دعا برای احیای دریاچه ارومیه

چهارمین جشنواره انگور در استان آذربایجان غربی با دعا برای احیای دریاچه ارومیه همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شب گذشته مراسم افتتاح چهارمین جشنواره انگور در شهر ارومیه برگزار شد.

مدیرکل گردشگری و میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی در این جشنواره گفت: اجرای چنین برنامه های فرهنگی به برندسازی آذربایجان غربی و معرفی ظرفیت های استان به سراسر کشور و کشورهای دیگر کمک می کند.

جباری افزود: یکی از دلایلی که نتوانسته ایم ظرفیت های استان را معرفی کنیم عدم برگزاری چنین جشنواره هایی بوده است. با این جشنواره ها می توانیم استان را به عنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری کشور معرفی کنیم.

وی تاکید کرد: بحث تبلیغات و معرفی جاذبه های استان را به عنون دستور کار مهم قرار دادیم و همه دستگاه های اجرایی باید کمک کنند.

جباری با اشاره به تفاوت چهارمین دوره جشنواره انگور با دوره های پیشین، گفت: در این دوره ما به صورت همزمان میزبان برگزاری سومین دوره صنایع دستی کشور هم هستیم. ۳۰ استان در قالب ۱۰۰ غرفه در این جشنواره حضور دارند که این اتفاق مبارکی است.

وی افزود: گردشگران، استان ما را به خاطر جاذبه هایش انتخاب می کنند پس وظیفه ما حفظ و معرفی این جاذبه ها است.

می خواهیم ایده را به محصول تبدیل کنیم

نادر صفرزاده معاون استاندارآذربایجان غربی با بیان اینکه کارهای جدید و بدیعی در استان انجام شده، گفت: یکی از اهداف این جشنواره ها این است که ایده ها به محصول تبدیل شود.

وی افزود: امروز در فضایی قرار داریم که ۱۸ کارخانه آبمیوه و کنسانتره در استان ایجاد شده است. یک میلیون تن ظرفیت سردخانه داریم و ۱۰ هزار مهندس کشاورزی.

صفر زاده با اشاره با اینکه مطلب که با رفع تحریم هاف اوضاع به مراتب بهتر خواهد شد، تصریح کرد: در چند ماه گذشته روسای جمهور بسیاری از کشورها به ایران آمدند. اراده نظام در این مسیر است که ظرفیت ها را عملیاتی کند. مجلس نیز هدیه ای به دولت داد و آن، تصویب متمم بودجه بود که دست دولت را باز گذاشت.

وی گفت: ما سه فرودگاه آماده بهره برداری برای صادرات محصولات کشاورزی داریم و هدف ما بهترین شیوه برای عرضه محصولات است.

صادرات هدف پنهان ما است

در ادامه این مراسم محمد حضرت پور شهردار ارومیه نیز گفت: ما در سالهای اخیر جشنواره های متعددی را در سطح ارومیه برگزار کردیم که یکی از دستاوردهای آن ایجاد نشاط و شادابی بود.

وی هدف پنهان  برگزاری این جشنواره ها را صادرات خواند و گفت: ما سالانه ۲۸۶ هزار تن انگور تولید می کنیم که از این نظر در ایران رتبه دوم یا سوم را دارم و تنها ۲۰ هزار تن از این انگور صادر می شود.

شهردار ارومیه تصریح کرد: یعنی دستگاه دیپلماسی باید بتواند بازار هدف را فعال کند و بازار مصرف خوبی را برای انگور و سیب کشور فراهم سازد.

حضرت پور گفت: انتظار ما این است که با همکاری دستگاههای مختلف آموزش باغداران برای بسته بندی با صادرات فراه شود. عدم بسته بندی مناسب یکی از آسیب های عمده ما است که باید در این عرصه حرکتی جدی صورت گیرد.

وی با اشاره به هدف پنهان دیگر شهرداری گفت: هدف دیگر ما تقویت گردشگری است.

شهردار ارومیه با اشاره به تنوع قضایی و فرهنگی در ارومیه افزود: اینها زیرساخت های مناسبی است که باید تقویت شود.

حضرت پور گفت: برگزاری جشنواره ها و تقویت فرهنگ ها و داشته ها باعث ارتباط نسلی می شود ضمن اینکه مردم نیز انتفاع لازم را خواهند برد.

تاکید بر تقویت بخش خصوصی

حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه نیز که میهمان این جشنواره بود، گفت: گربه سیاه ایرانی گربه معروفی است. نقشه ایران هم گربه ای زیباست. سر این گربه آذربایجان است، قلب آن تهران و پای آن سرزمین رستم دستان (سیستان و بلوچستان).

وی با اشاره به معنای ارومیه گفت: ۳ هزار سال قبل آشوریان در این شهر زندگی می کرده اند و «اور» به معنای شهر و «میه» به معنای آب است؛ یعنی شهر آب.

قشقاوی سپس ادامه داد: انشاالله خداوند آب را به این دریاچه بازگرداند و ارومیه را بار دیگر صاحب آب فراوان کند؛ شهری که ترک ها، کردها، آشوری ها، ارامنه و کلیمی ها در یک همبستگی توحیدی در کنار هم زیسته اند و زندگی می کنند.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با اشاره به اهمیت انگور در متون دینی تصریح کرد: انگور گم شده انسان است آنگونه که مولانا در دفتر دوم مثنوی به آن اشاره می کند و آن را میوه بهشتی می خواند در همه کتب آسمانی هم از انجیل و تورات و قرآن از انگور به عنوان میوه بهشتی یاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: من همه جا گفته ام باید به بخش خصوصی بها بدهیم اگر نگاه ما به کشاورز، سرمایه گذار، کارخانه دار و بخش خصوصی این گونه باشد جشنواره ما واقعی است اما بدون حمایت از کشاورز، برگزاری جشنواره فایده ای ندارد.

قشقاوی تاکید کرد: به شما قول می دهم ویزای ۱۹۰ کشور از همین ارومیه صادر شود. اینجا فرودگاه بین المللی دارد و باید وزارت امورخارجه و همه مسئولان استانی دست به دست هم دهیم و حمایت کنیم.
منبع: مهر

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

16  ⁄    =  8