دفاع نخست‌وزیر روسیه از فروش اس ۳۰۰ به ایران

در آستانه سفر به فلسطین اشغالی انجام شد

دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه در آستانه سفرش به فلسطین اشغالی گفت که انتقال سامانه اس 300 به ایران هیچ تناقضی با روابط مسکو – تل‌آویو ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک نوشته روزنامه جروزالم ‌پست، دیمیتری مدودف ضمن تاکید بر اهمیت روابط مسکو – تل‌آویو تاکید کرد که تحویل مجموعه‌‌های پدافند هوایی اس‌‌300 به ایران بر روابط مسکو و تل‌آویو تاثیری نمی‌گذارد. مدودف قرار است پنج‌شنبه آینده برای مذاکره با مقام‌های رژیم صهیونیستی به فلسطین اشغالی سفر کند. نخست‌وزیر روسیه در ادامه با خوب خواندن روابط روسیه و فلسطین اشغالی گفت: «همزمان با ایران و کشورهای دیگر منطقه نیز رابطه داریم.»

 

برجام؛ دستاوردی برای حل مسائل

همچنین دیمیتری مدودف نخست‌وزیر روسیه اخیرا از برجام به‌عنوان یک موفقیت و دستاوردی برای همکاری با هدف حل مسائل مطرح در عرصه بین‌المللی یاد کرده است. به گزارش «ایرنا» نخست‌وزیر روسیه روز شنبه در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «روابط تهران و مسکو در عرصه‌های اقتصادی و فنی-نظامی در حال گسترش است.» چندی پیش سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد در 8 ماه نخست سال جاری، حجم مبادلات تجاری روسیه با ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5/ 1 برابر شده است. پیش‌تر نیز، لوان دژاگاریان، سفیر روسیه در ایران از افزایش 70 درصدی مبادلات دو کشور در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به سال 2015 خبر داده بود.

در ادامه نخست وزیر روسیه بیان کرد: «پس از آنکه با تلاش‌های صورت گرفته از جمله از جانب روسیه و رسیدن به برجام، موضوع هسته‌ای ایران حل و تحریم‌ها نیز لغو شد، مسکو شروع به گسترش همکاری‌ها با تهران کرد، ولی پیش از آن براساس تحریم‌ها تسلیحاتی تحویل ایران نشد.» او که با یک شبکه صهیونیستی گفت‌وگو کرده است، افزود: «پیش از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 روسیه به تحریم‌های وضع شده علیه ایران احترام گذاشت و از ارسال سامانه اس‌300 به ایران پرهیز کرد اما اکنون توافق اجرایی و تحریم‌ها لغو شده‌اند، بنابراین هیچ دلیل برای کامل نکردن این قرارداد وجود نداشت.»

مدودف در ادامه با اشاره به اینکه به‌عنوان رئیس‌جمهوری وقت روسیه تحویل سامانه دفاعی پدافند موشکی اس‌300 را به ایران منع کرده بود، گفت: «بدیهی است علاقه‌مند تشدید تنش‌ها نیستیم و می‌خواهیم روابط کامل با ایران برقرار کنیم.» مسکو سال 2007 قرارداد فروش اس‌300 به تهران را امضا کرد، ولی مدودف سال 2010 به بهانه اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل زیر فشار آمریکا آن را معلق کرد در حالی‌که این سامانه دفاعی شامل تحریم‌ها نمی‌شد و بخشی از ارزش قرارداد را نیز گرفته بود. ولی سال 2015 ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دستور تحویل این سامانه‌ها را به ایران صادر کرد که اکنون روند آن کامل شده است.

 

مسکو؛ علاقه‌مند به بهبود روابط با واشنگتن

نخست‌وزیر روسیه در ادامه مصاحبه با رسانه رژیم صهیونیستی ضمن اشاره به سردی روزافزون روابط واشنگتن و مسکو، گفت: «مناسبات روسیه و آمریکا به پایین‌ترین سطح سقوط کرده و این کشور مسوول بروز وضعیت کنونی است. متاسفانه به دلیل رویدادهای اوکراین و با اقدام‌های دولت باراک اوباما، شاهد چنین وضعیتی در روابط دوجانبه هستیم.» نخست‌وزیر روسیه افزود: «زمانی که تماس‌ها را با اوباما در آغاز دوره ریاست‌جمهوری وی آغاز کردیم، هیچ تصوری نداشتیم که روابط مسکو و واشنگتن تا این حد بی‌سابقه سقوط می‌کند.»

مدودف همچنین یادآوری کرد که در زمان ریاست‌جمهوری اوباما هم دوره‌هایی بود که روابط روسیه و آمریکا در سطح خوبی قرار داشت. او ادامه داد: «به یاد دارم در نخستین دیدارم با باراک اوباما، وی گفت که مساله برنامه هسته‌ای ایران برای من موضوع شماره یک است.» نخست‌وزیر روسیه از جمله نتایج این همکاری را موفقیت در دستیابی به برجام به‌عنوان یک دستاورد بین‌المللی بین ایران و 1+5 و برخی موارد دیگر از جمله اجرای قرارداد کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی از سوی واشنگتن و مسکو بر شمرد. او گفت: «اکنون نیز این نکته را یادآوری می‌کنیم که طرف روسی مقصر تیرگی روابط با آمریکا نیست و این وضعیت انتخاب ما نبود، بلکه علاقه‌مند بهبود روابط دو کشور هستیم.» مدودف در ادامه خاطرنشان کرد که روسیه قصد اعمال تحریم‌های جدید علیه آمریکا و اتحادیه اروپا را ندارد، زیرا وضع این گونه محدودیت‌های خارجی بی‌فایده است. روابط واشنگتن و مسکو از سال 2014 در سه محور گسترش نفوذ نظامی ناتو به‌ویژه آمریکا نزدیک و حتی هم مرز روسیه در شرق اروپا، دریای بالتیک و اوضاع سوریه تیره شده است. از سوی دیگر، آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2014 با طرح اتهام دخالت روسیه در درگیری‌های شرق اوکراین و کمک به مخالفان دولت این کشور، مجموعه‌ای از تحریم‌های گسترده اقتصادی و مالی ضدروسی را وضع کرده‌اند که واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است.

دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  4  =  1