اظهار بي اطلاعي شاپرك از پرونده ٧٥ ميلياردي

درگفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری بانكداري الکترونیک مطرح شد

مديرعامل شاپرك گفت :ما اصلا در جريان اين اتفاق كه شركت رايانه كمك نزد شاپرك رفته يا خير نيستيم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،محسن قادری مدیر عامل شرکت شاپرک در حالی از دلیل شکست پروژه 75 میلیاردتومانی شرکت پرداخت الکترونیک وابسته به یکی از بانک های خصوصی ابراز بی اطلاعی میکند که بر اساس اسناد موجود ،بانک مرکزی طی نامه ای به شماره 94/126385 خطاب به شرکت شبکه گسترلان سبز پرشیا از موضوع شکایت نسبت به عملکرد خارج از حیطه شرکت پرداخت الکترونیک  گفته است .

قادری در گفتگو با بانکداری الکترونیک در جواب به این سوال که آیا این شرکت پرداخت الکترونیک برای توضیح به نزد شما نیز آمده یا خیر گفت:ما اصلا در جریان این اتفاق که آیا این شرکت نزد شرکت شاپرک رفته است یا خیر نیستیم و با ما صحبتی هم نکرده اند و ما از این موضوع کاملا بی خبرهستیم.

وی علت به وجود آمدن این ضعف فنی را  وجود اختلال در سیستم ussd دانست و گفت:بر اساس این اختلال سیستم به مشکل خورده است. به طور مثال این شرکت کدهای خطای آن را از مخابرات دریافت و بر مبنای آن ،تعداد پیام های ارسالی را برآورد کرده است.و اینگونه اذعان کرده است که این چیزی است که من به خاطر آنکه سرخط شما نتوانسته است به آن جواب دهد از دست داده ام و شما باید هزینه آن را بپردازید . به نظرم چنین چیزی بوده است.

مدیرعامل شاپرک درباره امکان  ارسال پیام و عدم دریافت پاسخ به آن اظهار داشت: این یک انتخاب است ، مثلا  ممکن است به دلیل نبودن موجودی کافی در حساب متقاضی،پیام عدم انجام خرید به دلیل ناکافی بودن موجودی را دریافت کند  .

وی  اختلال در ussd  و یا  انجام نشدن درخواست مشتری مبنی بر تمایل  دریافت پیام خرید را اینگونه عنوان کرد: حرف این شرکت نیز همین است، اما ما که نمی توانیم بگوییم که بحث  دادگاه چیست و اصلا چرا به دادگاه رفته است.

قادری رسانه ای شدن این ماجرا را به خاطر پول عنوان کردو گفت: من شنیده ام که رفته اند و گفته اند یا این پول ها را به ما می دهید یا قضیه را رسانه ای می کنیم که طرف مقابل نیز در جواب گفته است که اگر بودجه اش باشد این پول را پرداخت می کنیم اما به شرط آن که بودجه باشد !

وی در مورد عملکرد بانک در این میان اذعان کرد: این موضوع را به چه کسی می توان گفت ، ایا باید رفت به خزانه دولت گفت که 70چرا میلیارد تومان پول برداشت شده است؟

مدیر عامل شاپرک خاطرنشان کرد: وقتی پای دادگاه به میان آمده است دیگر بحث دادگاه مطرح است و در آنجا آن شرکت می تواندسخن بگوید چرا که من در ان جا نیستم.

من که نمی توانم بگویم اقای دادگاه پیش من بیا !

وی افزود: البته گفتن دادگاهی شدن  این موضوع بنابر گفته آن طرف است و من به طور دقیق از این که آیا این موضوع دادگاهی شده است یا خیر اطلاعی ندارم.

قادری دلیل وقوع خطاها را اینگونه عنوان کرد: ارورهایی که اتفاق می افتد ممکن است به دلیل ورود نادرست رمز توسط مشتری  و یا هزاران دلیل دیگر اتفاق بیفتد و نمیتوان اینگونه اظهار نظر کرد.

وی ادامه داد: مثلا ممکن است این شرکت با مخابرات تماس گرفته و گفته باشد به  مثلا 2 میلیون ویا 1میلیون و پانصد تا ویا هر تعداد ussd  نیاز دارد ،که خوب این یعنی چه؟

مدیرعامل شاپرک در جواب به اینکه فقط 1000تا از آن منجر به خرید شده است و آیا بقیه پول داشته اند یا خیر تصریح کرد: به طور مثال من با شما یک دفعه به صورت لول سرویس  قرارداد می بندم  مثلا اگر توانستم جواب می دهم و شما در اولویت پنجم هستید.اینها چیزهای مشخصی است و دادگاه نیز باید حتما  از آنها بپرسد که شما با چه اطلاعی با شما قرارداد بسته است.

وی در پایان صحبت هایش همه چیز را منوط به تصمیم دادگاه دانست و گفت: اگر دادگاه از من نظر کارشناسی بخواهد آماده پاسخگویی هستم.

گفته های مدیر عامل شاپرک در حالي است که پروژه شرکت پرداخت الکترونیک وابسته به یکی از بانک های خصوصی کشور،بر اساس گزارشات رسمی و مستند،به علت وجود نقص در زیرساخت های فنی خود در سال 94 باعث شکست پروژه اخیر شرکت "رایانه کمک" به ارزش  75 میلیارد تومان شده است.

همچنین پاشا ناصرآبادی  مدیرعامل "رایانه کمک" نیز ،وجود ضعف فنی در سیستم پرداخت را عامل شکست این پروژه و موفقیت تنها  یک هزار و دو مورد از میان یک میلیون و 500هزار خرید دانسته و گوشزد کردن احتمال چنین ضعفی را به مدیران بانک ها اعلام کرده بود که به گفته وی به دلیل عدم ارائه گزارش های شفاف، نهایتاً مجبور به طرح شکایت در مرجع محترم قضایی شده است.

 از  سویی درحالی بانک مرکزی در این ماجرا  خود را نسبت به این خبر بی اطلاع جلوه داده و  واکنشی از خود نشان نداده است که بنا بر اسناد به دست آمده رد پای او نیز در این ماجرا مشاهده می شود به نحوی که بانک خاصی حتی در پاسخ به استعلام بانک مرکزی نیز گزارش های مخدوشی را در خصوص عملکرد سامانه های خود ارائه کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

40  ⁄  8  =