ارجاع برخی تخلفات به سازمان بورس

معاون فرابورس با بیان ارجاع برخی تخلفات به سازمان بورس، درباره معاملات چهارشنبه گذشته تابلوی پایه ب توضیح داد و شرایط معامله شرکت های تابلو پایه را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، بهنام محسنی با بیان اینکه هیچ‌گونه تغییر جدیدی در مقررات بازار پایه رخ نداده است ، گفت : معاملات در این بازار همانند روزهای قبل صورت می‌گیرد.
وی درباره معاملات چهارشنبه گذشته توضیح داد: به منظور افزایش آگاهی سهامداران و سرمایه‌گذاران، پیغامی در خصوص شرایط هر یک از شرکت های حاضر در "تابلوی پایه ب" اعلام شد که شرایط درج هر یک از شرکت‌ها را مجددا تاکید می‌کند. بر این اساس برخی از نمادها، در صورت احراز شرایط لازم ، قابل ابقا در تابلوی "پایه ب"هستند و برخی دیگر، در صورت عدم احراز شرایط لازم به تابلوی پایه ج منتقل می‌شوند.
این مقام مسئول ادامه داد : چهارشنبه هفته گذشته هیچ نقل و انتقالی از تابلو پایه ب به تابلو پایه ج انجام نشد و تمامی نمادهای معاملاتی مذکور همانند قبل در تابلو پایه ب قابل معامله هستند، اما این موضوع صرفا به منظور فراهم ساختن فرصتی برابر برای تمامی شرکت‌های بازار پایه برای تطبیق شرایط با مفاد دستورالعمل‌های مربوطه، انجام شده و نمادهای معاملاتی مذکور صرفا تا 31 مرداد در تابلوی پایه ب قابل معامله هستند و در صورت عدم تطبیق شرایط برخی از شرکت‌های درج شده در تابلو پایه ب با مفاد دستورالعمل‌ها و مصوبات مربوطه، از این تاریخ به تابلو پایه ج منتقل خواهند شد.
محسنی با بیان اینکه پس از انتقال نمادهای تابلو پایه ج، معاملات در آن تابلو صرفا سه روز در هر هفته قابل انجام خواهد بود، اضافه کرد: معاملات نمادهای مذکور پس از اجرای حراج تک قیمتی، با قیمت ثابت کشف شده و بر اساس قیمت نظری گشایش در حراج ناپیوسته قبلی قابل انجام است و امکان نوسان قیمت در طول جلسه معاملاتی وجود نخواهد داشت.
معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ضمن تاکید مجدد بر صبر و حوصله سهامداران و معامله گران، خواست به صورت آگاهانه و با هوشیاری لازم در اکوسیستم جدید بازار پایه نسبت به اتخاذ تصمیمات منطقی و نمایش رفتارهای عقلایی اهتمام ورزند.
به گفته محسنی، مواردی جهت بررسی بیشتر در خصوص دستکاری قیمت و اقداماتی که منجر به ایجاد ظاهری گمراه‎کننده از روند معاملات یا ایجاد قیمت‎های کاذب و یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار شده به کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان ارجاع شده است.
 
آیفکس رکورد سه ساله اخیر را شکست
 
شاخص کل فرابورس ایران معاملات روز شنبه را در ارتفاع 890 واحدی به پایان رساند تا بدین ترتیب به بالاترین حد خود طی سه سال اخیر برسد.
 در این روز در مجموع بازارهای فرابورس ایران شاهد دادوستد 272 میلیون و 84 هزار ورقه به ارزش افزون بر یک هزار و 397 میلیارد ریال بودیم که این حجم از معاملات در بیش از 38 هزار دفعه صورت گرفت.
بیش از 139 میلیون ورقه معادل نیمی از حجم معاملات کل به ارزش 448 میلیارد ریال در بازارهای اول و دوم دست به دست شد که نماد «بهپاک» با نقل‌وانتقال نزدیک به 12 هزار ورقه به ارزش بیش از 60 میلیارد ریال در صدر این بازارها به لحاظ حجم و ارزش معاملاتی ایستاد.
همچنین نمادهای «قشیر» و «خفناور» به ترتیب از گروه‌های قند و شکر و خودرو و ساخت قطعات بیشترین افزایش قیمتی را تجربه کردند و در مقابل نمادهای «کیمیا» و «قچار» در صدر جدول بیشترین کاهش قیمت قرار گرفتند.
اوراق تسهیلات مسکن بهمن‌ماه 95 امروز با بیشترین قیمت نسبت به سایر تسه‌ها یعنی 723 هزار ریال و تسه اردیبهشت94 نیز با کم‌ترین قیمت معادل 673 هزار ریال خریدوفروش شدند. این در حالی است که اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 به بیشترین میزان حجم و ارزش معاملاتی دست یافتند.
نتیجه نقل‌وانتقال‌های صورت‌گرفته در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز دادوستد بیش از 461 هزار ورقه به ارزش بالغ بر 450 میلیارد ریال بود و همچنین در تابلو ETFها بیش از 23 میلیون ورقه به ارزش 361 میلیارد ریال مبادله شد که نماد «اعتماد» بیشترین حجم و ارزش را در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به دست آورد.
در مجموع بازارهای پایه الف، پایه ب و پایه ج نیز بیش از 109 میلیون ورقه به ارزش 103 میلیارد و 79 میلیون ریال دادوستد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

84  ⁄  84  =