پیش بینی بالاتریان رشد اقتصادی توسط یک نهاد داخلی/ اقتصاد ایران در سال جاری به کجا می روید

مرکز پژوهش‌های مجلس رشد اقتصادی امسال را 6/ 6 درصد پیش‌بینی کرد

صندوق بین‌المللی پول رشد سال جاری را 9/ 3 درصد و بانک جهانی 4/ 4 درصد پیش‌بینی کرده است. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس محاسبه کرده است که رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی 5/ 3 درصد، بخش نفت 38/ 6 درصد، بخش صنعت 4/ 1 درصد، بخش ساختمان منفی 8/ 9 درصد و بخش خدمات معادل 6/ 4 درصد خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بازوی پژوهشی مجلس در ادامه گزارش‌های زنجیروار خود با محوریت «تحلیل بخش حقیقی اقتصاد ایران»، رشد اقتصادی در سال جاری را 6/ 6 درصد برآورد کرده است. این پیش‌بینی، بالاترین سطح در تحلیل‌های نهادهای داخلی و خارجی و همچنین اظهار نظرهای مسوولان بوده است. پیش از این صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی در سال جاری میلادی را معادل 9/ 3 درصد و بانک جهانی این آمار را معادل 4/ 4 درصد عنوان کرده بود. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، پیش‌بینی می‌کند که از میان رشد 6/ 6 درصدی، 9/ 3 واحد درصد از رشد به‌دلیل افزایش صادرات در بخش نفت پس از لغو تحریم‌ها بوده است.

 موضوعی که می‌تواند به‌عنوان یکی از اثرات مثبت برجام در اقتصاد کشور تلقی شود. در حالی که برخی از کارشناسان معتقدند که نمی‌توان آمار مثبت رشد اقتصادی سال جاری را نیز به‌عنوان روند پایدار در رونق اقتصادی تلقی کرد و باید یک تداوم در رشد اقتصادی مثبت ایجاد شود، اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد در سال‌جاری می‌تواند یک جهش را تجربه کند و با اجرای سیاست‌های اصلاحی در بخش‌های بانکی و تمرکز بر نقاط قوت اقتصادی، مانند توسعه روابط اقتصادی فرامرزی و بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری خارجی، این مسیر را در سال‌های آتی تداوم دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  2