کاهش صادرات چین نشانه ضعف اقتصاد جهانی

صادرات چین در ماه اکتبر کاهش یافته که نشان دهنده کاهش تقاضای جهانی برای محصولات این کشور و در نتیجه ضعف اقتصاد دنیا است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از خبرگزاری اسوشیتدپرس، آمارها حاکی از آن است که صادرات چین در ماه اکتبر با ۷,۳ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به ۱۷۸.۱ میلیارد دلار رسیده است که البته بیشتر از ۱۰ درصد کاهش در ماه سپتامبر است.

بر اساس آماری که امروز (سه شنبه) منتشر شده است، واردات چین نیز در ماه اکتبر با ۱,۴ درصد کاهش به ۱۲۹.۱ میلیارد دلار رسیده است. واردات چین در ماه سپتامبر نیز ۱.۹ درصد کاهش یافته بود.

این امر ناکامی رهبران اقتصادی چین برای تقویت رشد اقتصادی این کشور و کاهش وابستگی به تجارت و سرمایه گذاری را نشان می دهد.

لوییس کویجس از دانشکده اقتصاد آکسفورد در این باره گفت: صادرات کالای چین در ماه اکتبر اگرچه نسبت به ماه سپتامبر افزایش یافته است اما برای جلوگیری از کاهش بیشتر تحرک اقتصادی چین کافی نیست و تا حدی کاهش تقاضای جهانی را نشان می دهد.

رشد دومین اقتصاد بزرگ دنیا در سه ماه منتهی به سپتامبر روی ۶,۷ درصد ثابت بوده است اما کمترین میزان طی سه ماه از زمان بحران جهانی ۲۰۰۸ تا کنون است. رشد اقتصادی یک کشور توسط افزایش هزینه ها و همچنین رونق وام دهی بانک ها تقویت می شود اما کارشناسان دلیل کاهش آن را تلاش قانونگذاران برای کاهش قیمت املاک و صدور کارت های اعتباری می دانند.

بنابراین گزارش صادرات چین در ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی ۷,۷ درصد نسبت به همین زمان در سال گذشته کاهش یافته است در حالی که واردات این کشور نیز در این مدت ۷.۵ درصد کمتر شده است.

مازاد تجارت جهانی چین هم در ماه اکتبر به ۴۹ میلیارد دلار رسیده است. این رقم در ماه سپتامبر ۴۲ میلیارد دلار اعلام شده بود. این مازاد تجارت جهانی با آمریکا ۲۳,۷ میلیارد دلار و با ۲۷ کشور اروپایی به عنوان بزرگترین شریک تجاری چین ۱۲.۱ میلیارد دلار بوده است.

رهبران چین خواستار کاهش وابستگی به تجارت هستند اما برنامه آنها حفظ ثبات صادرات برای جلوگیری از کاهش مشاغل است.

ضعف در تجارت چین به طور موقت به برنامه های اصلاحی پکن برای تقویت رشد اقتصادی به وسیله افزایش هزینه فعالیت های عمرانی عمومی و وام دهی بانک ها بر می گردد.

کویجس خاطر نشان کرد: واردات چین نسبت به صادرات این کشور وضعیت بهتری دارد که نشان می دهد تقاضای داخلی در ماه اکتبر خوب بوده است اما انتظار داریم فشار برای کاهش تقاضای داخلی نیز ادامه داشته باشد.

ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

25  −  23  =