تحریم، مشکلی ساختگی برای در انزوا قرار دادن اقتصاد ایران بود

دیواندری :

ثبات اقتصادی ایران موضوع دیگری بود که رئیس پژوهشکده پولی و بانکی به عنوان مشکلات اصلی ایران از آن یاد کرد و گفت: بی ثباتی‌های به وجود آمده در دهه گذشته ریشه پولی داشت و ریشه پولی ایجاد شده نیز دو دلیل اصلی داشت: عامل تزریق نقدینگی و دیگری تغییرات و نوسانات شدید نرخ ارز بود که این موضوع موجب عدم تسلط بانک مرکزی بر منابع خود در خارج از کشور شد و این یکی از دلایل این مشکل بود که در نهایت موجب تضعیف پول ملی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علي ديواندري دبير همايش تجاري و بانكي ايران و اروپادر دومين روز از اين همايش  بحث خود را با بررسی چالش های سرمایه گذاری خارجی و بهبودی که پس از زمان تحریم صورت گرفته با تمرکز بر رویکرد بانکی آغاز کرد و گفت: ما در ارتباط با جذب سرمایه باید بدانیم که سرمایه‌گذاری خارجی در ایران فقط به صورت مستقیم نبوده و بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری‌ها نیز غیرمستقیم بوده است.
 وی در رابطه با سرمایه گذاری مستقیم به اقدامات صورت گرفته به بخش پتروشیمی و در حوزه نفت و گاز اشاره کرد و در رابطه با سرمایه گذار خارجی غیرمستقیم از امکاناتی مانند فاینانس در حوزه پتروشیمی، یوزانس به منظور بهره گیری تجار از سرمایه گذاران خارجی و برای صادرات ماشین الات به داخل کشور نام برد و خطوط کوتاه مدت ریفایننس بود که زمینه‌ساز ارتباط بانک مرکزی با بانک های دنیا شده بود را بسیار حائز اهمیت دانست.
 دبیر برگزاری همایش ایران و اروپا، با تاکید بر عامل تحریم‌ها در تخریب نظام بانکی کشور در سال‌های گذشته بیان کرد: در اثر چالش تحریم و محدودیت های بین المللی نظام بانکی ما مورد هدف قرار گرفت کسانی که تحریم را انجام دادند نظام بانکی را هدف اصلی خود قرار دادندو این اقدامات زمانی صورت گرفت که بانک های ایران بسیار در عملکرد بین‌المللی خود خوشنام بودند و تعهدات خودشان را به خوبی انجام می دادند.
دیواندری با اشاره به سابقه فعالیت 60 ساله بانک های ایرانی در اروپا اظهار کرد: محدودیت های به وجود امده نه از بانک های ایران بود و نه اصلا شکل اقتصادی بود بلکه به دلیل مسائل سیاسی بود. ما این را قبول داریم که کشور ما هم در انجام فعالیت های تجاری مشکل داشتند با این وجود مشکل اصلی ایران در این زمینه را عامل تحریم‌ها می دانیم.
وی با اشاره به مشکلات پس از اعمال تحریم‌ها اینطور گفت: در اثر تحریم‌ها بود که خطوط یوزانس قطع شد، فاینانس با مشکل مواجه شد و حتی در دورانی خطوط فاینانس با منابع داخلی ریال جایگزین شد و مشکلات ما از آن زمان اغاز شد چرا که ظرفیت ریال ما به اندازه خطوط کوتاه مدت خارجی نبود و فشار تجارت بر بانک ها وارد شد و ریسک اقتصاد ایران بالا رفت.
دیواندری گفت: با وجود تمام این مشکلات  و با وجود کاهش خطوط کوتاه مدت ارزی و حذف سرمایه خارجی از اقتصاد ایران نظام بانکی ایران بسیار خوب عمل کرد و امروز نیز باید بدانیم که توافق صورت گرفته معجزه ای برای حل تمام مشکلات ما نبوده و باید اقدامات بهتری صورت بگیرد و به اعتقاد من بانک های ایران دروازه اصلی سرمایه گذاری خارجی به کشور هستند.
دیواندری گفت که امروز به واسطه برجام نظام بانکی کشور می تواند از خطوط کوتاه مدت و بلند مدت مالی استفاده و این موارد را وارد اقتصاد ایران کند.
ثبات اقتصادی ایران موضوع دیگری بود که رئیس پژوهشکده پولی و بانکی به عنوان مشکلات اصلی ایران از آن یاد کرد و گفت: بی ثباتی‌های به وجود آمده در دهه گذشته ریشه پولی داشت و ریشه پولی ایجاد شده نیز  دو دلیل اصلی داشت: عامل تزریق نقدینگی و دیگری تغییرات و نوسانات شدید نرخ ارز بود که این موضوع موجب عدم تسلط بانک مرکزی بر منابع خود در خارج از کشور شد و این یکی از دلایل این مشکل بود که در نهایت موجب تضعیف پول ملی شد.
دیواندری به تلاش‌های بانک مرکزی در دوره اخیر از سال 92 به منظور برگرداندن ثبات به اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: در سال 95 بعد از 25 سال توانستیم تورم تک رقمی را تجربه کنیم و این سیاست های پولی بود که توانست این زمینه را فراهم کند و توافق صورت گرفته این تسلط را بیشتر کرد و این وضع تا به اندازه ای پیش رفته که دولت اکنون از تک رقمی شدن نرخ ارز نیز صحبت می کند.
وی افت سرمایه بانک ها در اثر کاهش ارزش پول ملی را عامل سوم در مشکلات به وجود آمده برای ایران مطرح کرد و بیان کرد: بر اساس کاهش ارزش پول ملی، نرخ کفایت سرمایه با مشکل مواجه شد اما بانک مرکزی با استفاده از نهادی های زیربط توانست طرحی را برای افزایش سرمایه بانک های به مجلس برد و در نهایت این طرح با 45 میلیارد تومان مورد تایید قرار گرفت و حدود 21 میلیارد تومان به بانک‌های دولتی اختصاص پیدا کرد.
افزایش مطالبات معوق در نظام بانکی عامل دیگری بود که دیواندری به عنوان موانع موجود بر سر راه فعالیت‌های بانکی ایران مطرح کرد و گفت: با اعمال تحریم‌ها نزدیک به 30 میلیارد تومان از دارایی‌ها از  نظام بانکی کشور گرفته شد و بخشی بزرگ از انجماد دارایی ها صورت گرفت با این وجود بعد از اجرای توافق ما توانسته‌ایم این مشکلات را با شدت بیشتری حل کنیم.
دیواندری در پایان مشکل رکود اقتصادی را مطرح کرد و گفت : این مشکل نیز ریشه پولی داشته  و امروز با تدابیر بانک مرکزی ایران اقدامات مفیدی در زمینه فعالیت‌های بانکی ایران صورت گرفته است و با تلاش برای حل تمامی این مشکلات تلاش برای رفع محدودیت‌های جدید بانک های ایران ناشی از دوره محدودیت های بین المللی صورت گرفته است.  
دبیر برگزاری چهارمین همایش تجاریو بانکی ایران و اروپا ضمن ابراز خرسندی از برآیند این همایش بیان کرد:  ایران ظرفیت بسیاری دارد و بازار بکری برای کشورهای خارجی به منظور سرمایه گذاری است و حیف است که این بازار جذاب مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار نگیرد است و اگر اروپا می خواهد امنیت در سرمایه گذاری داشته باشد ایران می تواند تمام موارد را در راستای تامین این امنیت فراهم نماید.

پايان پيام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  7