آمریکا مقصر اصلی عدم همکاری بانک‌های اروپا با ایران است

ظریف :

وزیر امور خارجه کشورمان، آمریکا را مقصر اصلی عدم همکاری بانک‌های اروپا با ایران دانست و گفت: بانک‌های اصلی اروپایی با گذشت هشت ماه از توافق هنوز هم نمی‌خواهد معامله‌ای با ایران داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ظریف در گفتگو با اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا اظهار داشت: برخی از بانک‌های اروپایی مقدار بسیار زیادی جریمه شده‌اند. ارقام آن‌قدر بزرگ هستند که گفتن آن‌ها دشوار است.

وی ادامه داد: برای مثال هشت ممیز نه میلیارد دلار برای پریبا و یا چندین هزار میلیارد دلار برای اچ بی سی نوعی از ترس و وحشت است که این قبیل جریمه‌ها برای بانک‌های اروپایی ایجاد کرده است.

ظریف افزود: در نتیجه این بانک ها می‌خواهند بیایند و با ایران معاملات جدیدی را آغاز کنند و اوفک به آن افراد می‌گوید اشکالی ندارد با ایران معامله داشته باشید ولی… و این ولی که آن‌ها می‌گویند بقدری طولانی است که… البته یک جمله می‌گوید اشکالی ندارد با ایران معامله داشته باشید و در عوض در پنج صفحه اما و اگرهایی ذکر شده است و در نهایت این بانک‌ها می‌گویند ما مسیر امن‌تر را در پیش می‌گیریم و اصلا ایران را فراموش می‌کنیم و نتیجه همیشه همین بوده است.

وزیر امور خارجه ایران گفت: هیچ‌یک از بانک‌های اصلی اروپایی پس از گذشت هشت ماه از توافق هنوز هم نمی‌خواهد معامله‌ای با ایران داشته باشد، ما بر این باوریم که این یک کاستی است. البته از سوی آمریکا هم این امر یک کاستی است. ولی این‌ها شرکت‌های خصوصی هستند که تصمیمات خصوصی می‌گیرند ولی حتی دولت آمریکا هم شش یا هفت ماه طول کشید که به ایرباس مجوز فروش 17 هواپیمای درخواست شده را بدهند ولی خوشبختانه به بویینگ مجوز فروش هشتاد هواپیما داده شد.
منبع:ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  1  =