اختلال در سیستم پرداخت ویزا چگونه بود

در اختلال اخیری که برای سیستم پرداخت ویزا پیش آمد، میلیون‌ها کاربر در فروشگاه‌ها، جایگاه‌های سوخت، فرودگاه، ایستگاه راه‌آهن و غیره در سراسر اروپا و انگلستان معطل شدند. از آنجا که این اختلال پیش بینی نشده بود، خریداران و مسافران به طور ناگهانی در کار روزمره خود با مشکل مواجه شدند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شرکت ویزا به دلیل این اختلال از کاربران عذرخواهی کرد و گفت به خوبی اطمینان حاصل کرده که کارت ها دوباره قابل اعتماد و استفاده هستند و به عملکرد نزدیک به معمول خود رسیده اند.
سخنگوی ویزا در این باره گفت: « امروز(روز جمعه)، ویزا نقصی در سیستم خود داشته که در امور مشتریان خود از سراسر اروپا اختلال ایجاد کرده است. هدف ما این است که مطمئن شویم کارت های ویزا در تمام 24 ساعت در 7 روز هفته و 365 روز سال به صورت قابل اعتماد کار می کند و از همه کاربران عذرخواهی می‌کنیم.» او درباره علت مشکل بوجود آمده گفت: « این مشکل به دلیل یک نقص سخت افزاری بود و ما مطمئنیم که مربوط به ویروس یا دسترسی های غیرمجاز نبوده است.»
به گفته سخنگوی ویزا، هنگام انجام هر تراکنش پرداخت، یک پیغام به ویزا ارسال می شود و سپس ویزا باید آن پیغام را به تراشه بازفرستد و به ماشین پرداخت اعلام کند که این تراکنش با موفقیت انجام شد و در این میان بانک ها نیز در نقاطی قرار دارند. در این اختلال در مرحله باز فرستادن پیغام به ماشین پرداخت مشکل به وجود آمده بود.

خرده فروشان بزرگ نیز همگی تایید کردند که خرید کردن با کارت ها دچار اختلال بوده و مردم در صف های بنزین و فروشگاه ها معطل شده اند. برخی فروشگاه ها اعلام کردند که در حال حاضر، کارت ویزا پذیرش نمی‌کنیم. 

کدام بخش های ویزا مختل شدند
مسترکارد و تراکنش های ATMها هم چنان فعال بوده و خدمات معمول خود را به مشتریان ارائه می دادند. تنها مشتریان کارت های ویزا بودند که از انجام پرداخت خود ناامید شدند. برخی مشتریان بیش از یک کارت پرداخت همراه خود داشتند اما هر دو کارتشان ویزا بود. بسیاری از فروشگاه ها نیز اعلام کردند که پرداخت نقدی می پذیرند. 
وی به مشتریان توصیه کرد؛ از آنجا که هنوز کارت های بدهی قابل استفاده هستند و می توانند برداشت وجه نقد انجام دهند، برای خریدهای خود از وجه نقد استفاده کنند. 
بنابراین در ایستگاه های قطار نیز مسافران را به استفاده از وجه نقد توصیه کردند و اعلام کردند که سعی می کنند فرایند انجام خرید با وجه نقد را سریع انجام دهند.

هک نبود
یکی از منابع بانکی درباره این حادثه گفت:« برای یک سیستم کارت پرداخت، هیچ زمانی بهتر از بعد از ظهر جمعه برای روی دادن اختلال نیست. زمانی که مردم همه محل کار را ترک می کنند. واقعا اختلال قابل توجهی در زندگی مردم بوجود می‌آورد.»
در اسپانیا نیز از طریق توئیتر به مردم هشدار داده شد: «نگران نباشید، شما هک نشده اید و پولتان به سرقت نرفته است بلکه شرکت ویزا فقط دچار اختلال در سرویس دهی شده و پرداخت های کارتی در سراسر اروپا متوقف شده است.»
همچنین بانک اسکاتلند نیز در بیانیه ای بخاطر از کارافتادن پرداخت کارتی از مردم عذرخواهی کرد و مردم را به استفاده از دستگاه های خودپرداز و وجه نقد برای این مدت توصیه کرد.

تخمین خسارت بعد از اختلال
شرکت ویزا در روز شنبه صبح به کاربران اطلاع داد که مشکلات کاملا رفع شده است و سیستم پرداخت در بیشترین ظرفیت خود در حال اجرا است. دارندگان کارت های پرداخت ویزا می توانند از آن برای انجام خریدهای خود و هم چنین در دستگاه های خودپرداز استفاده کنند.
برخی ارگان‌ها اعلام کردند که هنوز برای تخمین خسارات ناشی از خرابی شبکه ویزا در روز جمعه زود است. با این حال بدیهی است که این رویداد منجر به خسارات قابل توجهی به بخش های تجاری در روز جمعه شد.
یکی از مدیران تجاری در شهر دوبلین در این باره گفت:« در حال حاضر، بسیاری از مردم از کارت ها برای پرداخت 65 تا 75 درصد از پرداخت های خود استفاده می کنند بنابراین مشکلی که برای ویزا پیش آمد مشکل بزرگی است.»

گستره اختلال
این مشکل به گستردگی اروپا بود و خبرگزاری های ایرلندی در گزارش های خود آورده اند که توریست ها و آن دسته از مشتریان بانک های ایرلندی که در ایالات متحده حضور داشتند نیز در انجام تراکنش های خود دچار مشکل شده اند. 
گروه امور مصرف کنندگان بریتیش نیز از این حادثه با عنوان ناراحتی بزرگ مشتریان یاد کرد و گفت:«ما به مردم به شدت توصیه می کنیم که هر گونه شواهدی درباره مخارج و هزینه های خود دارند نزد خود نگه دارند تا برای اعاده خسارت از آن استفاده شود.»

منبع: the Guardian, Irish Times, Independent
مترجم: سمانه سمیعی
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

63  ⁄    =  9