نرخ بیکاری تابستان ۱۲.۷ درصد شد/ تعداد بیکاران؛ ۳,۳ میلیون نفر

مرکز آمار اعلام کرد:

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ بیکاری افراد ۱۰ ساله و بالاتر در تابستان امسال به ۱۲,۷ درصد و تعداد بیکاران به ۳ میلیون و ۳۳۷ هزار نفر رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مرکز آمار ایران اعلام کرد:‌ این شاخص نسبت به تابستان پارسال ۱,۸ درصد و نسبت به بهار امسال ۰.۵ درصد افزایش داشته است.

آمار شاغلان در تابستان ۲۳ میلیون و ۳۱ هزار و ۶۴۶ نفر بوده ­است که نسبت به تابستان پارسال ۶۲۸ هزار نفر افزایش یافته است. در تابستان ۴۰,۴ درصد جمعیت ۱۰ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

نرخ مشارکت اقتصادی هم نسبت به تابستان پارسال ۱,۵ درصد و نسبت به فصل قبل (بهار)، ۰.۹ درصد افزایش داشته است. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال هم ۲۶.۷ درصد است.

بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله نشان می‌دهد نسبت به فصل مشابه (تابستان پارسال ) ۳.۳ درصد و نسبت به فصل بهار ۱,۸ درصد افزایش یافته است.

بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در تابستان ۹,۵ درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند.

۴۰,۸ درصد از شاغلین ۱۵ ساله و بیش‌تر، ۴۹ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند. در تابستان ۱۳۹۵، بخش خدمات با ۴۹.۱ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است.

در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۱,۵ درصد و کشاورزی با ۱۹.۴ درصد قرار دارند. تعداد کل بیکاران کشور در تابستان امسال ۳ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۴۱۵ نفر اعلام شده که از این تعداد ۲ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۲۳۷ نفر مرد و یک میلیون و ۱۳۸ هزار و ۱۷۸ نفر است.

همچنین ۲ میلیون و ۷۶۵ هزار نفر از کل بیکاران کشور در تابستان سال جاری در شهرها و ۵۷۱ هزار و ۷۰۸ نفر نیز در روستاها سکونت دارند.

ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

22  −    =  18