ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز شد

بر اساس شمارش اولیه آراء؛

بر اساس شمارش اولیه آراء، امانوئل ماکرون، نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با 65 ممیز 9 درصد توانست مارین لوپن را با 34 ممیز یک درصد شکست دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، امانوئل ماکرون نامزد جنبش "به پیش" در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با شکست مارین لوپن نامزد جبهه ملی به عنوان هشتمین رییس جمهور جمهوری پنجم فرانسه برگزیده شد.
بر اساس شمارش اولیه آراء ماکرون با 65 ممیز 9 درصد توانست لوپن را با 34 ممیز یک درصد شکست دهد و آنطور که نظرسنجی ها می گفت کلید کاخ الیزه را به دست آورد. با این نتیجه، ماکرون با 39 سال سن جوانترین رییس جمهور در طول تاریخ فرانسه محسوب می شود.

امانوئل ماکرون نامزد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شامگاه یکشنبه در نخستین اظهارنظر خود پس از این پیروزی گفت: امشب صفحه جدیدی در طول تاریخ فرانسه گشوده شد، من امیدوارم این صفحه جدید، امید و اعتماد باشد.
وی افزود: فرانسه در صف اول مبارزه با تروریسم خواهد بود و این مبارزه را بدون نشان دادن ضعف ادامه خواهد داد.

 

واکنش ها:
مارین لوپن، نامزد ناکام انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز یکشنبه در تماسی تلفنی با امانوئل ماکرون، رقیب انتخاباتی خود، پیروزی وی را در این انتخابات تبریک گفت.
لوپن با تشکر از 11 میلیون رای دهنده که در دور دوم انتخابات به او رای دادند گفت حزب او به عنوان یک حزب بزرگ سیاسی مخالف، در مقابل طرح های رئیس جمهوری جدید خواهد ایستاد.
وی از همه مردم خواست به حزب او برای رقابت های آینده بپیوندند و خواستار اصلاح ساختار حزب جبهه ملی فرانسه شد.

­ژان ماری لوپن رهبر سابق جبهه ملی فرانسه و پدر مارین لوپن نامزد ناکام در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شامگاه یکشنبه شکست فرزندش در انتخابات را "دلسرد کننده" خواند و گفت: مواضع دخترش در مورد اروپا، دلیل ناکامی وی در انتخابات بود.

فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه ضمن تبریک به امانوئل ماکرون برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت «چالش عظیم، گرد هم آمدن و ساختن آینده برای ادامه دادن مسیر فرانسه به سوی پیشرفت و عدالت اجتماعی است.»

ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا روز یکشنبه پیروزی امانوئل ماکرون را در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تبریک گفت و افزود "فرانسوی ها یک آینده اروپایی برای خود برگزیدند."

سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در یک پیام توییتری پیروزی امانوئل ماکرون را در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تبریک گفت.
وی در این پیام گفت: "پیروزی شما، پیروزی برای اروپای واحد و قدرتمند و استحکام بخش دوستی فرانسه و آلمان است."

ترزا می نخست وزیر انگلیس روز یکشنبه پیروزی امانوئل ماکرون را در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به وی تبریک گفت.

شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد با انتخاب امانوئل ماکرون به سمت ریاست جمهوری فرانسه، ارزش یورو در برابر دلار به بالاترین سطح خود در طول یک سال گذشته رسید.

وزارت کشور فرانسه مشارکت تقریبی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را 74 درصد اعلام کرد. این میزان نسبت به دور دوم انتخابات در سال 2012 که بیش از 80 درصد بود کاهش چشمگیری است.

شبکه خبری فرانس 24 گزارش داد، عدم مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، 25 ممیز سه دهم درصد بوده که بالاترین میزان از سال 1969 تاکنون بوده است.

حدود 47 میلیون واجد شرایط رای دادن بودند. رای گیری در سرزمین های ماوراء بحار فرانسه، کانادا و آمریکا دیروز انجام شد. حدود یک میلیون و 300 هزار فرانسوی واجد شرایط در این کشورها حضور داشتند.
 
این انتخابات نخستین انتخابات در طول جمهوری پنجم فرانسه است که در شرایط فوق العاده امنیتی برگزار می شود. علاوه بر نیروهای موجود 50 هزار نیروی پلیس، ژاندارم و ارتش امنیت دفاتر رای گیری را بر عهده دارند.
 
هفت هزار نیروی ارتش هم به صورت گشت زنی در معابر شهرهای بزرگ در آماده باش هستند. فقط در پاریس 12 هزار نیروی نظامی و امنیتی مستقر شده اند.
 
بر اساس اعلام منابع فرانسوی به مسولان دفاتر رای گیری در شهرهای بزرگ، دستگاه های گیرنده و فرستنده هشدار داده شده تا به محض مشاهده هرگونه مورد مشکوک، مراکز امنیتی را با خبر کنند و بلافاصله دوربین های متصل به این مراکز فعال خواهند شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  9