سالم سازی روابط جهانی پیش نیاز رشد اقتصادی

یک پژوهشگر اقتصادی مطرح کرد؛

یک اقتصاددان با اشاره به تاثیر مراودات جهانی در رشد اقتصادی گفت: تثبیت و سالم سازی روابط بین الملل مهمترین اصل در پویایی و رشد اقتصادی هر کشوری بشمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ناصر ذاکری  با اشاره به عقبگرد اقتصاد ایران در زمان تحریم بیان کرد: در دوره تحریم با توجه به نداشتن ارتباط بین المللی با کشورهای توسعه یافته و قدرتمند جهان، اقتصاد با عقبگردی شدید همراه شد، متناسب با همین عقبگرد صادرات و معاملاتی نفتی به شدت کاهش یافت.

یک پژوهشگر اقتصادی ادامه داد: تثبیت و سالم سازی روابط بین الملل مهمترین اصل در پویایی یک کشور بشمار می رود، این در حالی است که دوره تحریم مراودات بین المللی کشورمان به حداقل رسید و امکان صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی نیز در کنار افت معاملات نفتی بسیار کاهش یافت.

وی اظهارداشت: بنابراین شرایط نرخ رشد اقتصادی نیز با افت بسیار همراه شد که نتیجه آن رکود شدید اقتصادی بود.

این اقتصاددان تقویت بخش خصوصی در موازات تقویت روابط بین‌الملل را یکی دیگر از راهکارهای رشد اقتصادی دانست و گفت: در راستای کوچک‌سازی دولت باید حمایت ویژه ای از بخش خصوصی داشته باشیم، تا زمانیکه بخش خصوصی به معنای واقعی شکل نگیرد شیوه مدیریت دولتی ادامه می‌یابد.

ذاکری اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های خالی که در کشور وجود دارد کمبود تقاضا، تولیدات نامطلوب، حجم کم صادرات غیر قابل قبول است اما این اقدامات نیاز به ورود سرمایه های خارجی برای تقویت نقدینگی و یک معامله برد-برد جهانی دارد، بنابراین باید زمینه های لازم برای این اقدامات هرچه سریعتر ایجاد شود.

وی با اشاره به ایجاد تجارتی مشروع و قانونمند برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بیان کرد: زمانی‌که صحبت از فعالیت‌های مشترک ایران با کشورهای توسعه یافته در میان است باید سرمایه‌گذاری بدون مانع برای آنها رقم زد یعنی زمانیکه دولت را تنها تصمیم‌‍ گیرنده در قراردادهای اقتصادی می‌دانیم نباید اعضای دیگر نهادها مشکل ساز شوند.

منبع:ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  ⁄    =  16