آمريكا تحت فشار مطالبه جهاني

آخوندي برداشته‌شدن موانع صنعت هوانوردي را فقط خواسته ايران ندانست

«تمام دنیا منتظر برداشته‌شدن موانع صنعت هوانوردی ایران هستند». این را وزیر راه‌وشهرسازی ایران در اجلاس بین‌المللی سرمایه‌گذاری هوانوردی کاپا می‌گوید که برای دومین‌بار پس از برجام باحضور ١٥٠ کشوردر ایران برگزار شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به گفته او: «برداشتن موانع از پیش روی صنعت هوانوردی فقط تقاضای ایران نیست و این یک تقاضای جهانی است و فشارهایی بر آمریکا برای برداشته‌شدن این موانع ایجاد شده است». عباس آخوندی درعین‌حال با نگاهی به وضعیت قرارداد ایران با دو هواپیماساز جنجالی بویینگ و ایرباس، گفت: تمام مخاطرات این قرارداد را ارزیابی کرده‌ایم و به این موضوعات در قرارداد توجه داریم. آخوندی دیروز در اجلاس بین‌المللی سرمایه‌گذاری هوانوردی کاپا با بیان اینکه برگزاری اجلاس کاپا در ایران نشان‌دهنده این است که برداشتن موانع در صنعت هوانوردی تقاضای جهانی است، نه‌فقط تقاضای ایران، گفت: اجلاس کاپا برای دومین‌بار است که پس از برجام در ایران برگزار می‌شود و این نشان می‌دهد که تمام دنیا منتظر برداشته‌شدن موانع صنعت هوانوردی ایران هستند.

‌ انحصاری برای ایران‌ایر نداریم
وی همچنین درباره ورود ایرلاین‌های خارجی به بازار هوایی ایران و احتمال کاهش‌یافتن سهم ایرلاین‌های ایرانی از بازار داخل در شرایط رقابتی اظهار کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که صنعت هوانوردی یک صنعت جهانی است و باید بتوانیم در این صنعت جهانی به رقابت بین‌المللی پایبند باشیم. به‌طور قطع از ایرلاین‌های داخلی برای نوسازی ناوگان حمایت می‌کنیم و ایرلاین‌های داخلی می‌توانند از صندوق توسعه ملی برای نوسازی ناوگان خود استفاده کنند و در این زمینه از حمایت‌های دولت برخوردار هستند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که حمایت یک‌جانبه از بنگاه‌های داخلی در شرایط رقابت بین‌المللی نمی‌تواند به صنعت هوانوردی کشورمان کمک کند. وزیر راه‌وشهرسازی همچنین با اشاره به ورود همه ایرلاین‌های داخلی به مذاکره با بویینگ گفت: در این مذاکره تمام ایرلاین‌های داخلی حضور دارند و انحصاری برای ایران‌ایر به صورت مشخص نداریم.


‌ دولت تضمین مالی هیچ ایرلاینی را نمی‌پذیرد

آخوندی با بیان اینکه تنها ایرلاینی که درحال‌حاضر نمی‌تواند از صندوق توسعه ملی استفاده کند، ایران‌ایر است، گفت: هیچ انحصاری برای ایران‌ایر وجود ندارد و در ضمن دولت تضمین مالی در قراردادهای خرید هواپیما از بویینگ و ایرباس ندارد و اساسا تضمین مالی هیچ ایرلاینی را نمی‌پذیرد. به گزارش خبرگزاری‌ها، وی با اشاره به میزان پروازهای عبوری از فراز آسمان ایران گفت: خوشبختانه در دوره پسابرجام پروازهای عبوری از آسمان ایران نسبت به دوره قبل از برجام صددرصد رشد داشته است و این امنیت آسمان ایران را در سخت‌ترین شرایط نشان می‌دهد. همچنین می‌تواند نشان‌دهنده اقتصادی‌بودن فضای عبوری ایران باشد. وزیر راه‌وشهرسازی همچنین ادامه داد: افزایش ٢٢درصدی پروازهای داخلی نشان می‌دهد ظرفیت افزایش پرواز داخلی در ایران وجود دارد و ما از تمام ایرلاین‌ها و بنگاه‌های داخلی حمایت می‌کنیم. وی افزود: وقتی در بازار بین‌المللی فعال باشیم و براساس قواعد بین‌المللی عمل کنیم، در این روش اینکه مانع از ورود ایرلاین‌های دیگر به فضای رقابتی شویم، وجود ندارد. وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: به‌طور قطع اگر ایرلاین‌های داخلی بتوانند بحث نوسازی ناوگان را انجام دهند، نسبت به ایرلاین‌های خارجی قدرت رقابت بیشتری خواهند داشت. وی همچنین با بیان اینکه تا سال ١٤٠٤ به صد هواپیمای کوتاه‌برد و ٤٠٠هواپیمای میان‌برد و بلندبرد نیاز داریم، گفت: این تعداد هواپیما الزاما نباید در قرارداد خرید تأمین شود و می‌توانیم با روش اجاره یا اجاره به شرط تملیک هم این تعداد هواپیما را تأمین کنیم.


‌ انحصار شکسته می‌شود

وزیر راه‌وشهرسازی همچنین درباره اینکه آیا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند تهدیدی برای قرارداد خرید هواپیما باشد، گفت: تأکید می‌کنم یک تقاضای جهانی برای برداشته‌شدن موانع صنعت هوانوردی وجود دارد و مطمئن هستم این انحصار شکسته می‌شود. آخوندی همچنین درباره هواپیماهای آنتونوف در ایران با وجود تعطیل‌شدن کارخانه هواپیماسازی آنتونوف گفت: ما به‌عنوان دولت، نقش تنظیم‌کننده مقررات را داریم و تا زمانی که هواپیمایی مجوزهای ایمنی پرواز را نداشته باشد، به آن اجازه پرواز نخواهیم داد؛ حال اینکه آن بنگاه چطور می‌تواند استانداردهای موردنظر را به دست آورد، به دولت مربوط نمی‌شود.


‌ ایران علاقه‌مند به اجاره‌داری بلندمدت در صنعت هوانوردی است

وزیر راه‌وشهرسازی همچنین با اشاره به مدل‌های مختلف سرمایه‌گذاری در صنعت هوانوردی گفت: ایران بهره‌گیری از دو مدل؛ یکی سرمایه‌گذاری، ساخت و بهره‌برداری (BOT) و دیگری مدل ساخت، اجاره و انتقال (BLT) را در دستور کار دارد، اما به مدل اجاره‌داری بلندمدت هم علاقه‌مند است.

‌ تلاش برای تأسیس چند بنگاه لیزینگ در صنعت هوانوردی
آخوندی افزود: بحث لیزینگ در تأمین ناوگان و توسعه زیرساخت صنعت هوانوردی به عنوان یک استراتژی مهم تلقی می‌شود و ایران از توسعه شرکت‌های لیزینگ داخلی و خارجی در کشور حمایت می‌کند. در تلاش هستیم چند بنگاه لیزینگ در صنعت هوانوردی در ایران تأسیس کنیم. اگرچه بحث لیزینگ بسیار بااهمیت است، اما وزارت راه‌وشهرسازی از تمامی مدل‌های سرمایه‌گذاری در زمینه صنعت هوانوردی استقبال می‌کند.

‌ آزادسازی بازار صنعت هوانوردی و لغو نظام قیمت‌گذاری در ایران
وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به گام اول ایران در صنعت هوانوردی گفت: حرکت به سمت آسمان آزاد در اولویت صنعت هوانوردی است و هم‌اکنون ایران، آسمانی آزاد و امن برای تمامی پروازهای بین‌المللی فراهم کرده است. آزادسازی بازار صنعت هوانوردی و لغو نظام قیمت‌گذاری در ایران، یکی دیگر از امتیازات این صنعت در ایران است.  آخوندی ادامه داد: با آزادسازی قیمت‌ها میزان رشد مسافر داخلی در پنج‌ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشت که این موضوع نشانگر ظرفیت توسعه صنعت هوانوردی و اهمیت فاکتور رقابت برای افزایش رشد رفاه مردم است.  وزیر راه‌وشهرسازی به دیگر فعالیت‌های این وزارتخانه در صنعت هوایی اشاره کرد و گفت: اقدامات گسترده‌ای درباره توسعه زیرساخت‌های صنعت هوایی انجام شده است و درحال‌حاضر تمام سیستم ناوبری در حال به‌روزرسانی است و در این زمینه ۲۵۰‌ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است. وی در ادامه افزود: در ایران بازار صنعت هوانوردی براساس نظام بین‌المللی شکل گرفته است و برای اینکه شرکت‌های هم‌تراز در این زمینه به‌خوبی با هم رقابت کنند، باید مفهوم کفایت سرمایه و مفهوم صلاحیت فنی برای مدیریت بنگاه‌ها مورد اهمیت قرار گیرد. به گفته آخوندی، میزان کفایت سرمایه برای تأسیس شرکت‌های هوانوردی در ایران ۳۵۰‌ میلیارد تومان یا صد‌میلیون دلار در نظر گرفته شده است.

برنامه‌ریزی برای عبور روزانه هزار فروند هواپیما  از آسمان ایران
وزیر راه‌وشهرسازی گفت: عبور بیش از هزار فروند هواپیما در روز از آسمان ایران نیازمند سیستم ناوبری به‌روز و برنامه‌ریزی است که بتواند پرواز ایمنی را برای هواپیماها فراهم کند.

‌ کمیته ویژه برای حل موانع مرز  باج‌گیران تشکیل شده است
وزیر راه‌وشهرسازی همچنین گفت: کمیته‌ای ویژه برای حل موانع مرز باج‌گیران تشکیل شده و قرار شده است این کمیته اقدام‌های لازم را در ترکمنستان پیگیری کند.


‌ میتسوبیشی، در حال گذراندن مراحل تست

همچنین در ادامه این نشست خبری، اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر راه درباره خرید هواپیما از میتسوبیشی ژاپن گفت: شرکت هواپیماسازی میتسوبیشی سه مدل هواپیمای ٧٠، ٩٠ و صد نفره تولید می‌کند و ٧٤٧ فروند از این مدل هواپیماها پیش‌فروش شده‌اند و این هواپیماها در آمریکا در حال گذراندن مراحل تست هستند. مذاکرات با ژاپنی‌ها ادامه دارد و پیشنهادات دو طرف رد و بدل شده است.

‌ اوفک برجام  را  نقض نمی‌کند
فخریه‌کاشان همچین درباره صدور مجوز اوفک گفت: اگر مجوز اوفک صادر نشود، به معنای نقض برجام است؛ بنابراین مطمئن هستیم که اوفک فروش هواپیما را به ایران تأیید می‌کند.

وی همچنین از تشکیل کارگروهی بین ایران و نمایندگان ایرباس برای تأمین زنجیره قطعات هواپیما خبر داد و گفت: کارگروهی بین ایران و نمایندگان ایرباس تشکیل شده است که در این کارگروه مذاکراتی انجام شده است که امکانات داخل برای زنجیره تأمین قطعات ایرباس بررسی شود که در این کمیته اجرائی، نماینده معاونت تحقیقات و فناوری ریاست‌جمهوری و نماینده وزارت راه‌وشهرسازی حضور دارند.

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی درباره‌ بحث گنجاندن بند جریمه در توافق ایران با ایرباس نیز گفت: این موضوع هیچ ارتباطی با ایرباس یا توافق منعقدشده در این زمینه ندارد بلکه در تمام توافق‌ها با تمام شرکت‌های بین‌المللی درباره‌ آن تصمیم‌گیری می‌شود.


‌ سیاست‌های متناقض آمریکا برای فروش هواپیماها به ایران

معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: چنانچه قرار باشد همکاری‌های سازمان هواپیمایی کشوری با ایرلاین‌ها بر پایه هواپیماهای قدیمی ادامه پیدا کند، این سازمان شیوه نظارت‌ها و سیاست‌های خود را تغییر خواهد داد.

علی عابدزاده افزود: اکنون در مرحله سیاست‌های متناقض آمریکا برای فروش هواپیماها به ایران قرار داریم و دو موضوع «دنبال‌کردن خرید هواپیماهای نو» و «تغییر در ساختار بازرگانی و اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی» از اهمیتی ویژه برخوردار است.

این اجلاس دوروزه دیروز با حضور عباس آخوندی و سرمایه‌گذاران از ٢٠ کشور جهان شامل سرمایه‌گذارانی از ١٥٠ شرکت بزرگ هوانوردی جهان مانند «ایرباس، بمباردیه و امبرائر» در محل شهر فرودگاهی امام‌خمینی با دستور کار مذاکره در زمینه «رفع موانع بانکی در صنعت هوانوردی، توسعه شبکه پروازی بین‌المللی و داخلی، توسعه فرودگاه‌ها و همچنین اجاره و خرید هواپیما» آغاز به کار کرد. براساس اعلام وزارت راه‌وشهرسازی، محور اصلی این اجلاس دوروزه «بررسی روش‌های فاینانس (تأمین مالی) و سرمایه‌گذاری در صنعت هوانوردی کشور» است. «پیتر هاربیسون» مدیرعامل کاپا، به همراه شرکت‌های بزرگ هوانوردی از کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، هلند، کانادا، برزیل و چین در اجلاس دوروزه کاپا در تهران حضور دارند.
منبع: شرق

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  +    =  86