لزوم رفع فاصله بین تولید علم و تبدیل ایده به محصول

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی گفت: فاصله فاحشی بین رشد علم در دانشگاه ها و تبدیل ایده به محصول وجود دارد؛ از این رو هدف معاونت علمی و فناوری تکمیل و تحکیم زنجیره علم تا عمل است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمدسعید سیف در دومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت در باغ موزه دفاع مقدس افزود: در تولید مقالات از بسیاری کشورها بالاتر هستیم؛ در سال 2015 رتبه 9 را کسب کردیم اما در تولید این گونه نیست، نمی توان تناقض در تولید علم و عمل را قبول کرد.

وی ادامه داد: وظیفه و هدف معاونت علمی و فناوری پاسخ دادن به این سوال است که چرا با توجه به رشد علمی، در تولید ایده به محصول موفق نیستیم و چگونه می توان توانمندی های علمی را به محصول تبدیل کرد و چالش های پیش روی توسعه صنایع دریایی را شناسایی و برطرف کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی با اشاره به برخی مشکلات

اقتصادی، نبود زیرساخت، ضعف مدیریت و بهره وری گفت: مشکل تنها در فناوری نیست، مسوولان هم به سهم خود کارهایی مانند توسعه فناوری، حمایت از نخبگان و ایجاد ایده بازار را انجام می دهند اما همه این ها اجزای یک جدول هستند که باید درست چیده شوند، زنجیره علم تا عمل باید متناسب، هماهنگ و محکم باشد زیرا ضعف یک حلقه باعث بریدن کل زنجیر می شود.

سیف اظهار کرد: این جشنواره ها با هدف ایجاد، تکمیل و پویایی اکوسیستم ایده تا عمل در صنایع دریایی برگزار می شود، به همین منظور به همه بخش ها توجه ویژه ای شده است، حمایت از بخش دانش آموزی آغاز و تا حمایت از شرکت های دانش بنیان ادامه دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی گفت: ارتباط ذخایر زیستی و غیرزیستی با دریا و کمبود منابع آبی، نشان دهنده اهمیت دریا است.

وی با اشاره به وجود ذخایر عظیم نفت و گاز در جنوب و شمال کشور اظهار کرد: اهداف راهبردی دومین جشنواره ملی دریا، پنج عامل مهم توسعه جمعیتی سواحل مکران، ترانزیت کالا، منابع گاز و نفت کشور، توسعه فعالیت های صیادی، امنیت دریایی کشور و تجهیز این نیروها به فناوری است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی با تشریح اوضاع کنونی این صنعت گفت: پروژه های خوبی در این بخش ایجاد و اجراشده است، سکوهای نفتی، کشتی سازی و از نظر علمی نیز در دانشگاه ها شیب رشد مقالات خوب بوده است.

وی با اشاره به برنامه های مختلف دومین جشنواره ملی دریا، افزود: در طرح ها و دستاوردهای فناورانه در حوزه دریا که با حضور سازمان ها و ارگان ها، شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها برگزار می شود، از میان 44 طرح ارسال شده از 9 طرح تقدیر می شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی گفت: در بخش ایده بازار نیز که توسط دانشگاه امام خمینی(ره) نوشهر برگزار می شود، از میان 200 طرح ارسالی، 100 طرح انتخاب شده که از 10 ایده برتر تقدیر خواهد شد.

سیف افزود: نمایشگاه این دوره نیز با حضور 70 شرکت و مرکز برگزار می شود که 33 شرکت حاضر در آن دانش بنیان هستند.

وی ادامه داد: در بخش دانشجویی نیز مسابقات شناورهای هوشمند اضافه شده که 21 تیم از دانشگاه های کشور در آن حضور دارند. در بخش فیلم 90 ثانیه ای نیز 100 اثر ارسال شده است که از آثار برتر در پنج بخش تجلیل خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی با اشاره به رشد 450 درصدی آثار ارسال شده به این بخش گفت: در بخش خانواده نیز 12هزار اثر شرکت دارند که از آثار برتر این رشته نیز تقدیر می شود. مسابقات دانش آموزی نیز بخش دیگر این جشنواره است که در مقاطع مختلف برگزار می شود.

سیف افزود: کارگاه های آموزشی مختلفی نیز برای مخاطبان در طول جشنواره دایر شده است.

دومین جشنواره ملی دریا در مسیر پیشرفت از 17 تا 19 آبان ماه در باغ موزه دفاع مقدس درحال برگزاری است.

ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =