استقلال شورای فقهی بانک مرکزی/ پیچیدگی‌های نظارت بر ربا

کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: ارتقاء جایگاه کمیته فقهی بانک مرکزی به عنوان یکی از ارکان این بانک تنها در صورتی موفق خواهد بود که فقها دارای استقلال در عمل باشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حجت الاسلام جواد محقق‌نیا روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران(ایبِنا)، درباره ارتقاء جایگاه کمیته فقهی بانک مرکزی به یکی از ارکان این بانک گفت: کارکرد شورای فقهی بانک‌ها مشخص است؛ اما در صورتی‌که این شورا وابسته به نهادهای رسمی مانند بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد باشند، امکان دارد از حالت واقعی کارکردی خود خارج شود.

وی دلیل این امر را مراعات مسائل مختلف از سوی اعضای شورای فقهی دانست و افزود: در هر صورت این افراد بخشی از ساختار نهادهای رسمی خواهند بود و علی القاعده نمی توانند فعالیت خود را بدون در نظر گرفتن مسایل مختلف جلو ببرند.

این استاد دانشگاه با اشاره به وجود نماینده رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در وزارتخانه جهاد کشاورزی، گفت: نماینده مقام معظم رهبری در وزارت جهاد کشاورزی بر ذبح شرعی نظارت دارد ولی در کشور فقهایی که بر مساله مهمی مانند ربا نظارت کنند، نداریم.

وی موضوع ربا را موضوعی بسیار پیچیده و دارای ابعاد مختلف عنوان کرد و افزود: موضوع نظارت بر ربا از موضوعات بسیار مهم و حیاتی است و به سادگی امکان‌پذیر نیست؛ به عنوان نمونه موضوع معاملات صوری از جمله این موضوعات است.

حجت الاسلام محقق نیا تصریح کرد: در صورتی که ناظر و مجری یکی باشد، رعایت بسیاری از مسایل صورت می گیرد ولی اگر از طرف رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و مراجع محترم نمایندگانی برای نظارت بر مسایل فقهی بانک ها تعیین شوند، این نمایندگان با فراغ بال بیشتری می توانند وظایف نظارتی خود را انجام دهند.

این کارشناس بانکی خاطرنشان کرد: در طول سال های بعد از انقلاب، فقها و علمای فراوانی در کشور تربیت شده اند که هم بر مسایل فقهی و شرعی تسلط دارند و هم بر مسایل بانکی و از این جهت نگرانی خاصی وجود ندارد.

ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  30