احتمال حفظ نرخ بهره آمریکا قبل از انتخابات ریاست جمهوری

بانک مرکزی آمریکا در حالی قرار است روز چهارشنبه و فقط ۱۳۶ ساعت مانده به انتخابات ریاست جمهوری این کشور تشکیل جلسه بدهد که به اعتقاد کارشناسان همچنان نرخ بهره را ثابت نگه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا فدرال رزرو بانک را متهم کرده است که برای کمک به باراک اوباما رییس جمهوری فعلی، به طور مصنوعی نرخ بهره را پایین نگه داشته است. اتهامی که جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا شدیدا آن را رد کرده است.

در همین راستا بسیاری از کارشناسان معتقدند که کمیته بازار آزاد فدرال بانک که سیاست های نرخ بهره را تعیین می کند، برای جلوگیری از ایجاد تنش به خصوص درست قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فعلا نرخ بهره را تغییر نخواهد داد.

اما ظاهرا اعضای بانک مرکزی آمریکا نظرات مختلفی در مورد خطرات تورم دارند به طوریکه پیش بینی می شود اکثریت به حفظ نرخ پایین ۰,۲۵ تا ۰.۵ درصد برای مدت یک ماه دیگر رأی دهند.

دیوید استاکتون مدیر سابق تحقیقات فدرال بانک که هم اکنون در مؤسسه اقتصاد بین الملل پترسون فعالیت می کند، در این باره گفت: دلیلی برای ایجاد تنش در آستانه انتخابات وجود ندارد.

بر اساس قانون، فدرال بانک آمریکا ارتباطی با فشارهای سیاسی ندارد و بودجه آن توسط کنگره تعیین نمی شود. از این رو تحلیل گران اعتقاد دارند که سیاست های انتخاباتی تأثیر مستقیمی بر تصمیمات این بانک ندارد.

بنابراین تمرکز نشست چند روز آینده کمیته بازار آزاد فدرال بانک بر تعیین انتظارات بازار و سرمایه گذاران برای اعلام نهایی نرخ بهره در ماه دسامبر خواهد بود و احتمالا در پایان نشست بیانیه ای را مبنی بر افزایش نرخ بهره در پایان سال جاری میلادی منتشر خواهد کرد.

بنابراین گزارش، آمریکا تا اعلام نرخ بهره جدید در نشست روزهای ۱۳ و ۱۴ دسامبر، انتشار دو گزارش از آمار مشاغل این کشور و همچنین اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را در پیش خواهد داشت.

ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

12  ⁄  3  =