اقتصاد ما آمادگی قیمت گذاری آزاد را ندارد

نیازمند سیستم شناور هوشمند هستیم

در شرایط فعلی اقتصاد که هیچ امری بر مبنای سیستم های اقتصادی رایج نیست قیمت گذاری دولت برای برخی از کالاها معنا پیدا می کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمدرضا زهره وندی، عضو اتاق بازرگانی تهران و فعال صنعت ساختمان در پاسخ به این پرسش که آیا با قیمت گذاری دولت در بازار موافقید؛ به خبرنگار ما گفت: برای تعدادی از کالاهای اساسی، قیمت گذاری لازم است.

زهره وندی ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصاد که هیچ امری بر مبنای سیستم های اقتصادی رایج نیست قیمت گذاری دولت برای برخی از کالاها معنا پیدا می کند.

وی با بیان اینکه در کشورهای مترقی قیمت ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود؛ در اینباره افزود: در این کشورها، قیمت گذاری شناور براساس معیارهایی مانند نوع کالا، میزان مصرف، نرخ تورم، نرخ سود و … صورت می گیرد.

زهره وندی گفت: اگر دولت برخی کالاها را آزاد می کند تا در بازار تعیین نرخ شود برای موارد دیگر هم باید این شناور بودن را لحاظ کند، برای نمونه یک مورد نرخ ارز است، آیا نرخ ارز با قیمت گذاری مشخص می شود و یا شناور است؟ یا چرا نرخ تسهیلات بانکی تابع قیمت گذاری است؟ اگر قرار باشد قیمت گذاری را کنار بگذاریم باید در ابتدا بسیاری از مواردی را که در ارتباط مستقیم با مردم و تولیدکنندگان قرار دارد رعایت کنیم.
وی با بیان اینکه فعلا شرایط به گونه ای نیست که قیمت گذاری به طور کامل کنار گذاشته شود؛ اظهار داشت: چراکه سازوکار آن در کشور وجود ندارد، درواقع در مرحله اجرایی ضعیف عمل می کنیم.

زهره وندی با تاکید بر اینکه ما باید یک سیستم شناور هوشمند برای قیمت گذاری داشته باشیم؛ اذعان داشت: باید با توجه به تمام قابلیت های اقتصادی کشور اعم از تولید ناخالص ملی یا هر آنچه که بیانگر قدرت اقتصادی یک کشور می باشد نرخ گذاری انجام شود.

زهره وندی افزود: در سیستم شناور هوشمند اینگونه نیست که دولت قیمت دلار را هر روز اعلام کند، بلکه در این سیستم نرخ روزانه اتوماتیک وار و براساس داده های اولیه موجود مشخص می شود. برای نمونه در کشور ترکیه هم چنین سیستمی برقرار است. در سایر کشورها هم به همین صورت است چون نوسانات بسیار جزئی است تصور می شود قیمت ها ثابت است.

وی با اشاره به اینکه جهت گیری دولت در تعرفه گذاری تا به امروز بیشتر به نفع واسطه گران بوده است؛ اظهار داشت: هر زمانی که کارها به صورت دستوری انجام شده است، شاهد بوده ایم که افراد واسطه گر از روزنه های ایجاد شده و نبود اصول و برنامه سوءاستفاده کرده اند و دود آن همیشه به چشم مردم رفته است.

زهره وندی با بیان اینکه برای داشتن یک اقتصاد آزاد باید پیش رمینه ها فراهم شود؛ گفت: در چنین شرایطی باید مبادی ورودی و خروجی کنترل شود تا سیستم مطابق با قانون پیش رود. شاید قوانین خوبی داشته باشیم اما اجرای آن ها بسیار حائز اهمیت است. البته لازم است هرگونه سیستم اقتصادی که برای کشور انتخاب می شود را با شرایط موجود بومی سازی کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  5  =