حامیان سودآوری

مشاوره مدیریت در جهان امروز;

در دنیای پررقابت امروز، نقش مشاوره مدیریت و شرکت‌های مشاوره مدیریت به‌شدت پررنگ شده و با پیشرفت صنایع، اهمیت مشاوره مدیریتی به‌شدت در پایدار ساختن سود و همچنین افزایش توان رقابتی نقش‌آفرینی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، امروزه شرکت‌ها و اشخاص زیادی با نام خدمات مشاوره مدیریت و یا عناوینی چون مشاوره مدیریت کسب و کار، گروه مشاوره مدیریت، مشاوره مدیریت استراتژیک، مشاوره مدیریت مالی، شرکت مشاوره بازاریابی، مشاوره مدیریت دانش و مشاور مدیریت پروژه مشغول به فعالیت هستند که راستی آزمایی نوع خدمات و روش انتخاب بین آن‌ها کاری بس دشوار و پیچیده شده است و در صورت نیاز به استفاده خدمات، عموم اشخاص دچار سردرگمی می‌شوند. در اینجا تعریفی از مشاوره مدیریت آورده شود تا هم شناخت نسبت به این حرفه افزایش یابد و هم انتخابی آگاهانه با آنچه در تعریف عموم وجود دارد انجام شود.
نقش مشاورهِ مدیریت، در حقیقت همکاری و تعامل با سازمان به‌منظور عملکرد بهتر و پایدار کردن سود و یا به عبارتی افزایش سود است؛ اما به‌راستی یک مشاور مدیریت دارای صلاحیت باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟ پرواضح است در صورتی که کسب‌وکاری راه‌اندازی کرده‌اید و یا به‌عنوان مدیر عامل و یا مدیری در بخشی از سازمان مشغول به کار هستید، برای موفقیت و بهبود عملکرد خود حداقل در حوزه‌های مدیریت استراتژیک، مدیریت مالی، مدیریت بازاریابی، مدیریت دانش و در کل مدیریت فرایندهای کسب‌وکار نیاز به استفاده از خدمات مشاوره مدیریت خواهید داشت، چراکه می‌توان این‌گونه عنوان کرد که وظیفه اصلی یک گروه مشاوره مدیریت یا یک مشاوره مدیریت کسب و کار طراحی و ارائه بهترین راه‌کارها در حوزه‌های فوق است. پس به عبارت ساده در پاسخ به سؤال «مشاوره مدیریت چیست؟» می‌توان گفت شخص یا گروهی که بهترین راه‌کارها را در حوزه تعریف ‌شده برای نیل به رسیدن به اهدافی از قبل طراحی‌شده ارائه می‌نمایند.
تیم مشاوره مدیریت به کسب‌وکارها کمک می‌کنند که عملکرد آن‌ها به‌وسیله حل مشکلات و یافتن راه‌های جدید برای بهتر انجام دادن وظایف، بهبود پیدا کند که البته این مختص به گروه و یا قشر خاصی نمی‌شود. در کشورهای در حال توسعه معمول است به دلیل ناشناختگی این حوزه فقط شرکت‌های دولتی بزرگ از خدمات مشاوره مدیریت استفاده می‌کنند ولی در حقیقت با توجه به تجربیات و سال‌ها آشنایی با این نوع شرکت‌ها فقط از عنوان این خدمات استفاده می‌شود و عموماً اشخاص بازنشسته و یا برای ایجاد یک شغل نمایشی از این عنوان استفاده می‌کنند که این خود دلیلی بر عدم طراحی ساختارهای مناسب و عموماً زیان ده بودن شرکت‌های دولتی است. امروزه در این کشورها بیشترین یا پررونق‌ترین حوزه‌هایی که شرکت‌های خصوصی از خدمات مشاوره مدیریت استفاده می‌کنند در حوزه‌هایی همچون کاهش هزینه و ذخیره‌سازی منابع مالی است که امید می‌رود دامنه استفاده از این خدمات فراتر رفته و به فراگیر شدن استفاده از راهکارهای جدید و جایگزین کردن آن با راهکارهای سنتی اهتمام شود.
شرکت‌های مشاوره مدیریت در تمام زمینه‌های کسب‌وکار، از منابع انسانی و بازاریابی تا فناوری اطلاعات و مالی به ارائه خدمات می‌پردازند. گسترده بودن زمینه کاری مشاوره، این حرفه را جذاب، تخصصی و بسیار وابسته به علوم روز کرده است.
امروزه شرکت‌های بسیار بزرگ مشاوره‌ای دارای صدها یا هزاران کارمند هستند و به دلیل اهمیت موضوع بسیار تخصصی‌شده و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در این حوزه در کشورهای پیشرفته انجام شده است. شرکت‌های مشاوره مدیریت به‌وسیله کار با مشتریان متفاوت با در کنار هم قرار دادن انسان و ماشین به طرحی راهکار می‌پردازند و برای حل مسئله ایده‌های خلاقانه و در مرز علم را می‌آفرینند و درنهایت به تکنولوژی مناسب جل مسئله دست پیدا می‌کنند.
شرط اصلی مشاوره مدیریت شایستگی است که توأم با مهارت‌هایی چون ارتباط مؤثر با مشتری، توان برنامه‌ریزی، توان تحلیل کسب‌وکار، توان تیم سازی، آشنایی و گاها تسلط بر قوانین و استانداردها و انعطاف‌پذیری در استفاده از راهکارها و انطباق آن با فرهنگ‌سازمانی است. عموماً پرسیده می‌شود برای مشاوره مدیریت چه مدرکی لازم است؟ در پاسخ به این سؤال اگرچه بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت کسب‌وکار (MBA) با انگیزه ورود به این حرفه تحصیل می‌کنند ولی آشنایی و داشتن مدرک در یک حوزه خاص دلیل مناسب برای شایستگی در این حرفه نیست. در واقع، بهترین مشاوران مدیریت کسانی هستند که اولاً نگاهی سامانمند به مسئله داشته باشند و با تلفیق علومی همچون مهندسی و مدیریت و توام با روانشناسی بتوانند با انعطاف‌پذیری مناسب به حل مسئله بپردازند که قاعدتاً آشنایی با فناوری اطلاعات در دنیای امروز یک مزیت بسیار بزرگ به شمار می‌آید.
در حوزه خدمات مشاوره مدیریت عناوین زیادی تعریف شده است که مشاوره مدیریت کسب و کار می‌تواند مفهوم بهتری را تداعی کند اگرچه این عنوان و یا عنوانی مثل گروه مشاوره مدیریت می‌تواند بسیار کلی باشد اما مهم این است که اخلاق حرفه‌ای در این حوزه رعایت شود که به نظر می‌رسد شناخت مناسب از کسب‌وکار، در دسترس بودن، انعطاف‌پذیری، به‌روز بودن و آگاهی از علوم روز و تجربه مناسب و فهم عمیق در ترجمه قواعد و تیلور کردن آن به تن سازمان از سایر فاکتورها مهم‌تر باشد. معنای ساده این جمله می‌تواند این باشد که مشاوره مدیریت باید بتواند همانند یک خیاط از علوم و قواعد لباس مناسب و فاخری به تن سازمان بپوشاند. به نظر می‌رسد در خاورمیانه موقعیت مکانی شرکت‌های خدمات مشاوره مدیریت عامل اساس در سنجش کارایی و عملکرد آن‌ها است که با نگاهی دقیق‌تر به این مسئله درمی‌یابیم که ریشه در فرهنگ عمومی آن‌ها دارد.
 
در هر حال، تقاضای مشاوره اغلب به معنی رویارویی با اهداف سخت در زمان مشخص است، اما الزاماً همیشه این‌گونه نیست. با نگاهی دقیق‌تر به این نکته می‌رسیم که کسب‌وکارها بدون توجه به مسائل مدیریت کسب‌وکار بنا می‌شوند و کم‌کم با آزمایش و خطا و در اثر رقابتی نبودن محیط کسب‌وکار به نتایجی دست پیدا می‌کنند، ولی واقعیت این است که اغلب کسب‌وکارها در یک محیط رقابتی محکوم ‌به نابودی خواهند بود، اما پیشرفت سریع و به وجود آمدن کسب‌وکارهای زیاد قطعاً فضا را به‌ شدت تغییر خواهد داد و استفاده از خدمات تخصصی حداقل در حوزه‌های مشاوره مدیریت، مشاوره مدیریت استراتژیک، مشاوره مدیریت مالی، مشاوره بازاریابی، مشاوره مدیریت دانش و مشاور مدیریت پروژه را افزایش خواهد داد چراکه امروزه رقابت بر سر آگاهی است و فرصت برای اشتباه کردن بسیار محدود شده است و شاید اولین اشتباه آخرین اشتباه هر کسب‌وکار نوپا و یا پا گرفته باشد.
در سطح جهان سه شرکت در زمینه ارائه خدمات مشاوره مدیریتی با هم رقابت می‌کنند و هر ساله تلاش می‌کنند بر‌ترین استعدادهای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در این زمینه را جذب کنند: شرکت مک کینزی‌‌اند کمپانی، شرکت «بین‌اند کمپانی» (Bain & Company) و گروه مشاوره بوستون (BCG). در صنعت مدیریت از این سه شرکت اختصاراً با عنوان MMB یاد می‌شود. گرچه این شرکت‌ها در همه حوزه‌های مدیریتی و بخش‌های جغرافیایی جهان با هم رقابت می‌کنند، اما هر‌کدام توانمندی‌ها و سوابق منحصر به فرد خود را دارند و همین توانمندی‌ها و سوابق برای آن‌ها مزیت‌های رقابتی به وجود آورده که به بقای آن‌ها در این بازار کمک می‌کند.
یکی از نکات جالب و جنجال برانگیز در مورد موسسه مک کینزی این است که سیاست انحصارطلبانه‌ای در پیش نگرفته است و خدمات مشاوره‌ای خود را به چند شرکت خاص محدود نکرده است. ممکن است تیم‌های مشاوره موسسه مک کینزی هم‌زمان برای چند شرکت که در یک صنعت رقیب هم هستند، خدمات مشاوره ارائه کنند. این سیاست تاکنون به نفع مک کینزی بوده است چرا که از یک طرف باعث ایجاد رقابت در داخل شرکت مک کینزی و مشاوران این شرکت می‌شود و از طرف دیگر، وقتی یک شرکت از خدمات و مشاوره‌های مک کینزی استفاده می‌کند، رقبای آن شرکت هم برای اینکه از آن عقب نمانند، به سراغ مک کینزی می‌روند.
اگر فکر می‌کنید سودآوری شما کاهش یافته و یا مشکلات کوچک و بزرگ گریبان گیر شما شده است و یا نیاز به یک تحول اساسی دارید، با این نوع مراکز تماس بگیرید تا با ارائه خدمات تخصصی مشاوره مدیریت به شما کمک کنند که به سودآوری مناسب برسید و همچنان در رقابت بمانید.

منابع:
https://www.theguardian.com/careers/what-does-management-consultant-do
https://mconsultingprep.com/top-management-consulting-ranking/

 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده شماره 31 اردیبهشت 97

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  ⁄    =  18