فرش قرمز سلمان برای ترامپ

دونالد ترامپ روز شنبه در اولین سفر خارجی خود از زمان آغاز ریاست‌جمهوری‌اش وارد عربستان شد و مورد استقبال رسمی ملک سلمان بن عبدالعزیز قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، قرار است در این سفر قرارداد تسلیحاتی 100 میلیارد دلاری و توافق‌نامه اقتصادی در ارتباط با سرمایه‌گذاری عربستان در حوزه زیرساخت‌های آمریکا امضا شود. علاوه بر این ترامپ در نشست سران کشورهای عربی و اسلامی شرکت می‌کند. این نشست با حضور 55 رهبر و مسوول از کشورهای عربی و اسلامی برگزار می‌شود. کارشناسان احتمال می‌دهند که در سفر ترامپ به عربستان ممکن است بحث عادی‌سازی رابطه با اسرائیل هم مطرح شود.

 

دونالد ترامپ دیروز شنبه در اولین سفر خارجی خود از زمان آغاز ریاست‌جمهوری‌اش وارد عربستان شد و مورد استقبال رسمی ملک سلمان بن‌عبدالعزیز قرار گرفت. به گزارش اسکای‌نیوز، قرار است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دیدارهایی را با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان درباره تقویت روابط دوجانبه در عرصه‌های سیاسی و اقتصاد، فرهنگی و امنیتی برگزار کند. ترامپ همچنین امروز یکشنبه نیز با رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس درباره تهدیدهای پیرامون امنیت و ثبات منطقه و تلاش برای ایجاد روابط تجاری میان کشورهای عضو خلیج‌فارس با آمریکا گفت‌وگو می‌کند. علاوه بر این ترامپ در نشست سران کشورهای عربی و اسلامی که روز یکشنبه درباره راه‌های ایجاد شراکت امنیتی قوی‌تر و کارآمدتر در «مبارزه با تروریسم» و تهدیدهای بین‌المللی است، شرکت می‌کند. این نشست با حضور 55رهبر و مسوول از کشورهای عربی و اسلامی برگزار می‌شود. از دیگر برنامه‌های روز یکشنبه سفر ترامپ به عربستان افتتاح مرکز جهانی مبارزه با تفکر رادیکال به‌عنوان موسسه‌ای برای مبارزه با تندروی است.

 

حواشی‌های سفر ترامپ

سفر ترامپ به عربستان حواشی هم داشت. ابتدا بحث پوشش همسر ترامپ مطرح شده بود که با اغماض رهبران عربستان حل‌وفصل شد. در همین رابطه، وزیر خارجه عربستان درباره نحوه پوشش همسر رئیس‌جمهور آمریکا در سفرش به ریاض تاکید کرد که فرم خاصی برای زنان همراه در هیات‌های رسمی که به عربستان سفر می‌کنند، تعیین نمی‌شود. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در پاسخ به این سوال که آیا ریاض لباسی را برای ملانیا ترامپ، همسر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سفرش به عربستان تعیین خواهد کرد یا خیر، اظهار کرد:‌ «زمانی که هیات‌های خارجی به صورت رسمی وارد کشور می‌شوند، ما لیستی از لباس‌هایی که می‌توانند در کشور بپوشند، به آنها ارائه نمی‌دهیم و همان‌گونه که هستند آنها را می‌پذیریم.» وزیر خارجه عربستان گفت: «ما از آنها با هر شرایطی که وارد کشور شوند، استقبال می‌کنیم.» حاشیه دیگر سفر ترامپ نحوه تغذیه او و سرو غذاهایی است که او دوست داشت. بر همین اساس، دولت ریاض تصمیم گرفته «تا به یار غار خود» سرویس خاصی دهد.

ریاض برای خشنودی ترامپ غذاهایی را به ترامپ ارائه می‌دهد که باب طبع وی است و یکی از آنها استیک با سس کچاپ است. به گزارش ایندیپندنت، بسیاری از مقام‌های آمریکایی بیم آن را دارند که سفرهای خارجی برای دونالدترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دلیل تغییر در موقعیت‌های زمانی، هتل‌های ناآشنا و غذاهایی که او تا به حال نخورده باعث شود ترامپ سفرهای خارجی را بر عهده مایک پنس، معاونش بگذارد. ترامپ پس از جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا اولین رئیس‌جمهوری است که در ۱۰۰ روز نخست ریاست‌جمهوری‌اش سفر خارجی نداشته است. سومین حاشیه هم عدم اعطای ویزا به دو خبرنگار اسرائیلی با وجود بهبود فضای رابطه میان عربستان- اسرائیل است.

شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که عربستان از اعطای ویزا به دو خبرنگار اسرائیلی در هیات مطبوعاتی رئیس‌جمهوری آمریکا خودداری کرد. این شبکه اعلام کرد با وجود اینکه آنها تابعیت آمریکایی دارند، اما مسوولان عربستانی از اعطای ویزا به جیل تامری، خبرنگار این شبکه تلویزیونی و اورلی ازولای، خبرنگار روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت خودداری کردند. چهارمین حاشیه هم شلیک موشک از سوی یمن به ریاض بود. یگان موشکی وابسته به ارتش و کمیته‌های مردمی یمن عصر جمعه موشک بالستیک ساخت داخل از نوع «برکان ۲» را به سمت ریاض پایتخت عربستان که سومین پرتاب در نوع خود است همزمان با مقدمات آماده‌سازی ریاض برای استقبال از دونالدترامپ شلیک کرد. سخنگوی ارتش یمن اظهار کرد: «این حمله موشکی که به ریاض رسیده حامل پیامی صریح و مهم با این مضمون بود که ما آماده پاسخگویی هستیم و به رویارویی ادامه می‌دهیم.»

با این حال، برخی کارشناسان احتمال می‌دهند که در سفر ترامپ به عربستان ممکن است بحث عادی‌سازی رابطه با اسرائیل هم مطرح شود. سیمون هندرسون، متخصص مسائل عربستان در مقاله‌ای برای اندیشکده واشنگتن در امور خاور نزدیک می‌نویسد پیش‌بینی می‌شود برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس اشاره‌هایی برای عادی سازی روابط با اسرائیل نشان دهند که چه بسا براساس آن، خطوط تماس مستقیمی با اسرائیل ایجاد شود و همچنین تبادلات تجاری علنی بیشتری میان طرف‌ها صورت بگیرد یا به هواپیماهای اسرائیلی اجازه عبور از حریم هوایی کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس داده شود. وی گفت امارات در راس کشورهایی است که خواهان عادی سازی روابط با اسرائیل است و مسوولان اماراتی به اسرائیل اجازه داده‌اند تا هیاتی را به آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر که مقرش در ابوظبی است، بفرستد. سیمون هندرسون نوشت که نیروهای هوایی امارات در رزمایش‌های مشترک با نیروهای هوایی اسرائیل در یونان در ماه مارس گذشته شرکت کردند. وی همچنین تصریح کرد که کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس تبادلات تجاری غیرعلنی با اسرائیل دارند و دست کم یک کنسولگری اسرائیل در یکی از کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس برای تسهیل در این تبادلات تجاری ایجاد شده است.

 

دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ⁄  1  =