فین تک ها رها میان رگولاتورها

نحوه ساماندهی فعالیت فین تک‎ها یا همان ارایه دهندگان خدمات نوین مالی کم کم در حال تبدیل شدن به معمایی چند مجهولی در کشورمان است و ادامه این شرایط می‎تواند باعث سردرگمی و رها شدن فعالان این حوزه‎ها در میان رگولاتورهای مختلف و در نهایت آشفتگی شدید در سامان‎دهی به فعالیت آنها شود. تا پیش از این انتظار فعالان عرصه ارایه دهندگان خدمات مالی این بود که بانک مرکزی باید متولی اصلاح قوانین یا قانونگذاری برای این شرکت‎ها باشد؛ اما ظاهرابانک مرکزی نمی‎خواهد وارد این میدان شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک و به نقل از روزنامه فناوران، ناصر حکیمی، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در این باره در مصاحبه‎ای گفته است: «ما با مطالعاتی که دربانک مرکزی انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که نمی توانیم با فین تک ها به شکل سنتی برخورد کرده و طبقه بندی شان کنیم که بتوانیم به آنها مجوز بدهیم. حتی به این نتیجه رسیدیم که نمی توانیم به فعالیت آنها چارچوب و شکل دهیم؛ چراکه هر نوع شکل دهی و هدایت آنها به معنای مقابله با نوآوری است.بانک مرکزی به عنوان رگولاتوری در حوزه نظام پرداخت و بانکداری وظیفه نظارت بر شرکت های فین تک را که در حوزه بازار پول فعالیت می کنند بر عهده دارد.

 

فین تک هایی که در حوزه های دیگر فعالیت می کنند متناسب با فعالیت شان نهاد رگولاتور همان حوزه بر آنها نظارت می کنند. مثلاً در بازار سرمایه این سازمان بورس است که باید بر فین تک های بورسی نظارت داشته باشد.» هر چند این مقام مسوول بانکی کشورمان این سخنان را با حسن نیت با نگاه ویژه به ماهیت نوآورانه فین‏تک‏ها بیان کرده است اما کارشناسان این حوزه بر این باورند با توجه به اینکه قالب فعالیت های اقتصادی در کشورمان همچنان سنتی است و هر حرکت جدیدی هم در این حوزه باید در چارچوب قوانین و هنجارهای حاکم بر همین اقتصاد انجام شود، فین‎تک‎ها هم برای انجام روال قانونی و فعالیت خود نیاز به یک مرجع تصمیم‎گیر و تصمیم‎ساز دارند.

 

نسخه حکیمی‎ برای فین تک‎ها مبنی بر اینکه هر کدام از رگولاتوری مخصوص به خود مجوز بگیرند، به معنی رها شدن این شرکت‎ها خواهد بود و قاعدتا تناقض‎هایی که از این ناحیه به وجود خواهد آمد هم می‎تواند باعث مشکلات جدی‎تر شوند. البته یک راهکار میانه هم وجود دارد و آن اینکه وظایف همه رگولاتورهای دولتی به یک انجمن فعال در بخش خصوصی واگذار شود.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

12  ⁄    =  3