« کاسپین» چگونه از ریل خارج شد؟

معاون سابق نظارتی بانک مرکزی موسسه کاسپین را حاصل ادغام هشت موسسه ورشکسته دانست و بانک مرکزی را از مخالفان اصلی این ادغام دانست.

معاون سابق نظارتی بانک‌مرکزی و قائم‌مقام بانک صادرات در گفتگوی ویژه با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از وضعیت موسسه کاسپین از زمان پیدایش اینطور گفت: در اطراف موسسه کاسپین 8 موسسه وجود داشت که محکوم به فنا بودند و کاسپین به عنوان راهکاری برای آن‌ها با 300 میلیارد سرمایه ایجاد شد. صبر برای به فنا رفتن این 8 موسسه مورد قبول هیچ‌کس نبود و همه از بانک‌مرکزی انتظار داشتند برای رفع این مساله اقدامی انجام دهد.

وی در ادامه بیان کرد: گزارش‌هایی که از این موسسات تهیه شد نشان‌دهنده شرایط بد آن‌ها بود، اما تصمیم گرفته شد که کاسپین بدون اطلاع مردم ایجاد و مدیران مسلطی در آن استوار شود و با ورود این مدیران مسلط به موسسات بدهی‌ها و افراد را مشخص کرده و به همراه سپرده‌گذاران به کاسپین منتقل شوند.

قائم‌مقام بانک صادرات در ارتباط با دارایی‌های موسسه کاسپین آنها را بدون ابهام خواند و گفت: در مقابل نیز دارایی‌های کاملا روشن و بدون ابهام اعم از املاک موسسات به کاسپین منتقل شده و موارد دارای ابهام به مقامات قضایی سپرده می‌شد. اما پس از برنامه‌ریزی و تصویب آن در شورای پولی اعتباری ظاهرا مقامات قضایی تحمل اعتراض برخی از افراد را نداشتند و یکباره دستور به تغییر سَردَر شعب این 8 موسسه به کاسپین دادند و دفترچه‌های آن‌ها نیز به کاسپین تغییر نام پیدا کرد.

تهرانفر بانک مرکزی را از مخالفان اصلی در تشکیل موسسه کاسپین دانست و گفت: هرچه بانک‌مرکزی تلاش عنوان کرد که قصد انجام این کار را نداشته است، گوشی بدهکار نبود. به این ترتیب دفترچه افرادی که حتی مراجعه‌ای به کاسپین نداشتند به این نام صادر شد و این درصورتی بود که ارتباط این موسسات با کاسپین به درستی تنظیم نشده بود، در این میان نیز مدیران کاسپین با استیصال مواجه شدند، اکنون مردم با کاسپین روبه‌رو هستند اما طرف اصلی آن‌ها کاسپین نیست زیرا هنگام افتتاح حساب کاسپینی وجود نداشته است و این افراد به موسساتی مانند بدر طوس، الزهرا، فرشتگان و… مراجعه کردند.

وی عمده دلیل نگرانی مردم را افشای فساد مالی چندین موسسه در یک زمان دانست و خاطر نشان کرد: شرایط زمانی بدتر شد که یکی از مقامات قضایی با نام بردن موسسه‌ای به افشاگری پرداخت، به این ترتیب مردم نگران شدند و هراس بانکی پدید آمد.

وی در ارتباط با وضعیت فعلی موسسه کاسپین و نظراتی که در این باره گفته شده بیان کرد: می‌دانید که هراس بانکی ممکن است ریشه واقعی نداشته باشد در این شرایط دو حالت پیش می‌آید؛ یا بانک واقعا ورشکست می‌شود و مردم می‌فهمند یا این‌که شایعه‌ای مبنی بر ورشکستگی پدید می‌آید که در این صورت نمی‌توان فهم درستی از ماجرا داشت. در برخی از کشورها برای جلوگیری از شایعات قانونی تصویب شده که کسی غیر از بانک‌مرکزی یا مقام ناظر حق صحبت در مورد موسسات سپرده‌گذار را ندارد و حمله برخی از نمایندگان مجلس با ذکر نام کار درستی نیست.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  4