ضوابط احراز صلاحیت شرکت‌های متقاضی فعالیت در رشته شخص ثالث مشخص شد

باتصویب هیات وزیران;

هیات وزیران ضوابط احراز صلاحیت شرکت‌های متقاضی فعالیت در رشته شخص ثالث را با استناد به ماده 5 قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث، تصویب کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،  هیات وزیران در جلسه 1397/02/16 به پیشنهاد بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تأیید شورای ­عالی بیمه و به استناد ماده (5) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه – مصوب 1395- آیین ­نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین­ نامه اجرایی ماده (5) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

ماده 1- در این آیین ­نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می ­روند و سایر اصطلاحات تابع تعاریف مندرج در قانون است:

الف- قانون: قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه – مصوب 1395-

ب- بیمه مرکزی: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران

پ- شرکت بیمه: هر یک از شرکت­های بیمه در حال فعالیت یا در شرف تأسیس که تقاضای مجوز فعالیت در رشته شخص ثالث را از بیمه مرکزی دارند.

ت – مجوز فعالیت: اجازه کتبی بیمه مرکزی برای فعالیت شرکت بیمه در رشته شخص ثالث که براساس این آیین­نامه صادر می­ شود.

ث – توانگری مالی: نسبت توانگری مالی شرکت بیمه که براساس مصوبات شورای­عالی بیمه تعیین می­ شود.

ماده 2- شرکت بیمه متقاضی فعالیت در رشته بیمه شخص ثالث جهت اخذ مجوز فعالیت در این رشته باید به تشخیص بیمه مرکزی واجد شرایط زیر باشد:

الف- داشتن حداقل سرمایه پرداخت­ شده مطابق با آخرین مصوبه هیئت وزیران، موضوع ماده (36) قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه­ گری – مصوب 1350- .

ب- کفایت ذخایر بیمه­‌ای رشته شخص ثالث برای شرکت­‌های در حال فعالیت، بر اساس ضوابط موضوع ماده (58) قانون.

پ- دارا بودن حداقل توانگری مالی در سطح (2) آیین­‌نامه مصوب شورای­‌ عالی بیمه.

ت- داشتن امکانات سخت­ افزاری و نرم­ افزاری و سامانه ­های اطلاعاتی لازم برای صدور بیمه­ نامه و پرداخت خسارت و تبادل اطلاعات و امکان فروش الکترونیکی بیمه ­نامه شخص ثالث براساس دستورالعمل ابلاغی بیمه مرکزی.

ث- داشتن نیروی انسانی واجد صلاحیت به تعداد مورد نیاز در امور صدور بیمه ­نامه و کارشناس پرداخت خسارت متناسب با برنامه­ های اجرایی شرکت براساس دستورالعمل ابلاغی بیمه مرکزی.

ج- داشتن سابقه مناسب پرداخت خسارت براساس عواملی نظیر پرداخت به موقع خسارت، رعایت حقوق بیمه­ گذاران و زیان­ دیدگان در رشته بیمه شخص ثالث برای شرکت­های در حال فعالیت براساس دستورالعمل ابلاغی بیمه مرکزی. 

ماده 3- شرکت بیمه متقاضی فعالیت در رشته شخص ثالث، باید تقاضای فعالیت در این رشته را به همراه مدارک و مستندات لازم برای احراز شرایط مندرج در ماده (2) این آیین­ نامه به بیمه مرکزی تسلیم نماید.

ماده 4- بیمه مرکزی موظف است پس از دریافت کلیه مدارک و اطلاعات موضوع ماده (2) این آیین ­نامه ظرف (40) روز در صورت احراز شرایط، مجوز فعالیت را صادر و در غیر این صورت نظر خود را با ذکر دلایل عدم احراز شرایط به شرکت بیمه متقاضی اعلام نماید.

تبصره- بررسی مجدد درخواست شرکت بیمه پس از رفع نواقص امکانپذیر است.

ماده 5- در صورتی که شرکت بیمه طبق تشخیص بیمه مرکزی هر یک از شرایط مندرج در این آیین­ نامه را از دست بدهد موظف است در مهلت زمانی که بیمه مرکزی تعیین می‌نماید (حداکثر یک سال) وضعیت خود را با ضوابط این آیین­ نامه منطبق نماید. در غیر این صورت بیمه مرکزی مطابق مفاد ماده (57) قانون و آیین­نامه آن عمل خواهد کرد.

ماده 6- بیمه مرکزی موظف است ضوابط و اطلاعات مربوط به صدور، لغو، تعلیق یا ابطال مجوز فعالیت هر یک از شرکت‌­های بیمه در رشته شخص ثالث را به صورت مستمر در پایگاه اطلاع‌­رسانی خود جهت اطلاع عمومی منتشر نماید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

27  ⁄    =  3