لهستان اولین کشور اروپایی که اوراق قرضه چین صادر می کند

لهستان اعلام کرد که به عنوان نخستین کشور اروپایی اوراق قرضه دولتی در بازار چین صادر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، وزارت مالی لهستان اعلام کرده است که اوراق سه ساله به ارزش سه میلیارد یوآن (۴۰۰ میلیون یورو، ۴۵۱ میلیون دلار) صادر و آن را به پول رایج چین نامگذاری کرده است.

این وزارت همچنین اعلام کرده است درآمد حاصل از فروش این اوراق به یورو تبدیل خواهد شد.
وزارت مالی لهستان با توجه به سفر ماه ژوئن شی جین پینگ رییس جمهوری چین به این کشور در بیانیه ای افزوده است: بعد از دریافت مجوز لازم از چین، نخستین کشور اروپایی خواهیم بود که اوراق قرضه لهستان را در بازار چین صادر می کنیم.

این اقدام بعد از آن صورت گرفت که دولت لهستان برای رعایت تولید ۳ درصدی ناخالص ملی در منطقه اروپا، مخارج خود را در سال آینده افزایش خواهد داد و در عین حال رشد بزرگترین اقتصاد اروپای مرکزی را متوقف خواهد کرد.

وزارت مالی لهستان اعلام کرد: هدف از صدور اوراق قرضه در بازار چین ایجاد تنوع در سرمایه گذاری و جذب تأمین مالی برای پوشش وام هایی است که در سال جاری گرفته شده است.

حزب پوپولیست و عدالت گرای لهستان با وعده هایی نظیر افزایش هزینه های اجتماعی از جمله برنامه سود جهانی کودکان موفق شد در اکتبر سال ۲۰۱۵ در انتخابات به پیروزی برسد اما همین امر نگرانی ها در مورد افزایش بدهی های قشر متوسط را بیشتر کرده است.

وزارت مالی لهستان کسری بودجه سال ۲۰۱۷ را ۲,۹ درصد از تولید ناخالص ملی یا ۵۹.۳ میلیارد زلوتی (۱۳۷ میلیارد یورو، ۱۵۶ میلیارد دلار) اعلام کرده که در مجموع حدود ۵ میلیارد زلوتی بیشتر از کسری بودجه سال ۲۰۱۶ است.

رشد اقتصادی لهستان در سال ۲۰۱۷ نیز ۳,۶ درصد تخمین زده شده در حالی که متوسط تورم سالانه قرار است به ۱.۳ درصد برسد.

صندوق بین المللی پول ماه گذشته اعلام کرده بود که انتظار می رود کسری بودجه لهستان در سال ۲۰۱۶ به ۲,۸ درصد تولید ناخالص ملی و در سال ۲۰۱۷ به ۳ درصد تولید ناخالص ملی افزایش یابد.
اما رشد اقتصادی این کشور از ۳,۵ درصد سال جاری به لطف تقویت مصرف خصوصی با اجرای برنامه جدید کودکان به ۳.۷ درصد در سال آینده میلادی خواهد رسید.
ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  70  =  79