نگاهی به آمار عملکرد بانک ملت در ۹ ماه ابتدای سال جاری

اختصاصی

براساس آخرین آمارهای گزارش‌شده توسط بانک‌مرکزی، تا آذرماه سال جاری در حدود 395 میلیون از انواع کارت توسط سیستم بانکی کشور صادر شده است که در حدود 57 میلیون (4/14 درصد) توسط بانک ملت صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، براساس آخرین آمارهای گزارش‌شده توسط بانک‌مرکزی، تا آذرماه سال جاری در حدود 395 میلیون از انواع کارت توسط سیستم بانکی کشور صادر شده است که در حدود 57 میلیون (4/14 درصد) توسط بانک ملت صادر شده است. در حال حاضر در حدود 46 هزار دستگاه خودپرداز در سراسر کشور فعال است که از این بین 4800 دستگاه متعلق به بانک ملت است (4/10 درصد). در مجموع در آذرماه در حدود 434 میلیون تراکنش روی خودپردازهای کشور انجام شده است که 45500 هزار تراکنش روی خودپردازهای بانک ملت انجام شده است (5/10 درصد). این تراکنش‌ها مجموعا مبلغ 1263 هزار میلیارد ریال وجه را جابه‌جا کرده است که در حدود 259 هزار میلیارد ریال روی خودپردازهای بانک ملت انجام گرفته است (20 درصد).

در کشور در حدود 72 هزار دستگاه پایانه شعب در سیستم بانکی تا آذرماه فعال بوده است که در حدود 5700 پایانه متعلق به بانک ملت است (8 درصد). تراکنش‌های انجام‌شده روی پایانه‌های سراسر کشور در حدود 24 میلون در آذرماه گزارش شده است که در حدود 290 هزار تراکنش روی پایانه‌های بانک ملت انجام شده است (2/1 درصد). از نظر مبلغی نیز در حدود 553 هزار میلیارد ریال تراکنش روی پایانه‌های شعب در سراسر کشور در این ماه انجام شده است که 61 هزار میلیارد از آن روی پایانه‌های بانک ملت انجام گرفته است (11 درصد). این اختلاف در سهم تعداد و مبلغ تراکنش‌ها حاکی از آن است که ارزش سرانه تراکنش‌های انجام‌شده روی پایانه‌های شعب بانک ملت بسیار بالاتر از سایر بانک‌ها است.

تعداد کارت‌های صادر شده

در این بخش تعداد ابزارهای افزوده شده به هر بخش در مورد بانک ملت و کل سیستم بانکی کشور ارائه شده است. براساس شکل 1 در کشور در کل سیستم بانکی ماهانه در حدود 4 میلیون از انواع کارت صادر شده است درصورتی‌که تنها در آبان‌ماه در حدود 35 میلیون کارت به کل سیستم تزریق شده است. این در صورتی است که بانک ملت تقریبا به طور ماهانه در حدود 300 هزار کارت جدید وارد سیستم کرده است. بنابراین سهم بانک ملت از رشد تعداد کارت‌های صادر شده در کشور در حدود 5/7 درصد است.

تعداد خودپرداز فعال شده

بررسی تعداد خودپرداز فعال/غیرفعال شده طی ماه‌های سال جاری در شکل 2 نشان می‌دهد که در کل سیستم بانکی کشور در فروردین‌ماه در حدود 3400 دستگاه غیر فعال شده است (نسبت به اسفندماه 1394). این در صورتی است که تعداد دستگاه‌های بانک ملت تنها روند افزایشی داشته و در فروردین‌ماه در حدود 18 دستگاه توسط این بانک فعال شده است. طی دوره مورد بررسی در ماه‌های اردیبهشت تا مهر و آذر، ماهانه در حدود 450 دستگاه خودپرداز به سیستم بانکی افزوده شده است. گرچه این رقم تنها در آبان‌ماه به حدود 3700 دستگاه رسیده است. این افزایش آنی در بانک ملت نیز مشاهده شده است. این بانک نیز تنها در آبان‌ماه در حدود 70 دستگاه خودپرداز جدید راه‌اندازی کرده است. تعداد دستگاه‌هایی که در آذرماه به سیستم بانک ملت افزوده شده است نیز در حدود 33 دستگاه بود.

 

تعداد پایانه‌های افزوده شده

با توجه به شکل 3، روند تغییرات تعداد پایانه‌های شعب در کل سیستم بانکی نیز همانند روند تغییرات تعداد خودپردازها است. در فروردین‌ماه در حدود 4500 پایانه غیر فعال شده است و از اردیبهشت‌ماه تا آذرماه نیز (به جز آبان) در حدود 200 پایانه به طور میانگین به سیستم افزوده شده است. در آبان‌ماه نیز در حدود 4000 پایانه دوباره فعال شده است. در بانک ملت پایانه‌های فعال طی سال رشد منفی را نشان نداده است و در آبان‌ماه نیز بیشترین تعداد پایانه (82 پایانه) فعال شده است. مقادیر صفر در خردادماه به دلیل گزارش نشدن آمار این ماه است.

تعداد و مبلغ تراکنش‌های انجام‌شده روی خودپردازها

شکل 4 تعداد تراکنش‌های انجام‌شده روی خودپردازها را طی 9 ماهه ابتدای سال جاری نشان می‌دهد. براساس این نمودار مشاهده می‌شود که غیرفعال شدن خودپردازها در فروردین‌ماه منجر به رشد منفی در تعداد تراکنش‌های کل سیستم خودپرداز کشور شده است. گرچه این کاهش تنها به‌واسطه کم شدن تعداد خودپردازها نیست زیرا تعداد تراکنش‌های خودپردازهای بانک ملت نیز در فروردین‌ماه 25 درصد کمتر از اردیبهشت‌ماه است. در مجموع نمودار نشان می‌دهد که طی 9 ماه سال جاری رشدی در تعداد تراکنش‌های انجام‌شده روی خودپردازها مشاهده نشده است، حتی تعداد تراکنش‌های انجام‌شده روی خودپردازهای بانک ملت پس از شهریورماه رشد منفی را تجربه کرده است.

شکل 5 حاکی از آن است که برخلاف تعداد تراکنش‌ها، مبلغ تراکنش‌های انجام‌شده روی خودپردازهای بانک‌ها طی 9 ماه مذکور رشد مثبتی را نشان داده است و به طور متوسط ماهانه 8/4 درصد رشد داشته است. مبلغ تراکنش‌های انجام‌شده روی خودپردازهای بانک ملت نیز رشد متوسط ماهانه 2/4 درصد را تجربه کرده است.

تعداد و مبلغ تراکنش‌های انجام‌شده روی پایانه‌های شعب

شکل 6 نشان می‌دهد که تعداد تراکنش‌های انجام‌شده روی پایانه شعب طی 9 ماه مذکور نیز روند فصلی همچون خودپردازها داشته است و ماهانه به طور متوسط 25 میلیون تراکنش روی این پایانه‌ها انجام شده است که در حدود 280 هزار تراکنش روی پایانه‌های شعب بانک ملت انجام شده است.

با توجه به شکل 7، میزان نوسان در مبلغ تراکنش‌های انجام‌شده روی پایانه‌های شعب کمتر از خودپردازها بوده و رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است. مبلغ تراکنش‌های انجام‌شده روی پایانه‌های شعب در اردیبهشت‌ماه در حدود 22 درصد رشد داشته و به طور متوسط 3/5 درصد را نشان داده است. در بانک ملت میزان میانگین رشد ماهانه در مبلغ تراکنش‌ها در حدود 2/8 درصد بوده است که بالاتر از میانگین کل بانک‌ها است.

 

 

پایان پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

36  ⁄  4  =