انتقادهاشمی رفسنجانی از اجرا نشدن اصل ۴۴

همایش بررسی سیاست‌های کلی محیط‌زیست برگزار شد

همایش بررسی سیاست‌های کلی محیط‌زیست روز گذشته در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این همایش در آستانه سالگرد انتشار سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط‌زیست که سال گذشته ازسوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، با هدف کلی تشریح روند اجرای این سیاست‌‌ها برگزار شد وطی آن، نمایندگان قوا گزارشی از وضعیت اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغی محیط‌زیست نظام طی یک سال گذشته ارائه کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این همایش تاکید کرد: تمام سیاست‌های کلی در بخش‌های مختلف باید همچون سیاست‌های کلی محیط‌زیست دنبال شود تا به توسعه پایدار دست یابیم.  هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه خوشحالیم که شاهد پیگیری جدی یکی از سیاست‌های کلی مورد تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم، گفت: اگر دیگر سیاست‌های کلی نیز پیگیری می‌شد امروز ایران را یک شکل دیگر می‌دیدیم. او ادامه داد: اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی که با تفسیر درستی آماده کردیم اگر پیگیری شده بود امروز در کشور اقتصاد کاملا رقابتی بود و صحبت از بیکاری و گرانی به فراموشی سپرده شده بود. رئیس مجمع تشخیص تصریح کرد: متاسفانه این‌گونه نیست و بسیاری از سیاست‌ها تنها اسمی از آن است. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش افزود: خشکسالی‌های اخیر و ضربه‌هایی که به تالاب‌ها وارد شد و کویرزایی که اتفاق افتاد و هوای آلوده، مردم قانع شدند که باید فکری کنیم. آلودگی‌هایی که بسیاری از مردم را مریض و فقیر کرده است. او ادامه داد: اگر می‌دانستیم آلودگی هوا چه بر سر ما می‌آورد، اجازه نمی‌دادیم موتورسیکلت‌هایی که به اندازه یک اتوبوس آلودگی ایجاد می‌کنند، حرکت کنند یا خودروهایی تولید کنیم که این همه سوخت مصرف و آلودگی تولید می‌کنند.

 

هشدار در مورد بحران آب

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز روز گذشته در این همایش گفت: سیاست‌های کلی نظام در زمینه محیط‌زیست که سال گذشته توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، موجب همراستایی و همسو قرار گرفتن قوای سه‌گانه و همچنین نیروهای مسلح شد. به گزارش «ایرنا» ابتکار با بیان اینکه اکنون در کشور در بحران تغییر اقلیم قرار داریم، به افزایش یک و نیم درجه‌ای دما، کاهش مستمر بارندگی و بارش برف در 30 سال گذشته اشاره کرد. ابتکار همچنین از اینکه در برنامه اقتصاد مقاومتی به‌طور مستقیم به مسائل محیط‌زیست اشاره نشده، ابراز نارضایتی کرد. او در ادامه به بهتر شدن کیفیت هوا در کلان‌شهرها به‌خصوص در تهران نسبت به سه سال گذشته و بهبود وضعیت برخی تالاب‌ها از جمله تالاب هورالعظیم پرداخت و گفت: این تالاب یکی از منابع مهم زیست بوم ایران است و تا سال 92 خشک بود اکنون 62 درصد آن آب دارد.

معاون رئیس‌جمهوری افزود: این تصور در دولت وجود داشت که می‌توان قبل از تامین حقابه طبیعت، آب را برای مصارف دیگر استفاده کرد؛ اما امروز این نگاه تغییر کرده و مجموعه دولت به این نتیجه رسیده است که اول باید حقابه طبیعت تامین شود و بعد آب برای کشاورزی، صنعت و شرب درنظر گرفته شود، سال‌ها غفلت از این نگاه نتیجه آن خشک شدن دریاچه ارومیه است که البته با اقدامات صورت گرفته، وضعیت دریاچه نسبت به سه سال گذشته بهتر است. همچنین به گزارش «ایسنا» ابتکار از رونمایی اطلس پستانداران، دوزیستان، خزندگان، پرندگان و ماهیان داخلی ایران خبرداد . اودر ادامه گفت: در کارنامه مدیریت سبز وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی ردی نداشته، ولی لب مرزی و تجدیدی داشته‌ايم؛ ولی به‌طور کلی وضعیت دولت در اجرای يكساله سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط‌زیست خوب است. معاون رئیس‌جمهوری همچنین هشدار داد که اگر نتوانیم منابع آب کشور را مدیریت کنیم و روند مصرف را به همین روال ادامه دهیم در آینده نه چندان دور به یک تهدید امنیتی تبدیل می‌شود.

 

آمادگی مجلس

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با تاکید بر تدوین برنامه‌های راهبردی برای حمایت از محیط‌زیست تصریح کرد: نمایندگان مجلس آمادگی دارند هر قانونی را برای حمایت از این حوزه تصویب کنند. به گزارش «ایرنا» او از دولت خواست در حوزه محیط‌زیست برنامه‌ای درست و حساب شده به مجلس ارائه کند.

 

سازمان محیط‌زیست موفق نبوده است

دادستان کل کشور یکی دیگر از سخنرانان همایش بررسی سیاست‌های کلی محیط‌زیست بود. «محمدجعفر منتظری» گفت: با تمام احترامی که برای ریاست سازمان محیط‌زیست قائل هستیم، اما باید بگویم این سازمان در انجام وظایف خود موفق نبوده است. او همچنین گفت: البته اقدامات انجام شده ازسوی این سازمان را هم نادیده نمی‌گیریم؛ اما در جامعه دیده می‌شود که عملکرد آن خوب نبوده است. منتظری با اشاره به تجاوزاتی که به منابع طبیعی، جنگل‌ها و اراضی ملی صورت می‌گیرد، گفت: قوه‌قضائیه عزم خود را جزم کرده و 450 دادستان در سراسر کشور آماده فعالیت در این راستا هستند، البته هر چند هم آماده باشیم، اما اگر همکاری لازم بین محیط‌زیست و سایر دستگاه‌ها نباشد، مشکلی حل نخواهد شد. دادستان کل کشور به دستور وزیر جهاد کشاورزی برای متوقف کردن بهره‌برداری از جنگل‌های کشور اشاره کرد و گفت: این خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای است؛ البته نمی‌توان گفت بهره‌برداری از جنگل‌ها بلکه باید گفت بلعیدن جنگل را متوقف کرده است و باید جلوی ضرر را از هرجا که می‌شود گرفت.

 

لزوم تشکیل پلیس تخصصی محیط‌زیست

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با بیان اینکه پلیس تخصصی محیط‌زیست باید تشکیل شود، گفت: یک پلیس تخصصی محیط‌زیست می‌خواهیم که ضابط قوه‌قضائیه در مساله برخورد با جرائم زیست محیطی باشد و دوره آموزشی لیسانس، فوق لیسانس و دکترا داشته باشند. به گزارش «ایرنا» او افزود: در ایران که دیرتر از همه جا به فکر محیط‌زیست افتادیم باید ادبیات مربوط به محیط‌زیست را جدی بگیریم که با محیط بومی ما سنخیت داشته باشد. همچنین به گزارش «ایسنا» رضایی افزود: آتش سوزی پی‌درپی جنگل‌ها ممکن است در اثر افزایش درجه حرارت هوا باشد، ولی وقتی این اتفاق به‌صورت سریالی صورت می‌گیرد، احتیاج به نگاه و بررسی امنیتی و سیاسی دارد. نمی‌توان همه این موضوع را به عوامل طبیعی ارتباط داد؛ بنابراین خلأ رصد تهدیدات محیط‌زیستی در کشور وجود دارد و بهترین بخش برای پیگیری این موضوع سازمان حفاظت محیط‌زیست است. رصد امنیت محیط‌زیستی باید با همکاری دستگاه‌های امنیتی صورت گیرد و افرادی که در آن کار می‌کنند باید هم کارشناس محیط‌زیست باشند و هم جنبه امنیتی داشته باشند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

19  +    =  20