بهانه‌های جدید غربی‌ها در برجام/ چرا بانکداران اروپا به ایران نمی‌آیند؟

مقامات ایرانی می‌گویند با گذشت ۹ ماه از اجرایی شدن برجام، روند شکل‌گیری مناسبات بانکی با اروپا قابل قبول نیست و آمریکایی‌ها همچنان در این زمینه سنگ‌اندازی کرده و باعث ترس بانکداران اروپایی می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، با وجود در جریان بودن مذاکرات، برقراری روابط کارگزاری با بانک های خارجی، افتتاح حساب در بانک های دیگر کشورها و همچنین وجود توافقات برجام درباره عادی سازی روابط بانکی ایران با سایر کشورها و به ویژه اروپا، اما مقامات ارشد دولتی اخیرا نسبت به آنچه که کم کاری و سنگ اندازی غربی ها در این مسیر نام برده می شود، انتقاد کردند.

 

طی ماه های اخیر هیات های متعدد بانکی و اقتصادی خارجی به ایران رفت و آمد داشته و گفتگوهای فراوانی نیز تاکنون در اینباره انجام شده است. ده ها تقاهم نامه ایجاد روابط کارگزاری به امضا رسیده و گفتگوها درباره آینده مراودات بانکی، حول و حوش توسعه مناسبات است.

 

با این وجود، بسیاری از بانک های اروپایی همچنان درباره آغاز همکاری ها با بانک ایرانی تردید داشته و در واقع نگران اقدامات تنبیهی و بهانه جویی های آمریکایی ها در اینباره هستند.

 

آنها نگران این موضوع هستند که آمریکایی ها بهانه های تازه ای برای جریمه و یا محدودیت فعالیت بانک های اروپایی در همکاری با بانک های ایرانی دست و پا کرده و از اینرو تاکنون بسیاری با تردید با این مسئله روبرو شده اند.

 

هرچند طی ماه های گذشته برخی مقامات آمریکایی از جمله جان کری وزیر امور خارجه این کشور به بانک های اروپایی برای برقراری مراودات اقتصادی با ایران اطمینان داده، اما همچنان مناسبات و روند شکل گیری همکاری ها در این زمینه کُند بوده و این مسئله با تازگی مورد انتقاد مقامات ایرانی قرار گرفته است.

 

ولی الله سیف؛ رئیس کل بانک مرکزی اخیرا در دیدار با بیرجیت زیپریس معاون پارلمانی وزارت اقتصاد و انرژی آلمان، ضمن ابراز خرسندی از برداشته شدن تحریم های ظالمانه علیه ایران گفت: برجام پایان راه نیست و امیدواریم که به واسطه تفاهم شکل گرفته، زمینه همکاری میان شرکت ها و بانک های غربی و ایرانی فراهم شود.

 

سیف با بیان اینکه انتظارات مردم در فضای کنونی، با آنچه در حین انجام مذاکرات و اجرایی شدن برجام وجود داشت فاصله زیادی دارد عنوان کرد: در مذاکرات برجام هر یک از طرفین تعهداتی را پذیرفت و مقرر شد شرایط برای تغییر و تحول و بازگشت به شرایط پیش از تحریم ها فراهم شود. در حال حاضر متأسفانه علیرغم شفافیت و وضوح سند برجام، هنوز از سوی بانک های غربی شاهد بیان ابهامات بسیاری هستیم.

 

وی افزود: متأسفانه اکنون و با گذشت نزدیک به ۹ ماه از اجرایی شدن برجام قدم موثری از سوی طرف غربی برای عمل به تعهدات برداشته نشده و در برخی موارد از طرف بانک های بزرگ غربی تردیدهایی در برقراری روابط کارگزاری با ایران وجود دارد. این در شرایطی است که همواره عنوان می شود که ایران به تمامی تعهداتش عمل کرده است.

 

رییس کل بانک مرکزی کارشکنی آمریکا را یکی از مهم ترین موانع جلوگیری در عادی شدن روابط بانکی کشورهای اروپایی با ایران دانست و گفت: معتقدم روابط میان ایران و اروپا در حال عادی شدن و بازگشت به سطوح گذشته است، اما نگرانی هایی که عمدتاً از سوی آمریکا مطرح می شود، مانعی بر سر این راه است. انتظار داریم کشورهای اروپایی آمریکا را برای عمل به تعهداتش تحت فشار قرار دهند.

 

سیف با اشاره به امکانات نظام بانکی برای فراهم کردن اطلاعاتی در خصوص شرکت ها گفت: در حال حاضر در سیستم بانکی ایران متناسب با امکانات موجود در کشور شرایط برای شناخت مشتریان فراهم است. همچنین در نظام بانکی ایران هویت بانک ها و مالکان آنها قابل شناسایی و مشخص است و برای برقراری روابط تجاری می توان به تدریج از این امکانات بهره گرفت.

 

وی با بیان اینکه ایران در مسیر استانداردهای بین المللی گام بر می دارد افزود: بانک مرکزی از ۳ سال پیش بانک ها را به سمت تطبیق با استانداردهای روز تشویق و در حال حاضر به دستاوردهای خوبی دست پیدا کرده‌ است.

 

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به مذاکره با رییس کل بانک مرکزی آلمان در جریان سفر به این کشور گفت: در جریان این مذاکرات قرار بر این شد تا همکاری های فنی و تکنیکی میان دو بانک مرکزی انجام شود.
 
منبع:ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +    =  8