ایجاد کانون های قرض الحسنه با اجرای مدل جامع بانکداری اجتماعی

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت با اعلام فعالیت ۸ هزار صندوق قرض‌الحسنه در کشور گفت: این حجم گسترده گویای ظرفیت بالای قرض الحسنه در جامعه است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمدحسین حسین زاده اظهارداشت: بانک قرض الحسنه رسالت با فراهم کردن زیرساخت ها و در قالب بانکداری اجتماعی به ۱۲۰۰ کانون قرض الحسنه کد شناسه داده است.

وی افزود: بانک قرض‌الحسنه رسالت در حال ارتقاء جایگاه خود به‌عنوان یک بانک قرض‌الحسنه خرد اجتماعی است زیرا به‌عنوان نخستین بانک قرض‌الحسنه خصوصی کشور در این ابعاد به‌طور حرفه‌ای و تخصصی فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: فضای قرض‌الحسنه نیازمند توسعه بانکداری اجتماعی است ازاین‌رو این بانک با همکاری پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی فعالیت در قالب طرح بانکداری اجتماعی را در اولویت اهداف خود قرار داده است.

بانکداری نوین رکن اصلی بانکداری اجتماعی است

حسین زاده اذعان داشت: اکثر تراکنش‌های خرد امروزه بر بستر بانکداری نوین که بعد دیگری از بانکداری اجتماعی است متمرکز شده ازاین‌رو بهره‌مندی از زیرساخت‌های فناورانه به‌منظور اجرای این مدل از بانکداری و ارائه خدمات بانک قرض‌الحسنه رسالت در بستری شرعی، آسان، ارزان و مدرن مورد توجه است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت گفت: در پروژه مشترکی که این بانک با همکاری پژوهشکده پولی و بانکی به‌منظور توسعه بانکداری اجتماعی در دست دارد ۴ فاز به‌منظور دستیابی به یک مدل جامع از بانکداری اجتماعی در دستور کار است.

وی تصریح کرد: در فاز اول با بهره‌مندی از گروه پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی یکسری از مطالعات تطبیقی در خصوص این مدل از بانکداری، آرمان و هدف‌های آن در دنیا انجام و مدل‌های کسب‌وکار آن سنجیده می‌شود.

حسین زاده ادامه داد: در فاز بعدی شناخت وضع موجود بانک قرض‌الحسنه در اجرای بانکداری اجتماعی که به‌صورت پایلوت از یک سال پیش در این بانک عملیاتی شده و اصلاح و ارتقاء آن در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی افزود: همچنین در فاز سوم پژوهشکده پولی و بانکی بعد از شناخت و بررسی مدل تطبیقی بانکداری اجتماعی در تمام دنیا پیشنهاد‌های خود را به بانک قرض‌الحسنه رسالت می‌دهد تا با اولویت‌های مختلف در این بانک اجرایی شود.

ایجاد بسترهای قانونی در توسعه بانکداری اجتماعی

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت با تأکید بر اینکه برای گسترش یک مدل بسترهای قانونی آن نیز باید فراهم باشد، گفت: مدل‌های جدید در جوامع رشد پیدا نمی‌کنند مگر اینکه بسترهای قانونی آن نیز فراهم باشد.

حسین زاده اذعان داشت: در فاز چهارم این قرارداد نیز یکسری مطالعات تطبیقی در خصوص قوانین و مقررات حاکم بر بانکداری اجتماعی انجام و همچنین الزامات و زیرساخت‌ها به‌ منظور پیاده‌سازی قوانین حاکم بر این نوع بانکداری و بومی‌سازی آن از سوی پژوهشکده پولی و بانکی انجام و پیشنهاد‌ها به‌ منظور پیاده‌سازی آن به مراجع ذیصلاح ارائه می‌شود.

پرداخت یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار فقره تسهیلات

وی با اشاره به سخنان وزیر تعاون، کار و رفاه در خصوص نیاز ۵۰ درصد مردم به ارائه تسهیلات خُرد یادآور شد: بانک قرض‌الحسنه رسالت از ابتدای سال ۹۲ تا به امروز در حدود یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار فقره تسهیلات پرداخت کرده که بیانگر نیاز مردم به این نوع از تسهیلات است.

حسین زاده در خاتمه گفت: این بانک در هفت ماه ابتدای سال ۹۵ در حدود ۳۵۰ هزار فقره تسهیلات پرداخت کرده و هر سال نزدیک به ۷۰۰ هزار فقره تسهیلات به مشتریان خود ارائه می‌کند که نشان از اهمیت این مدل از بانکداری در اقتصاد کشور دارد.

ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

44  +    =  48