جدیدترین دستاوردهای پیشرو فینوا در حوزه پرداخت

مدیر پیشرو فینوا گفت: در هفته گذشته شاهد برگزاری نشست ها و ایونت هایی با موضوع  توسنبوم در حوزه پرداخت بودیم و در هفته های آینده نیز  شاهد رونمایی از سه ایونت فین کاپ، فین تک فست و فین وارز  هستیم.

 ناصر غانم زاده مدیر پیشرو فینوا  در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در خصوص جدیدترین دستاورد های حوزه پرداخت گفت: در هفته گذشته شاهد برگزاری نشست ها و ایونت هایی با موضوع  توسنبوم در حوزه پرداخت بودیم و در هفته های آینده نیز  شاهد رونمایی از سه ایونت فین کاپ، فین تک فست و فین وارز  هستیم.

وی ادامه داد: مشخص است در کشور بعضی از تکنولوژی ها را نداریم ولی نسبتا در این حوزه جزو کشور های پیشرو هستیم، به عنوان مثال دارای بزرگترین و متمرکز ترین سوییچ بانکی دنیا هستیم و این دستاورد به علت تحریم ها و اجبار کشور برای ایجاد یک سوییچ متمرکز به وجود آمده است.

او اظهار کرد: مشکل حوزه پرداخت همان نقطه قوت کشور است، به طوری که مشکلات فراوانی سر راه اتصال به سوییچ های بین المللی وجود دارد و اجبارا باید کارها به صورت متمرکز انجام شود.

غانم زاده در خصوص اقدامات اخیر بانک ها در پرداخت گفت: چهار بازیگر در حوزه بانکی و پرداخت فعال است، اول بانک مرکزی و مجموعه های مرتبط با آن مانند شاپرک، دوم بانک ها جدای از خصوصی و دولتی، سوم psp ها و چهارم شرکت های کوچک فین تک که به آنها اصطلاحا استار تاپ گفته می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه بانک ها معمولا نوآوری ندارند زیرا دلیلی برای رقابت هم نداشته اند، همه دارای یک بیزینس مشخص بوده که پول را به عنوان سپرده می گرفتند و آن را به شخص دیگری به عنوان وام پرداخت می کردند اما اکنون وضعیت بهتر شده و بانک ها به نو اوری ترغیب شدند تا بتواننددر این فضا رقابت کنند، بیشتر نو آوری ها در psp ها و حوزه های فین تک انجام شده است.

استاد استار تاپ در ارائه راهکار هایی برای خروج بانک ها از ضرر دهی گفت: به جرات می توان گفت مدل کسب و کار همه بانک ها مشخص است، به گونه ای که بانک با دو مشکل عدم نو آوری و سپس نبود نوآوری در مدل کسب و کار روبه رو هستند و برای خروج از این مشکل باید در حوزه نو آوری و نو آوری در مدل کسب و کار تلاش شود که راه های نوین پرداخت هم می تواند شامل آن ها باشد.

وی افزود: مدل دریافت پول و ارائه وام دیگر پیشرفت ندارد زیرا همه بانک ها این کار را انجام می دهند، پس بانک را باید از نحوه و نوع خدمت دهی آن شناخت، باید بانک ها وارد زمینه هایی شوند که دیگران به آن وارد نمی شوند، یعنی بتوانند خدمات ارزش افزوده ای برای مشتریان اضافه کنند، بتوانند با استارتاپ ها تعامل داشته باشند و دنبال بانکداری با api های باز بانکی باشند.

مدیر پیش رو فینوا گفت: در صنعت فین تک، کار زیادی انجام نشده و این حوزه دارای پتانسیل بسیار است اگر بانک به صورت بانک داری باز( open api ) به این مساله نگاه کند و فضا را برای حوزه های کوچک پرداخت یعنی استار تاپ ها باز کند ما شاهد انقلاب در این حوزه خواهیم بود، در حال حاضر بزگترین مانع بر سر راه این بخش رگولاتری ها است که از سوی بانک مرکزی ایجاد شده است و اجازه ورود استار تاپ ها را نمی دهد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی نهاد نظارتی است که با قرار دادن لگولاتوری (Regulation)  هوشمند می تواند،  پیشرفت های فراوانی را در حوزه پرداخت ایجاد کند و لازم است تا در جایی اصلا رگولاتوری قرار نگیرد به گونه ای که دسترسی های مجاز در حوزه ها مشخص شود تا شرکت ها بدانند که کجا محل ورود است و کجا محل ورود نیست، اما اکنون بانک مرکزی به استار تاپ ها می گوید همه جا ورود ممنوع است لذا باید با آغوش باز تر نوآوری را بپذیرد و لگورلاتوری های مدون داشته باشد.

غانم زاده در توضیح لزوم بسته حمایتی بانک مرکزی از استار تاپ ها گفت: به نظر می رسد حمایت ها در خصوص برداشتن مالیات و کارمزد ها اشتباه است، یعنی در چند سال قبل  کارمزد های پرداخت حذف شد، کارمزد هایی که نو آوری های زیادی را با خود به همراه داشت، در ظاهر حذف هزینه ها خوب است ولی عملا نابود کننده است زیرا شرکت های کوچک نمی تواند پشیرفت کند و ارائه خدمات پرداختی خود را بالا ببرد، شرکت هایی که از این کارمزد ها باید پول در می آوردد و اکنون به علت قطع کارمزد ها ورشکست شده است.

او در پایان اظهار کرد: خوشبختانه بانک مرکزی درچند مدت گذشته با اقبال باز تری به سمت شرکت های پرداخت آمده است و افرادی مانند آقای حکیمی مدیر کل فناوری بانک مرکزی مرتبا در حال سرزدن به شرکت های استار تاپ ها است و در بین فعالان این بخش حضور مستمر دارد و با دید بازتری به انها نگاه می کند

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

88  +    =  89