مجمع درباره سقف حقوق مدیران نظر شورای نگهبان را تایید کرد

رضایی در نشست خبری:

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: در خصوص تبصره یک ماده 38 برنامه ششم توسعه درباره سقف پرداختی به مدیران فعلا مقرر شد طبق نظر شورای نگهبان عمل شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محسن رضایی در نشست خبری افزود: در جلسات مجمع مقرر شد دولت هرچه سریع تر در کمتر از دو، سه ماه آینده لایحه تنظیمی خود را در این خصوص به مجلس شورای اسلامی بفرستد.
 
وی اضافه کرد: نماینده دولت در جلسات مجمع تشخیص اعلام کرد لایحه ای در این باره تنظیم شده است که به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود.
 
برنامه ششم توسعه از ابتدای سال 96 قابل اجراست
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برنامه ششم توسعه از ابتدای سال 96 قابل اجراست و از سال آینده بودجه های سالانه طبق این برنامه در دولت تنظیم و به مجلس ارائه می شود.
 
محسن رضایی با تبیین جلسات اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 افزود: در برنامه ششم 14 نوع مغایرت با سیاست های کلی وجود داشت که به شورای نگهبان ارسال شد و این شورا نیز این مغایرت ها را به مجلس شورای اسلامی ابلاغ کرد تا آن را اصلاح کند.
 
وی گفت: مجلس 7 مورد از این 14 مغایرت را اصلاح کرد و 7 مغایرت باقی ماند که دوباره شورای نگهبان آن را به مجلس ابلاغ کرد تا اصلاح کند اما مجلس اصرار کرد که این هفت مغایرت قابل اصلاح نیست و به این علت اختلافی با عنوان "اختلافیه مغایرت های اصراری" شکل گرفت.
 
رضایی افزود: بر این اساس از این پس اصطلاح جدیدی میان مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح است که با اختلافات میان مجلس و شورای نگهبان تفاوت دارد و آیین نامه اصلاح آن نیز فرق می کند.
 
دبیر مجمع تشخیص نظام گفت: این 7 مغایرت را رئیس مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان، و این شورا نیز آن را به مجمع ارجاع داد.
 
وی افزود: از مجموع این مغایرت ها، دو مورد مربوط به بازنشسته ها بود که به توافق رسیدیم متناسب سازی صندوق بازنشسته ها و مستمری بگیران را مجلس و دولت در برنامه ششم توسعه جدی بگیرند و این گونه این دو مغایرت اصلاح شد.
 
رضایی یک مغایرت را نیز مربوط به رفع تبعیض و برقراری عدالت در نظام پرداخت به شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری دانست و گفت: در این موضوع دولت از سال آینده و در طول برنامه ششم توسعه این عدالت را در نظام پرداختی جدی بگیرد و تبعیض ها را برطرف کند.
 
وی افزود: اکنون فاصله پرداختی ها حتی در یک شغل و یک اداره زیاد است اما براساس این مصوبه، دولت و مجلس موظفند این تبعیض ها را برطرف کنند.
 
رضایی گفت: از چهار مغایرت دیگر نیز از مجلس خواستیم که مجددا آن را اصلاح و برطرف کند بنابراین برنامه ششم توسعه از ابتدای سال آینده قابل اجراست.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: موضوع دیگری که در جلسات اخیر مجمع بررسی کردیم چهار اختلافیه بود که ارتباطی به سیاست های کلی نداشت در این چهار اختلافیه نیز در دو مورد نظر شورای نگهبان و در یک مورد نظر مجلس شورای اسلامی را تایید کردیم و مقرر شد یک اختلافیه نیز اصلاح شود.
 
وی همچنین با تبیین نتایج بررسی بودجه سال 96 در مجمع گفت: در این جلسات سه مغایرت میان لایحه بودجه با سیاست های کلی تشخیص دادیم و به شورای نگهبان فرستادیم تا به مجلس شورای اسلامی برای اصلاح ابلاغ کند.
 
رضایی این مغایرت ها را مربوط به صندوق توسعه ملی، حداقل قرار دادن درآمدهای دولت و پرداخت بدهی های دولت از محل درآمدهای ناشی از واگذاری های اصل 44 برشمرد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با ارائه گزارشی از عملکرد پنج سال گذشته این نهاد در دوره مدیریت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: مجمع در پنج سال اخیر 112 جلسه برگزار و 54 مصوبه تصویب کرد.
 
وی افزود: در این مدت 297 جلسه کمیسیون های دائم و تخصصی برگزار شد و از مجموع مصوبات نیز 10 مصوبه مربوط به سیاست های کلی، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی محیط زیست بود.
 
رضایی گفت: در این مدت 30 طرح و لایحه اختلافی را بررسی کردیم .
 
وی موضوع نحوه مدیریت بانک مرکزی را یکی از این موارد اختلافی دانست که به معضل تبدیل شده بود و مجمع تشخیص مصلحت نظام طبق وظایفش آن را حل و فصل کرد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در دو سال گذشته آیین نامه نظارتی به ما ابلاغ شد که براساس آن نظارت هایمان را آغاز کردیم.
 
رضایی تصریح کرد: بر این اساس کسانی که از شورای نگهبان دوم سخن می گویند حرفشان محلی از اعراب ندارد زیرا کار ما مبتنی بر نظارت مقام معظم رهبری است .
 
وی گفت: طبق قانون اساسی دو نوع نظارت وجود دارد نخست عدالت شورای نگهبان برای اطمینان از مغایرت نداشتن مصوبات با شرع مقدس و قانون اساسی و دیگر نظارت مقام معظم رهبری که نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام است و جلسات متفاوت اخیر مجمع ناشی از نظارت دوم است.
 
رضایی افزود: علاوه بر کمیسیون های تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام کمیسیون های متناظر و همنام دیگری نیز در دبیرخانه مجمع وجود دارد که در پنج سال گذشته 2126 جلسه برگزار و نتایج بررسی های کارشناسی را به کمیسیون های تخصصی ارائه کرده است.
 
وی با اشاره به برخی اقدامات و مصوبات مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام در پنج سال گذشته، تصویب سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان نقشه راه عبور از مشکلات اقتصادی کشور، سیاست های کلی محیط زیست، سیاست های کلی انتخابات و سیاست های کلی نظام قانونگذاری کشور را برخی از این مصوبات برشمرد.
 
رضایی سیاست های کلی خانواده، جمعیت و سلامت و سیاست های کلی حمایت از تولید ملی را از دیگر مصوبات مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام در پنج سال گذشته دانست.
 
به تحریم پولی خودساخته مبتلا شده ایم
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: علاوه بر تحریم های بیگانگان علیه کشورمان، دچار تحریم های پولی خودساخته نیز شده ایم که دولت و مجلس باید هر چه سریع تر برای برطرف کردن آن تدبیر فوری کنند.
 
محسن رضایی در پاسخ به پرسشی درباره نامه اخیرش به رئیس جمهور در خصوص کاهش ارزش پول ملی گفت: در طول دوره مدیریت آقای روحانی  قدرت خرید پول ملی 40 تا 50 درصد کاهش یافته است.
 
وی افزود: مهم تر اینکه 45 درصد پول مردم در بانک ها فریز شده است یعنی قدرت حضور در بازار را ندارد .
 
رضایی تاکید کرد: هر کاری که در سال آینده باید انجام شود اقدام برای نجات بانک ها از نیازهای ضروری است .
 
وی گفت: به رئیس جمهور گفتم علاوه بر تحریم ها، تحریم خودساخته هم داریم و دولت و مجلس باید هرچه سریع تر برای رفع آن فکر فوری کنند فوریتی که از بسیاری اولویت ها فوری تر است.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا با وجود فیلتر بودن برخی شبکه های اجتماعی فعالیت شما در این شبکه ها در چند ماه گذشته افزایش یافته است گفت: ما در جنگ هم نیروها را پشت سر دشمن می فرستادیم و سعی می کردیم از پشت حمله کنیم اگر این کار مقدس و برای روشنگری و بصیرت افزایی باشد آن را لازم می دانم.
 
رضایی در پاسخ به پرسش دیگری مبی بر اینکه آیا در انتخابات آینده کاندیدا می شوید تاکید کرد: دعا کنید با همان لباس سبز به شهدا بتوانیم خدمت کنیم و به شهدا متصل شویم؛ بارها گفته ام که برنامه ای برای این کار ندارم.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وظیفه نظارتی مجمع بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: گزارشی در این باره در حال آماده شدن است که به رهبر معظم انقلاب ارائه می شود.
 
نیروهای انقلاب با تیم قوی وارد انتخابات 96 می شوند
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نیروهای انقلاب با برنامه ای خوب برای حل و فصل مشکلات کشور به طور جمعی به صحنه انتخابات 96 وارد می شوند.

محسن رضایی در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی اش از فضای انتخابات گفت: در انتخابات 96 رقابت ها جدی خواهد بود.

وی با تاکید بر نیاز کشور به وحدت و بسیج نیروهای انقلاب، این نیروها را دارای طیفی وسیع دانست و افزود: بر اساس اطلاعاتی که دارم بسیاری اختلافات کنار می رود و آنان با تیمی قوی به صحنه می آیند؛ در نیروهای انقلاب فرد در جمع خلاصه خواهد شد و این نیروها با ابتکار عمل سعی می کنند مردم را وارد عرصه کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که آیا آقای روحانی نخستین رئیس جمهوری تک دوره ای انقلاب خواهد بود  اظهار داشت: اکنون نمی توانم بگویم که آقای روحانی پیروز می شود یا خیر.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا با وجود منع مداخله نظامیان در انتخابات، در تجمع نیروهای انقلاب حضور یافتید گفت: بنده با آیت الله موحدی کرمانی و چند نفر دیگر به عنوان مهمان حضور یافتیم و چون اکنون بیرون از نیروهای مسلح هستم معمولا در این گونه جلسات شرکت می کنم.
 
وی در ادامه به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

32  −    =  27