مقصر نوسان نرخ سود بانک‌ها هستند يا بانك مركزي؟

عدم توازن در بازار پول

در حالی كه بانك مركزي مدعي است كه نرخ سود بانكي را در يكسال گذشته به درستي مديريت كرده اما در روزهاي اخير به دليل عدم توازن بين نرخ سود اعلامي و آنچه بانک‌ها اعلام می‌کنند سبب بروز مشکلات بسياري براي سيستم بانكي شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اخیراً رئیس‌کل بانك مركزي اعلام كرده كه مردم مراقب سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و مؤسساتی مالي كه سود بالا می‌دهند، باشند. اظهارات اخير ولي اله سيف خطاب به مردم در حالي مطرح می‌شود كه او عامل اين بی‌نظمی در اجراي نرخ سود بانكي را عرضه حجم وسيعي از اوراق خزانه اسلامی در بازار سرمایه، اعلام كرده است؛ اين در حالي است كه آمارها بيانگر آن است که کل اوراق خزانه منتشره تنها معادل 5 درصد از سپرده‌های بانکی را تشكيل می‌دهد. به طوري كه این حجم انقدر اندک است که برخي كارشناسان می‌گویند، صحبت از اثر عرضه این اوراق بر افزایش سود بانکی یک شوخی است.

 

در همين حال، کشف قیمت اوراق روی اعدادی مثل 25 درصد باعث آشکار شدن وضعیت واقعی در بازار پول شده و بهانه براي کاهش شبه دستوری نرخ سود مسدود شده است.

كارشناسان بانكي معتقدند، وضع بازار بد پول باعث شده که این اوراق روی 25 درصد کشف قیمت شود؛ عددي که واقعي نيست.

از سويي رقابت براي روی خرید اوراق خزانه در بين بانک‌ها و صندوق‌های مالي سبب شده كه رقابت ناسالمي بين بانک‌ها به وجود آيد.

 

بولتن

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

99  −    =  93