چند نکته در پی شکایت مدیرعامل شرکت توسعه کسب و کار سبا از خبرنگار ریسک نیوز

تنها آن کسانی که بیشتر حساسیت نشان داده اند متضرر شده و بیشترین هزینه را پرداخت کرده اند چون رسانه ها در چنین مواردی سعی می کنند تا آن «ژن خوب » را به عباراتی چون« ژن خوب حساس» ارتقا دهند ، به تعبیر دیگر وی در جدال بعدی خود باید با رسانه هایی که عبارت « ژن خوب حساس» را بکار برده اند دست و پنجه نرم کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک و به نقل از ریسک نیوز،در پی شکایت صادق الحسینی مدیرعامل شرکت کسب و کار سبا از خبرنگار ریسک نیوز بیان چند نکته ضروری است:

1.رفتار حرفه ای در جامعه مدرن به عنوان بزرگراه اصلی موفقیت محسوب می شود. طبعا رفتار غیر حرفه ای دقیقا آن چیزی است که ما را در رسیدن به هدف دور می کند. یکی از اصول مهم در رفتار حرفه ای آن است که قبل از هر عملی به نتیجه فکر کنیم. آیا قرار است ما در حرفه ای که داریم موفق باشیم یا نباشیم. به تعبیر دیگر داشتن نگاه بلند مدت در هر حرفه بنیان و اساس هر عمل ما در روند کاری است. با این دیدگاه به شکایت آقای الحسینی می پردازیم.

 

الف: ایشان در ساعت های خارج از عرف یعنی حدود 6 عصر تا 9 شب با تماس های مکرر با خبرنگار ریسک نیوز از ایشان درخواست داشته که علاوه بر حذف خبر باید طی نوشته ای از ایشان عذرخواهی کند.( لازم بذکر است خبرنگار ریسک نیوز اذعان داشته که در قالب قوانین حرفه ای روزنامه نگاری عذرخواهی وجود ندارد و در صورت تمایل این رسانه حاضر است جوابیه لازم  از سوی ایشان را منتشر کند.)

 

ب: برای اینکه خبرنگار را مرعوب کند مدیر مسئول شرق را مثال آورده که پس از شکایت از ایشان اقای رحمانیان دوسال است که التماس ایشان را می کند و چنانچه خبرنگار ریسک نیوز خبر را برندارد همین اتفاق برای وی و حتی بدتر رخ خواهد داد.

 

ج: آقای الحسینی  لحن کلامی غیر متعارف در طرح مسئله داشته است. این لحن غیر متعارف نه تنها به حل مسئله کمک نکرده که  آن را پیچیده تر کرده است.

1.عبارت هایی چون « ژن خوب» که در پی یک رویداد یا خبر یا گفتگوی رسانه ای شکل می گیرد به شکل های گوناگون و به حق یا نا حق در کشورهای مختلف از جمله ایران رخ داده و اغلب کسانی که چنین عبارت هایی شامل حال آنان می شود سعی می کنند یا آن را مشمول زمان کرده و خود را  درگیر چنین مسایلی نکنند چون اغلب این درگیر کردن نه تنها از هزینه ها کم نمی کند بلکه افزایش هزینه را نیز به دنبال دارد. تصور کنید همه کسانی که شامل «ژن خوب » می شوند با رسانه هایی که چنین عبارتی را به آنان نسبت داده اند برخورد کنند و از آنان شکایت کنند و بخواهند که از آنان عذر خواهی کنند. طبعا چنین روندی در گام اول آن ها را بیشتر در سیبل رسانه ها قرار داده و در گام دوم در محکمه نیز چندان راه به جایی نمی برند. چون این گونه عبارت ها تنها یک اصطلاح سیاسی است که دارای عمری کوتاه هستند و در این روزگار حتی از سوی دولتمردان و نمایندگان مجلس هم بکاربرده می شوند.

 نکته مهم در ژن خوب آن است که این عبارت دروغ نیست بلکه یک استنباط از یک اتفاق در عرصه سیاسی اقتصادی ماست و اخباری که در این ارتباط منتشر می شود امکان تکذیب ندارد. تنها اعتراض در استفاده از عبارت «ژن خوب» است که چون متداول شده طبعا اگر قرار است حکمی صادر شود باید تقریبا همه رسانه ها را در بر گیرد. لذا در چنین مواردی بنا بر منطق سیاسی، معمولا کسانی که شامل چنین عبارتی می شوند سعی می کنند به دادگاه مراجعه نکنند. در اغلب موارد بخصوص در کشور ما تجربه هم نشان داده که با گذر زمان همه چیز فراموش شده و افراد مورد اتهام دوباره در مسیر عادی و متعارف به حرکت درامده اند. تنها آن کسانی که بیشتر حساسیت نشان داده اند متضرر شده و بیشترین هزینه را پرداخت کرده اند چون رسانه ها در چنین مواردی سعی می کنند تا آن «ژن خوب » را به عباراتی چون« ژن خوب حساس» ارتقا دهند ، به تعبیر دیگر وی در جدال بعدی خود باید با رسانه هایی که عبارت « ژن خوب حساس» را بکار برده اند دست و پنجه نرم کند.

2.اگر قرار است نتیجه گرا فکر کنیم مبنی بر اینکه فردی در چشم انداز حرفه ای خود می خواهد مدارج شغلی خود را ارتقا دهد. هیچ سازمانی حاضر نمی شود افراد حساس و ناشکیبا را به کار گیرد. بخصوص در دولتی مثل دولت تدبیر که به اندازه کافی حاشیه وجود دارد. لذا نگاه حرفه ای و نتیجه گرا بر داشتن شکیبایی تاکید می کند. اگر کسی نگاه منطق گرا داشته باشد یک فرایند و حاصل آن را مرور می کند.

 شکایت آقای الحسینی از خبرنگار ریسک دو نتیجه بیشتر در پی ندارد یا خبرنگار (آزاده محسنی ) حکم برائت می گیرد که با توجه به خبر کار شده احتمال قریب به یقین همین است یا اینکه محکوم می شود. در هر دو حالت خبر اثر خود را کرده و  آقای الحسینی بیشتر در سیبل رسانه ها قرار گرفته و در نهایت اینکه از چشم اندازی که در ذهن داشته برای ارتقا شغلی دور مانده است و از همه مهمتر ممکن است وی به اجبار دوره ای را کاملا منزوی شود.

 
3.یک فرد صاحب منصب تیز هوش می داند که همیشه یک راه حل برای مسایل پاسخ نمی دهد اگر ایشان در دادگاه روزنامه شرق توانسته رحمانیان مدیر مسئول این روزنامه را دو سال در راهروهای دادگاه نگه دارد الزاما به این معنا نیست که برای خبرنگار ریسک نیوز این اتفاق بیفتد چون دو مسئله اگر چه در ظاهر شبیه هم هستند اما در باطن بسیار متفاوت است.
 ضمن اینکه اگر تا اکنون پرونده رحمانیان به سود الحسینی بود اکنون با تکرار شکایت وی دیگر برنده نیست چون مشخص شده آقای الحسینی تحمل رسانه ها را ندارد و با کوچکترین خبری که موافق نظر ایشان نباشد و رسانه ای کار کند وی اقدام به استفاده از الحان (لحن های) غیر متعارف کرده و در نهایت هم شکایت کند. در چنین مواردی حتی دادگاه هم الحسینی را جدی نخواهد گرفت چه برسد به سازمانهایی که قرار است از وجود وی در پست هایی استفاده ببرند.

4.طبیعی است اکنون انگشت نشانه به سوی اوست که چونه وی با سن کم توانسته رده های شغلی را سریع طی کند و در این سن دو پست مدیرعامل در بخش های دولتی داشته باشد. طبیعی است جامعه به چنین اتفاقاتی حساس است و رسانه در واقع بازتاب دهنده مسایلی است که در جامعه جاری است.لذا با وجود اینکه وی شامل عبارت «ژن خوب» می شود باز هم نگاهی سرکش دارد طبعا جامعه چنین روشی را اصلا نمی پسندد و واکنش به شدت منفی خود را از طریق رسانه هابیشتر بازتاب می دهد.

5.لذا پیشنهاد نگارنده آن است که در هنگام ناملایمات بخصوص زمانی که پای رسانه ای هم درمیان است بهتر است حرفه ای عمل کنیم. در غیر این صورت هزینه سختری را متحمل خواهیم شد.

انتهای پیام

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  8  =