افزايش اندك در بازار طلا و سكه

هرچند در بازارهاي جهاني، به دليل تعطيلي روز يكشنبه، نرخ اونس طلا تغييري نسبت به روز شنبه نداشت، اما در بازار ايران نرخ انواع طلا و سكه اندكي افزايش داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، روز گذشته، يكشنبه، هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد با افزايش قيمت ٨٠٠ توماني، يك ميليون و ١١٣ هزار و ٤٠٠ تومان ارزشگذاري شد. همچنين سكه تمام بهار آزادي طرح قديم در حالي يك ميليون و ١١٢ هزار تومان خريد و فروش شد كه اين مهم به معناي افزايش قيمت هزار توماني اين سكه نسبت به نخستين روز كاري هفته است. نيم سكه و  ربع سكه به ترتيب ٥٦٨ هزار تومان و ٢٩٨ هزار تومان به بازار عرضه شدند كه بر اين اساس هر دو تورم هزار توماني را از سر گذراندند. سكه يك گرمي نيز با قيمت ١٨٦ هزار تومان به دست مشتريان رسيد. اونس طلا در بازارهاي جهاني، با توجه به تعطيلي روز يكشنبه، كماكان هزار و ٣١١ دلار قيمت دارد.

 در هفته گذشته ١٧ دلار ارزان‌تر شد. شاخص دلار امریکا تحت‌تاثیر جلسه سیاستگذاری بانک مرکزی این کشور، با شتاب فزاینده شروع به افزایش کرد. یکی از مهم‌ترین عوامل اصلی این تغییرات، آمار مربوط به تورمی بود که در اواخر روز جمعه بر مبنای شاخص قیمت مصرف‌کننده منتشر شد. این آمار که تورمی بسیار بالاتر از آنچه انتظار می‌رفت را نشان می‌داد، باعث جهش در ارزش دلار و کاهش قیمت جهانی طلا شد. سیر نزولی اونس طلا که از اواسط هفته شروع شد تا روز جمعه ادامه یافت، این سیر نزولی در روز جمعه تحت‌تاثیر گزارش منتشر شده تورم که بیانگر افزایش نرخ تورم بیش از مقدار پیش‌بینی شده بود، قرار گرفت که منجر به کاهش شدید در قیمت طلا شد، به‌طوری‌که در اواخر روز جمعه قیمت هر اونس طلا به ١٣٠٧ دلار رسید. در نهایت، در پایان فعالیت بازار نیویورک در روز جمعه، اونس طلا روی قیمت ١٣١٠ دلار ایستاد. به هر روي در روزهاي آينده تحولات قيمتي دلار مي‌تواند ثبات بازار طلا را از بين ببرد يا آن را بازگرداند. مثقال طلا ٤٩٢ هزار و ٣٠٠ تومان فروخته شد و هر گرم طلاي ١٨ عيار ١١٣ هزار و ٥٤١ تومان در بازار دست به دست شد.

در بازار ارز، هر دلار امريكا با افزايش سه توماني، سه هزار و ٥٦١ تومان خريد و فروش شد، نرخ يورو چهار هزار و دو تومان اعلام شد و پوند انگليس نيز چهار هزار و ٦٩٠ تومان در بازار تهران عرضه شد. درهم امارات و لير تركيه هم به ترتيب ٩٧٤ تومان و هزار و ٢١٧ تومان در ميان خريداران و فروشندگان دست به دست شدند.
منبع:روزنامه اعتماد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  2