به پرداخت در پله نخست

آمار تراکنش های پایانه های فروشگاهی:

بر اساس گزارشات منتشر شده، در سراسر کشور به طور متوسط به ازای هر 10 نفر جمعیت بالای 20 سال یک پایانه فروشگاهی فعال وجود دارد و به طور متوسط به ازای هر نفر در حدود 17 تراکنش روی این پایانه ها انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده توسط شاپرک، در دی ماه سال جاری در حدود 6 میلیون پایانه موبایلی، اینترنتی و فروشگاهی در کشور فعال بوده است و بالغ بر یک میلیارد تراکنش به مبلغ 1258 هزار میلیارد ریال در طی این ماه روی این پایانه ها انجام گرفته است. از این بین در حدود 952 هزار تراکنش روی 5 میلیون و 760 هزار پایانه فروش انجام شده است که در حدود 87 درصد از کل تعداد تراکنش ها را تشکیل می دهد. بر اساس گزارشات منتشر شده، در سراسر کشور به طور متوسط به ازای هر 10 نفر جمعیت بالای 20 سال یک پایانه فروشگاهی فعال وجود دارد و به طور متوسط به ازای هر نفر در حدود 17 تراکنش روی این پایانه ها انجام شده است.

با توجه به شکل 1 در دی ماه سال جاری بیشترین تعداد پایانه فروشگاهی متعلق به شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با حدود 919 هزار پایانه بوده است که در حدود 16% از کل پایانه ها را تشکیل می دهد. شرکت به پرداخت ملت نیز با دارا بودن 900 هزار پایانه، همین سهم را در اختیار دارد. کمترین تعداد پایانه نیز با 10 هزار پایانه فعال متعلق به شرکت الکترونیک کارت دماوند است که کمتر از 1% از تعداد پایانه ها را در اختیار دارد.

 

 

 

بر اساس آمارهای ارائه شده به طور متوسط 144 تراکنش روی هر پایانه فروشگاهی در طی دی ماه انجام گرفته است. با توجه به شکل 2 بیشترین سرانه تراکنش ها متعلق به شرکت به پرداخت ملت با 277 تراکنش روی هر پایانه در دی ماه ثبت شده است. این رقم در دو شرکت آسان پرداخت پرشین و پرداخت الکترونیک سامان به ترتیب 219 و 218 گزارش شده است. سرانه تراکنش ها روی پایانه های شرکت تجارت الکترونیک پارسیان نیز 136 تراکنش روی هر پایانه برآورد شده است.

 

شکل 3 حاکی از آن است که در دی ماه میانگین هر تراکنش انجام شده روی پایانه های شرکت سایان کارت بیشترین میزان را داشته و در حدود 2 میلیون و 761 هزار ریال می باشد. این رقم برای دو شرکت به پرداخت ملت و تجارت الکترونیک پارسیان  به ترتیب 1 میلیون و 387 هزار ریال، و 777 هزار ریال برآورد شده است. شرکت کارت اعتباری ایران کیش نیز با میانگین 2 میلیون و 145 هزار ریال در رتبه دوم قرار دارد. کمترین مبلغ سرانه تراکنش ها نیز متعلق به شرکت آسان پرداخت پرشین با میانگین 713 هزار ریال می باشد.

 

بر اساس شکل 4 میانگین مبلغ کل تراکنش های انجام شده روی هر پایانه در دی ماه 95 برای شرکت های مختلف اختلاف قابل توجهی دارد. بیشترین حجم پرداخت روی پایانه های به پرداخت ملت انجام گرفته است که در طی دی ماه در حدود 348 میلیون ریال تراکنش روی هر پایانه انجام شده است. شرکت سایان کارت نیز با اختلاف زیاد در رتبه دوم قرار داشته و از هر پایانه این شرکت در حدود 269 میلیون ریال تراکنش انجام شده است. مبلغ کل تراکنش های هر پایانه شرکت تجارت الکترونیک پارسیان نیز در دی ماه در حدود 104 میلیون ریال برآورد شده است. کمترین مبلغ تراکنش ها روی هر پایانه متعلق به شرکت الکترونیک کارت دماوند است که در دی ماه در حدود 59 میلیون ریال تراکنش روی هر پایانه این شرکت انجام شده است.

 

منبع ماهنامه بانکداری آینده شماره 19 اسفند 95

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  ⁄    =  3