احمد حاتمی یزد : ورود بانک مرکزی به «اعتبار سنجی» اتفاق مثبتی است

با توجه به صحبت های حاکی از ایجاد سامانه اعتبار سنجی توسط بانک مرکزی برای اشتراک گذاری اطلاعات با سایر بانک ها، شرایط بهتری برای فرآیند بانکداری رقم خواهد خورد. گرچه در هیچ کجای جهان بانک مرکزی به این مقوله ورود نکرده، اما شرکت های خصوصی در هر کشور با دریافت مبلغی به این مقوله می پردازند. ورود بانک مرکزی به اعتبار سنجی در امنیت الکترونیک چک و به طور کلی چک برگشتی تاثیر مثبتی دارد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حاتمی درباره چک و چک برگشتی گفت: « امروزه هر نوع پرداخت از طریق الکترونیک انجام می شود و و از زمانی که این شکل از پرداخت رایج شده ، استفاده از چک الزامی ندارد. اگر افراد در صدد پرداخت نسیه هستند، باید از سفته استفاده کنند و به این ترتیب معضل چک برگشتی در کشور ما از بین خواهد رفت».

این کارشناس درباره اثرات ورود بانک مرکزی به اعتبار سنجی مشتریان به بانکداری الکترونیک توضیح داد: « در همه نقاط دنیا شرکت های خصوصی برای رتبه سنجی مشتریان  وجود دارد و افراد با پرداخت مبلغ، اطلاعات مورد نظر و سوابق لازم را بدست می آورند. اکنون در ایران از طریق بانک مرکزی اقدام به اعتبار سنجی کرده اند و این اتفاق لازمه فرآیند بانکی است».

او در ادامه افزود:« هر بانک تنها آمار مشتریان خود را دارد، اما با ورود بانک مرکزی به اعتبار سنجی و ایجاد سامانه ای با این عنوان، امکان آگاهی سریع و صحیح بانک ها از اعتبار مشتریان جدید نیز میسر می شود. این سامانه در امنیت پرداخت های الکترونیک به طور مثال، چک الکترونیک نقش مثبتی خواهد داشت».

 

حاتمی در پایان اشاره کرد:« استفاده از چک مدت دار به طور کلی رسم اشتباهی است، چک الکترونیک یا غیر الکترونیک، تفاوتی ندارد مگر اینکه به شیوه سایر نقاط دنیا یعنی ، نقدینگی در لحظه و بااعتبار سنجی استفاده شود. ورود بانک مرکزی از طریق سامانه اعتبار سنجی در اشتراک گذاری اطلاعات با سایر بانک ها اتفاق مثبتی است».

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  3  =