نگرانی های برخی از مؤسسات بزرگ بانکی ثانوی است

رئیس دفتر رئیس جمهور

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت:‌ نگرانی هایی که در برخی از مؤسسات بزرگ بانکی وجود دارد ثانوی است زیرا آن ها معاملات بانکی زیادی با آمریکا دارند و احتمال به خطر افتادن این معاملات وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمد نهاوندیان با حضور در برنامه «نگاه یک» با اشاره به اینکه اقتصاد به عنوان موفق ترین اقتصاد در برخورد با چالش اُفت قیمت نفت بوده است، گفت: این در حالی است که این چالش، دیگر کشورهای نفتی را با مشکلاتی مانند افزایش تورم مواجه کرده است اما تورم ایران کاهش و نرخ رشد اقتصادی افزایش یافته است.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه به آمریکا معترضیم چون تحریم های اولیه و یک جانبه خود را همچنان نگه داشته است، افزود: بانک های کوچک و متوسط در بسیاری از کشورها هم برای واردات و هم صادرات برای ما ال سی باز می کنند و صادرات غیرنفتی ما افزایش یافت.

نهاوندیان افزود: در فرصت ۸ ماه پس از برجام بیش از یک میلیون بشکه به تولید نفت کشورمان اضافه شد و مشکل فروش نداریم. در رابطه با بیمه کشتیرانی هم مشکلی نداریم و تحریم های مرتبط با هسته ای برداشته شد.

وی ادامه داد: اما اینکه شرایط به گونه ای شده باشد که بانک های بزرگ، بدون نگرانی از تحریم های اولیه و یک جانبه آمریکا جلو بیایند، آن سرعت مطلوب حاصل نشده است که همین موضوع، مایه اعتراض ما شده است.

وی گفت: در جلساتی که تیم مذاکره کننده کشورمان در سطح معاون وزیر و وزیر داشت این موضوع را پیگیری کرد تا اینکه بالاخره ایران به این تصمیم رسید که به طور رسمی این اعتراض را مطرح کند.

نهاوندیان افزود: ایران در زمانی این تصمیم را گرفت که اروپایی ها هم با ما هم نوا و هم سخن شدند و این یکی از دستاوردهای ماست که اروپایی ها هم به آمریکا معترض هستند که چرا همکاری لازم را نمی کند و چرا تحریم های یک جانبه و غیر هسته ای را مرتب به رخ می کشند.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: نگرانی هایی که در برخی از مؤسسات بزرگ بانکی وجود دارد ثانوی است زیرا آن ها معاملات بانکی زیادی با آمریکا دارند و از باب به خطر افتادن احتمالی این معاملات، ریسک سیاسی در محاسبات آنها وارد می شود.

وی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا بسیار مشتاق کار با ایران است، گفت: افق پیش رو افق همراهی های جدی تر اروپا با ایران است.

نهاوندیان در پاسخ به این پرسش که آیا در سفر اخیر رئیس جمهور به آمریکا، موضوع مصادره ۲ میلیارد دلار پول ایران مطرح شد؟ گفت: آقای روحانی در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به صراحت به این موضوع پرداخت.

وی با بیان اینکه شکایتی را که به دیوان عالی دادگستری بین المللی کرده ایم به طور جدی دنبال خواهیم کرد، افزود: وکلای قوی را در این باره به کار گرفته ایم و در محافل سیاسی و حقوقی بین المللی هم آن را پیگیری می کنیم.
منبع:ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

11  −  9  =