نقش بانک ها در تولید و اشتغال/ تغییر سیاست انقباضی به انبساطی

مدیرعامل بانک قوامین با اشاره به اینکه بانک ها به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم بر رونق تولید و افزایش اشتغال دخالت دارند، گفت: سیستم بانکی می تواند با پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان و یا مصرف کنندگان نیز در این بخش موثر باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، غلامحسن تقی نتاج درباره نقش سیستم بانکی در رونق تولید و اشتغال در کشور اظهارداشت: سیستم بانکی کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر رونق تولید و اشتغال در کشور تاثیر دارد و به همین دلیل می توان از چند جهت این موضوع را مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: تاثیر نظام بانکی به صورت مستقیم به گونه ای است که نیاز به جذب نیروی انسانی بیشتری باشد اما این اقدام باید با توجه به مدیریت هزینه و حفظ بانکداری الکترونیک باشد، به شکلی که جذب نیروی انسانی جدید باید با خلق ارزش همراه باشد تا اشتغال آفرینی به بیکاری پنهان منجر نشود.

به گفته نتاج، یکی از شکل های بیکاری پنهان به گونه ای است که افراد در ظاهر شاغل هستند اما در عمل خلق ارزش ندارند.

مدیرعامل بانک قوامین ادامه داد: سیستم بانکی کشور و تجربیات گذشته نشان از این دارد که در صورت خروج از رکود و رونق کسب و کار و تولید در کشور، بانک ها و موسسات پولی و مالی فعلی پاسخگوی نیاز مشتریان نخواهد بود و نیاز به موسسات بیشتری در عین رعایت قوانین است.

وی درباره تاثیر مستقیم سیستم بانکی بر رونق تولید و اشتغال آفرینی در کشور اظهارداشت: براساس شرایط موجود در اقتصاد و بازار پولی کشور، سیستم بانکی می تواند به صورت مستقیم بر رونق تولید و اشتغال موثر باشد اما به دلیل اینکه اقتصاد کشور زیرساخت های لازم را ندارد، در کوتاه مدت تحقق نخواهد یافت.

نتاج در ادامه درباره شکل دیگری که موسسات پولی و بانکی می توانند به صورت مستقیم بر رونق تولید و اشتغال آفرینی تاثیرگذار باشند، گفت: پرداخت تسهیلات و تامین مالی متقاضیانی که در زمینه تولیدات داخلی فعالیت دارند، از دیگر شکل های تاثیر سیستم بانکی کشور بر افزایش تولید و اشتغال در کشور است.

این مدیرعامل سیستم بانکی افزود: سال گذشته به بیش از بیست هزار بنگاه کوچک و متوسط منابع و تسهیلات مالی بانکی اختصاص داده شد که نقش قابل توجهی در ایجاد اشتغال داشته باشد که به نظر من باید این روند در سال جدید هم با قوت بیشتری ادامه داشته باشد.

نتاج درباره تاثیر غیرمستقیم سیستم بانکی گفت: نقش های غیر مستقیم هم می توان برای سیستم بانکی کشور در رونق تولید و اشتغال تعریف کرد. بانک ها می توانند با اختصاص تسهیلات برای توانمندسازی مصرف کنندگان به منظور مصرف تولیدات داخلی، مشکل اصلی بنگاه های تولیدی کشور را حل کنند.

وی افزود: طی چند سال اخیر بنگاه های تولیدی کشور با کمبود فروش و تقاضا مواجه هستند که رفع این معضل می تواند جهشی در فروش و رفع مشکلات آنها را به دنبال داشته باشد.

مدیرعامل بانک قوامین با اشاره به اینکه به دلیل سیاست های انقباضی در کشور نیازمند بازنگری سیاست ها هستیم تا به سمت سیاست های انبساطی حرکت داشته باشیم، گفت: به نظر من اگر تغییر سیاست های انقباضی انجام شود آثار این سیاست ها را در شش ماهه دوم سال ۹۶ شاهد خواهیم بود.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =