دستگیری اخاذ ۲۲ میلیونی سایبری

رئيس پليس فتا استان خوزستان خبرداد:

رئیس پلیس فتا استان خوزستان با بیان اینکه شهروندان باید هوشیار بوده و با رعایت موارد ایمنی ساده امنیت خود را فضای سایبر تامین کنند، گفت: متاسفانه موارد ساده ایمنی که از سوی کاربران رعایت نمی‌گردد باعث می‌شود تا تصاویر، کلیپ‌ها واطلاعات شخصی و مهم کاربران به راحتی از سوی مجرمان سایبری به سرقت رفته و مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سرهنگ شاهین حسنوند اخاذی و تهدید به باج خواهی را نتیجه سرقت اطلاعات مهم کاربران خواند و اظهار‌کرد: بهترین اقدام در این موارد قبل از هر کاری شکایت از این افراد می‌باشد، چرا که باج‌خواهی و اخاذی این افراد پایانی ندارد.

وی افزود:  حفاظت از حریم خصوصی در فضای مجازی از ارکان مهم استفاده از چنین امکاناتی است که عدم توجه به آن می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به افراد وارد کند.

سرهنگ حسنوند با اشاره به نمونه پرونده‌ای که فردی که با دسترسی به عکس‌های شخصی اقدام به تهدید و اخاذی می‌نمود، گفت: این فرد در پی شکایت از سوی یکی از شهروندان توسط  پلیس فتا شناسایی و دستگیر شد.

وی ادامه داد: مرد جوانی با در دست داشتن مرجوعه قضایی به پلیس فتا مراجع و بیان نمود فردي ناشناس در فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي اقدام به تهديد اينجانب نموده و بيان داشته اگر مبلغ 22ميليون تومان به حساب اينجانب واريز نکنيد اقدام به انتشار تصاوير شخصي شما در فضاي مجازي مي‌نمايم و قصد اخاذي از اينجانب را دارد.

رئیس پلیس فتا استان خوزستان با بیان این‌که آسایش و آبروی فرد و خانواده وی در خطر بود، گفت: با هماهنگی مقام قضایی پرونده تشکيل گرديد و با بررسي‌هاي به عمل آمده و تحقیقات میدانی و همچنین استفاده از اظهارات مطلعين پرونده، کارشناسان این پلیس موفق به شناسایی مجرم به هویت م.ن. شدند، در نتیجه نامبرده احضار گردید و در خصوص موضوع پرونده از وي تحقيق به عمل آمد که در مواجهه با مستندات پرونده به بزه انتصابي معترف و انگیزه ارتکاب جرم  را انتقام‌جویی عنوان کرد.

سرهنگ حسنوند با بیان اینکه ناقضین حریم خصوصی در فضای مجازی بە دلایلی نظیر انتقامجوئی،‌ حس تنفر، تفریح و سرگرمی‌ و… اقدام به سرقت اطلاعات شخصی کاربران می کنند و در پی آن به دنبال اخاذی یا هتک حیثیت هستند، آگاه باشند که این امر برای آنها تبعات قانونی در پی دارد.

وی ادامه داد: مجازات سوءاستفاده از عكس و فیلم‌های خصوصی بر حسب فصل پنجم ماده 17 قانون جرایم رایانه‌ای، به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.

رئیس پلیس فتا استان خوزستان در توصیه به کاربران تاکید کرد: از آنجا كه گوشی‌های تلفن همراه وسیله مناسبی برای تهیه فیلم و عكس‌های خانوادگی و خصوصی و همچنین محل امنی برای نگهداری آنها نیست، به شهروندان توصیه می‌شود تا حد امكان از ذخیره كردن این نوع تصاویر در گوشی‌های تلفن‌همراه یا رایانه شخصی خودداری كنند.

سرهنگ حسنوند در پایان در توصیه به کاربران و شهروندان گفت: در صورت مواجه با موارد مشکوک می‌توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir  لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام نمایند.
 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  ⁄    =  6