شاخص سبز اما بی رمق تالار شیشه‌ای

مهران کاویانی‌جوپاری- تحلیلگر بازار سرمایه

شاخص بازار سرمایه در اولین روز معاملاتی هفته به رنگ سبز درآمد. روز شنبه معاملات در سطح نرمال پیگیری شد و شاخص در بورس با رشدی بیش از ٣٤ واحد همراه شد که در مقایسه با روزهای پرنوسان هفته قبل، نشان از ثبات شاخص پیرامون کانال ٧٧‌هزار واحدی دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،  ارزش معاملات در این بازار بیش از ١٦١‌ میلیارد تومان بوده که مقدار متوسطی برای این بازار به حساب می‌آید. نمادهای شبندر، شبریز، جم و فملی بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند و از سوی دیگر نمادهای خساپا و فارس بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. وضعیت در فرابورس نیز به همین شکل پیگیری شد و شاخص این بازار با رشدی در حدود چهار واحد همراه بود.

ارزش معاملات در این بازار حدود ٩٥‌ میلیارد تومان بوده است که با توجه به ابزارهای نوین مالی که بیشتر در این بازار معامله می‌شوند و مقایسه با روزهای پرحجم این بازار، درخورتوجه نیست. نمادهای شتران، شراز و شاوان بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند و از دیگر سوی نماد دماوند بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشت. با توجه به تفاهم صورت‌گرفته در گروه نفتی اوپک و بهبود شرایط برای ایران، شاهد رشد درخورتوجه قیمتی نفت بودیم. با توجه به اینکه قیمت محصولات شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی وابستگی شدیدی به نرخ جهانی نفت دارند، این شرکت‌های با رشد درخورتوجهی در بازار همراه شدند. با توجه به چرخش لیدر بازار از گروه خودرویی به فلزات اساسی و بسته‌بودن اکثر نمادهای گروه بانکی که ارزش اصلی گروه را دارند، می‌توان گروه پالایش و پتروشیمی را با توجه به شرایط جهانی، لیدر جدید دانست. در بازار جهانی شاهد کاهش موجودی انبار مربوط به فلز مس هستیم که باعث شده قیمت‌های جهانی نوسانات مثبتی داشته و پیش‌بینی‌های جهانی، نرخ مس را افزایش دهند. با توجه به تغییرات رخ‌داده در صنعت مس و بهبود فعالیت شرکت ملی صنایع مس ایران شاهد رشد قیمت در نماد فملی هستیم. در بازار جهانی شاهد افزایش قیمت فلز روی و سرب هستیم اما در بازار داخلی نمادهای فاسمین، فسرب، کیمیا و دیگر شرکت‌های این حوزه با کاهش قیمت همراه بودند (شرکت‌های مرتبط با روی افزایش شدید قیمتی داشتند و این کاهش قیمت را می‌توان اولین تعدیل منفی در قیمت‌های این گروه دانست). از سوی دیگر نمادهای خودرو و خساپا که در پی مذاکرات با شرکت‌های خارجی در هفته گذشته با رشد همراه شده بودند، تعدیل منفی داشتند. وضعیت در گروه فلزات اساسی به‌خصوص بخش فولاد با رشد نسبی همراه بود و بیشتر شرکت‌های این گروه سبزپوش شدند. وضعیت موجود در قیمت‌های جهانی، عرضه و تقاضای محصولات در صنایع خودرو، پالایش و پتروشیمی و فلزات اساسی با نوسانات شدیدی همراه است که باعث می‌شود پیش‌بینی بلندمدت وضعیت شرکت‌ها دشوار شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  6  =  1