رشد معاملات اوراق بدهی در فرابورس ایران

در هفته‌ گذشته تعداد سه میلیون ورقه بدهی در بازار ابزارهای نوین مالی دادوستد شد که ارزش آن به رقم سه هزار و ۱۴۴ میلیارد ریال رسید و به ترتیب با رشد ۲۳ و ۱۹ درصدی حجم و ارزش دادوستدها همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اولین هفته معاملاتی مهر ماه برای فرابورس ایران با رویدادهای مختلفی همچون پذیرش این رکن بازار سرمایه در تابلوی الف بازار پایه، معرفی اعضای جدید هیات مدیره، عرضه اولیه شیر پاستوریزه پگاه گلستان، سالروز افتتاح و آغاز فعالیت رسمی فرابورس و مواردی از این دست همراه بود.

طی این هفته در بازار فرابورس نیز تعداد ۱۰۳۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶۲۱۱ میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت که این میزان دادوستد در ۱۵۰ هزار دفعه انجام شد. در همین حال شاخص کل نیز با یک واحد افزایش به رقم ۸۱۷ واحد در پایان هفته رسید و ارزش بازار نیز روز چهارشنبه رقم ۹۷۱ هزار و ۷۳۵ میلیارد ریال را ثبت کرد که نسبت به روز مشابه در هفته ماقبل با افت کمتر از نیم درصدی همراه بود.

هفته گذشته در بازار اول و دوم به ترتیب ۲۷۳ و ۴۵۵ میلیون سهم به ارزش ۶۵۱ و ۱۶۲۴میلیارد ریال دادوستد شد که نسبت به هفته ماقبل از افت حجم معاملات در این دو بازار و رشد ۹ درصدی ارزش معاملات در بازار دوم حکایت داشت.

همچنین بازار پایه نیز شاهد نقل و انتقال ۲۷۳ میلیون سهم به ارزش ۴۲۰ میلیارد ریال بود که با رشد ۲۴ و ۱۳ درصدی حجم و ارزش نسبت به هفته ماقبل همراه بود. در همین حال بازار ابزارهای نوین مالی نیز معاملات خود را به تعداد ۳۰ میلیون ورقه به ارزش ۳۵۱۶ میلیارد ریال رساند که اگرچه با رشد ۸ درصدی ارزش دادوستدها روبه‌رو شد اما افت ۳۸ درصدی حجم معاملات را تجربه کرد. تعداد معاملات در این بازارها نیز با رشد حداکثر ۹۳ درصدی در مقیاس هفتگی روبه‌رو شدند.

در این میان معاملات اوراق بدهی نیز در هفته‌ گذشته رونق خوبی را تجربه کرد؛ چرا که تعداد سه میلیون ورقه بدهی در بازار ابزارهای نوین مالی معامله شد که ارزش آن به رقم سه هزار و ۱۴۴ میلیارد ریال رسید و به‌ترتیب با رشد ۲۳ و ۱۹ درصدی حجم و ارزش دادوستدها همراه بود.

در این بازار همچنین اوراق تسه به تعداد ۰.۲۷ میلیون ورقه به ارزش ۲۳۳ میلیارد ریال خرید و فروش شد که با افزایش ۷۳ و ۶۵ درصدی حجم و ارزش همراه بود.

در نهایت در بازار سهام فرابورس ایران نیز به ترتیب سه گروه فلزات اساسی، پالایشی‌ها و هتل و رستوران بالاترین سهم از ارزش معاملات این بازار را به خود اختصاص دادند. در صنعت فلزات اساسی ۳۸۶ میلیارد ریال سهم معامله شد که سهم ۱۷ درصدی از ارزش کل معاملات بازارهای اول، دوم و پایه در اختیار گرفت. به ترتیب در گروه‌های پالایشی‌ها و هتل و رستوران نیز به‌ترتیب ۲۳۹ و ۱۹۱ میلیارد ریال سهم مبادله شد که سهم ۱۰ و ۸ درصدی را به خود اختصاص داد.

چهارشنبه هفته‌ای که گذشت در بازار دوم فرابورس نیز شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان با عرضه اولیه ۱۲.۲ درصد از مجموع سهام در دست خود با قیمت ۴۷۶۰ ریال، به طور رسمی وارد بازار سهام شد. این شرکت نهمین عرضه اولیه امسال فرابورس ایران به‌شمار می‌رود که در شش ماه دوم سال عرضه شده است.
منبع:ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

74  −    =  64