از ویتامین‌ B تا توقف ریزش مو

یتامین B یک ترکیب محلول در آب است که شامل انواع مختلفی می شود و در مواد غذایی سرشار از پروتئین یافت می شود. ویتامین B در مواد غذایی مانند سویا، هویج، تخم مرغ، و گوشت قرمز وجود دارد. از این رو، مردم به راحتی می توانند به این ویتامین دسترسی داشته باشند زیرا در مواد غذایی موجود در یک رژیم غذایی عادی و منظم یافت می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک یتامین B یک ترکیب محلول در آب استکه شامل انواع مختلفی می شود و در مواد غذایی سرشار از پروتئین یافت می شود.ویتامین B در مواد غذایی مانند سویا، هویج، تخم مرغ، و گوشت قرمز وجود دارد.از این رو، مردم به راحتی می توانند به این ویتامین دسترسی داشته باشند زیرا درمواد غذایی موجود در یک رژیم غذایی عادی و منظم یافت می شود.

از ویتامین‌ B تا توقف ریزش مو

به گزارش گروه سلامت عصر ایرانبه نقل از “پروگرسیو هلث”، از آنجایی که ویتامین های B محلول در آب هستندمیزان اضافی آن به راحتی می تواند از بدن انسان دفع شود. یکی از فواید خوردن موادغذایی حاوی ویتامین B کاهش ریزش مو و افزایش رشد آن است.

ویتامین های B

ویتامین B به گروهی از هشتویتامین ارجاع داده می شود که اگرچه با یکدیگر ارتباط دارند، اما متفاوت از همهستند. هشت عضو خانواده ویتامین B شامل ویتامین B1 یا تیامین، ویتامین B2 یا ریبوفلاوین، ویتامین B3 یا نیاسین، ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک، ویتامینB6 یا پیریدوکسین، ویتامینB7 یا بیوتین، ویتامین B9 یا اسید فولیک، وویتامین B12 یا کوبالامین می شوند.

این ویتامین ها همگی محلولدر آب هستند و از این رو به طور گسترده در بدن توزیع شده و به راحتی از طریق ادراردفع می شوند. به دلیل دوم، بیشتر ویتامین های B حتی در دوزهای زیاد نیزبی خطر هستند. با این وجود، موارد سمیت برای ویتامین B6 و ویتامین B3 گزارش شده اند.

ویتامین های B برای بسیاری ازفرآیندهای بیوشیمیایی در بدن انسان از جمله تنظیم هورمون ها، مواد معدنی و سوخت وساز کلی ضروری هستند. این ویتامین ها برای سیستم عصبی و بهبود شرایط سیستم ایمنیمهم هستند. ویتامین های B به حفظ عضلات، پوست، ناخن ها و موی سالم کمک می کنند. وجود اینویتامین ها برای تقسیم سلولی نیاز است و خطر ابتلا به سرطان های مشخص، به عنوانمثال سرطان لوزالمعده، را کاهش می دهند.

امکان کمبود هر یک ازویتامین های B در بدن انسان وجود دارد که به واسطه تامین ناکافی در رژیم غذایی یاایجاد مانع و اختلال در جذب آنها رخ می دهد. کمبود ویتامین B1 به بیماری بری بری منجرمی شود؛ کمبود ویتامین B2 با نشانه های مختلفی از جمله پوست خشک، التهاب غشای مخاطی ودرماتیت (التهاب پوست) همراه است؛ کمبود ویتامین B3 نیز می تواند با بیماریپلاگر، درماتیت و آشفتگی ذهنی نمایان شود.

کمبود ویتامین B5 نادر است اما زمانی کهرخ می دهد به بروز آکنه ، خارش، احساس سوزن سوزن شدن پوست، و از دست دادن حس درانگشتان دست و پا منجر می شود؛ کمبود ویتامین B6 به کم خونی، فشار خونبالا و درماتیت منجر می شود، کمبود ویتامین B7 به ندرت در بزرگسالاندیده می شود اما در کودکان می تواند به ایجاد اختلال در رشد و آسیب عصبی منجر شود.

کمبود ویتامین های B9 و B12 به کم خونی و سطوحبالای هموسیستئین منجر می شود. همچنین، ممکن است این شرایط با آسیب های عصبی همراهباشد.

از ویتامین‌ B تا توقف ریزش مو

منابع غذایی برای ویتامینهای B شامل گیاهان و حیوانات می شوند. تنها استثنا ویتامین B12 است که تنها در محصولاتحیوانی موجود است. گوشت از جمله ماهی، فرآورده های گوشتی و جگر حیوانات منابع خوبیبرای ویتامین های B هستند. همچنین، آنها در مقادیر زیاد در شیره قند، مخمر، لوبیاها،غلات سبوس دار، فلفل چیلی، موز و سیب زمینی یافت می شوند.

مصرف مکمل های ویتامین B برای افراد مسن وآنهایی که فعالیت های استرس زا انجام می دهند، توصیه شده است. مصرف ویتامین B9 برای بانوان باردارتوصیه می شود زیرا کمبود این ویتامین به ویژه در مراحل اولیه رشد جنین می تواند بهایجاد نقص های هنگام تولد منجر شود.

مصرف مکمل های ویتامین B در درمان ریزش مو بهویژه ریزش موی ناشی از کمبود ویتامین باید مد نظر قرار بگیرد. سیگار کشیدن ونوشیدن قابل توجه الکل می تواند به کمبود ویتامین های B و ریزش مو منجر شود.افرادی که نازک شدن موی خود را تجربه می کنند درباره احتمال کمبود ویتامین های B باید با پزشک مشورت کنند.

با در نظر گرفتن تعدادفرآیندهای بیوشیمیایی وابسته به ویتامین های B روشن است که مکمل هایویتامین B می توانند رشد مو را تقویت کرده و ریزش آن را متوقف کنند. آنها بهطور ویژه فولیکول های مو را تغذیه می کنند. از جمله ویتامین های B که به معکوس ساختن ریزشمو کمک می کنند می توان به B3، B5، B6، و B12 اشاره کرد. کمبود در ویتامین های B1، B2، B3، و B5 نیز می تواند به ریزش مو منجر شود که با مصرف مکملکافی می توان آن را متوقف کرد.

در درمان ریزش مو، هنگامی کهویتامین های B با روی جفت می شوند نتایج چشمگیری به همراه دارند. روی و ویتامینهای B می توانند تولید دی ‌هیدرو تستوتسترون (DHT) را مهار کنند. دی ‌هیدروتستوتسترون از تستوترون سنتز می شود و به عنوان علت اصلی ریزش مو وابسته بهآندروژن در نظر گرفته می شود. دی ‌هیدرو تستوتسترون کاهش سریع سلول های فولیکول موهم از نظر تعداد و هم فعالیت را موجب می شود. از این رو، مکمل فوری ویتامین های B برای معکوس کردن روندریزش مو ناشی از آن نیاز است.

از ویتامین‌ B تا توقف ریزش مو

عوارض ناشی از کمبود ویتامینهای B

ویتامین B1 یا تیامین – بیماری بریبری، سندرم کورساکف، ریزش مو

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین -آریبوفلاوینوز، ریزش مو

ویتامین B3 یا نیاسین – پلاگر، زوالعقل، ریزش مو

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک -آکنه، آسیب عصبی، خارش، ریزش مو

ویتامین B6 یا پیریدوکسین – کمخونی، فشار خون بالا، ورم، درماتیت

ویتامین B7 یا بیوتین – اختلال دررشد و آسیب عصبی

ویتامین B9 یا اسید فولیک – کمخونی، نقص های هنگام تولد

ویتامینB12یا کوبالامین – کم خونی، از دست دادن حافظه، ازدست دادن عملکرد شناختی

ویتامین B و موی انسان

یک رژیم غذایی سالم به سلامتکلی و شرایط بهتر چشمان، پوست، ناخن ها و مو منتج خواهد شد. برخی موضوعات ریزش مودر نتیجه مسائلی فراتر از رژیم غذایی شکل می گیرند، اما دریافت ویتامین ها و موادمغذی ضروری می تواند به کاهش میزان ریزش مو و افزایش ظاهر کلی آن کمک کند. در همینراستا برخی نکات درباره ویتامین B و ریزش مو را باید مد نظر قرار دهید.

– کمبود ویتامین B12 در بانوانی که از ریزش مو رنج می برند نسبتا شایعاست. حفظ سطوح مناسب از ویتامین B12 در بدن و حصول اطمیناناز توازن خوب در مصرف مواد غذایی مانند تخم مرغ و گوشت می تواند به دریافت میزانکافی از این ویتامین بدون استفاده از مکمل ها کمک کند.

– افزایش سطوح ویتامین B12 روش خوبی برای کند کردنروند ریزش مو و تحریک رشد مو است.

– ویتامین های B برای رشد مجدد مو حیاتی هستند و مصرف این ویتامینها بیشتر اوقات در درمان های ریزش مو تجویز می شود. محصولات مبارزه با ریزش مو کهحاوی ماینوکسیدیل هستند یا محصولات دیگر مانند پروپشیا اغلب با ویتامین های B جفت می شوند تا تواناییو شانس رشد مجدد مو افزایش یابد.

از ویتامین‌ B تا توقف ریزش مو

حقایقی دیگر درباره ویتامینهای B و ریزش مو

ویتامین B عامل مهمی در زمینهپیشگیری از ریزش مو و رشد مجدد آن محسوب می شود. از دیگر نکاتی که باید به آنهاتوجه داشته باشید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– جدا از روش های خوراکیدریافت ویتامین B برای ریزش مو، محصولاتی مانند شامپوها و نرم کننده ها نیز دردسترس هستند که این ویتامین یکی از مواد تشکیل دهنده آنها است.

– ویتامین B در کنار اسید فولیک به بازتولید سلول های رشد موکمک می کند.

– افزون بر رشد مو، ویتامین B به بهبود سلامت و قدرتفولیکول ها برای جلوگیری از ریزش مو کمک می کند.

– در شرایطی که ویتامین B می تواند برای درمانریزش مو تجویز شود، این ویتامین به دیگر درمان های طبیعی نیز کمک می کند. بیوتینبه یکی از مکمل های پر استفاده برای درمان ریزش مو مبدل شده است که از ویتامین B در ترکیب با ویتامین H شکل گرفته است. نقش اینمکمل در کمک به جلوگیری از ریزش مو ثابت شده است.

– ویتامین B3 به جریان هر چه بهتر خون حتی به ریشه مو کمک میکند.

– باور بر این است که ویتامینB5 به تحریک رشد مو برایجایگزیی موهای از دست رفته کمک می کند. کمبود این ویتامین می تواند تداوم رشد مجددمو را با چالش مواجه سازد.

– ویتامین B3 که به نام نیاسین نیزشناخته می شود به گردش بهتر خون به سمت ریشه های مو کمک می کند.

مترجم: محمد مهدی حیدرپور

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  21  =  27