ظرفیت های همکاری بانکی – پتروشیمی

مدیران اگزیم بانک ایران معتقدند تأمین مالی پروژه های پتروشیمی با توجه به سهم بالای این بخش در اقتصاد ملی از اهمیت بالایی برخوردار است و بانک توسعه صادرات تاکنون در بهره برداری و اجرای پروژه های مهمی از این بخش مشارکت داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات، اهمیت صنعت پتروشیمی با توجه به ذخایر عظیم نفت خام و گاز طبیعی در ایران بر کسی پوشیده نیست. از سوی دیگر بانک توسعه صادرات پروژه های پتروشیمی بسیاری را تأمین مالی کرده بنابراین نیاز به اطلاعات روز جهانی از این بازار و صنعت مهم، یکی از اولویت های بدنه تصمیم سازی و مدیریتی بانک توسعه صادرات به شمار می رود که در نشستی تخصصی به بررسی این موارد با حضور مدیران بانک توسعه صادرات پرداخته شد.

تأمین مالی پتروشیمی کردستان که در مسیر خط اتیلن غرب احداث شده و تا پایان امسال به بهره برداری می رسد، تأمین مالی پتروشیمی گچساران و پتروشیمی سلمان فارسی که مراحل اجرایی آن آغاز شده است، همچنین پتروشیمی بوشهر که به تنهایی به ۲,۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و با استفاده از خط اعتباری چین به کمک تلاش همزمان بانک توسعه صادرات و بانک صنعت و معدن در حال پیگیری و انجام است و در نهایت توسعه بندر چابهار و اسکله های صادراتی محصولات مختلف پتروشیمی و احداث پتروشیمی در منطقه مکران، خط آهن و تکمیل خط لوله گاز در این منطقه از پروژه هایی محسوب می شود که با مشارکت بانک توسعه صادرات ایران در دست اجرا و بهره برداری هستند.

در گذشته نیز تأمین مالی احداث ۳ طرح آب شیرین کن در عسلویه نیز در قرابت بالایی با این صنایع اجرایی شده است. این موارد در کل نشان می دهد که توجه بانک توسعه صادرات بر تأمین مالی این صنعت تمرکز پیدا کرده بنابراین اطلاعات موجود در خصوص بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی، ویژگی های این صنعت و رخدادهای جدید آن یکی از ملزومات بررسی های فنی و اقتصادی پروژه های جدید به شمار می آید که در جلسه ای در بانک توسعه صادرات با حضور دکتر علی صالح آبادی مدیرعامل این بانک، دکتر حسین امامی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل و مهندس رضا ساعدی فر مدیر امور اعتبارات بانک توسعه صادرات به این مهم پرداخته شد.

در ابتدای این نشست دکتر حسین امامی، مدیر روابط عمومی بانک توسعه صادرات؛ برگزاری این قبیل جلسات در صنایع مهم و برجسته را ایده مدیرعامل بانک عنوان کرد و گفت: در سند چشم انداز افق ۱۴۰۴، ایران بزرگترین کشور تولیدکننده محصولات پتروشیمی از لحاظ ارزش در منطقه تعیین شده که باید برای نیل به این هدف، یکی از ابزارهای مهم را باید تجمیع، مدیریت و تخصیص منابع به شمار آورد. همچنین در گزارش مرکز پژوهش های مجلس نیز رویکرد غالب توسعه این بخش در مسیر بهره برداری از منابع داخلی و زیرزمینی برشمرده شده است.

دکتر امامی در ادامه گفت: در سال گذشته رقمی نزدیک به ۵ درصد از گاز طبیعی مصرفی در کشور به صنایع مختلف پتروشیمی تزریق شده، ولی با همین رقم محدود، نزدیک به ۴۰ درصد از ارزآوری غیرنفتی کشور را شاهد بودیم که نشان می دهد در صادرات غیرنفتی، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی مهمترین جایگاه را به خود اختصاص داده اند.

در ادامه این نشست مهندس رضا ساعدی فر مدیر امور اعتبارات بانک توسعه صادرات ضمن تشکر از برگزاری این جلسه گفت: هم اکنون در بانک توسعه صادرات صنایع مختلفی را مورد بحث و بررسی قرار داده ایم تا بتوان ضمن انتخاب بهترین گزینه ها و همچنین توجیه فنی و اقتصادی آنها، پرتفوی دارایی های بانک را به بهترین شیوه جهت ابلاغ طرح ریزی کنیم. وی ادامه داد: ویژگی های صنایع مختلف، بررسی رویکردهای صادراتی و ارزآوری، مزیت های نسبی و تجاری و همچنین چارچوب های کلی بسیاری از صنایع همچون صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی ، صنایع غذایی ، توریسم و گردشگری و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر در دستور کار کارشناسان این بانک قرار دارد و این قبیل نشست ها می تواند فضای بهتری را پیش روی مدیران و تصمیم سازان بانک توسعه صادرات ترسیم کرده و نمایش دهد.

در ادامه این نشست مهندس رضایی به معرفی ویژگی های صنعت پتروشیمی کشور پرداخته ضمن اشاره به تاریخچه آن به جایگاه ایران در ذخایر نفت و گاز جهانی ، بررسی ذخایر خاورمیانه ، موقعیت ایران در صنعت پتروشیمی در منطقه و جهان و شرایط تولید و راندمان اجرایی واحدهای پتروشیمی پرداخت. وی عنوان داشت: در کشور ما ۵۱ واحد پتروشیمی مشغول به فعالیت هستند.

به گفته وی، این در حالی است که خاورمیانه یک پنجم تولید کل جهان و ایران نیز یک پنجم تولید خاورمیانه را به خود اختصاص داده یعنی ایران به تنهایی ۴ درصد از تولیدات محصولات پتروشیمی در جهان را به خود اختصاص داد در حالی که ایران تنها ۱ درصد از جمعیت و وسعت دنیا را در اختیار دارد. هم اکنون ظرفیت صنعت پتروشیمی در ایران نزدیک به ۶۴ میلیون تن برآورد می شود که در برنامه ریزی های صورت گرفته ، این رقم به ۱۲۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

رضایی در ادامه افزود: هم اکنون صنایع پایین دستی و زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی آن گونه که باید و شاید رونق پیدا نکرده و نیاز به تولید کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر و تکمیل زنجیره تولید در بخش های مختلف صنعت پتروشیمی به ضرورتی جدی بدل شده که کشورهای دیگر موفقیت های بزرگی در این خصوص کسب کرده اند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  3