واکاوی نقش ارزهای دیجیتال در مبارزه با فقر

این روزها، ارز دیجیتال به موضوعی داغ در رسانه‌ها تبدیل شده است. شاید در نگاه اول به نظر برسد که این موضوع بیشتر برای جوانان و علاقمندان به فناوری جذابیت دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اما واقعیت این است که این فناوری می‌تواند حتی تغییراتی اجتماعی را نیز رقم بزند. ارزهای دیجیتال می‌توانند امکان دسترسی مردم محروم در نقاط مختلف دنیا به خدمات مالی را فراهم کنند. ارزهای دیجیتال با توانمندسازی کسب‌وکارهای کوچک، حتی امکان دسترسی بهتر به سرمایه و منابع مالی را نیز فراهم می‌سازند.

نیاز به حمایت مالی برای مردم مناطق محروم دنیا

حدود ۲/۵ میلیارد نفر در سراسر دنیا از دسترسی به خدمات بانکی محروم هستند یا دسترسی محدودی به این شکل از خدمات دارند. این به معنای وجود مانع در دسترسی به تسهیلات مالی و یا حساب در گردش در موقعیت‌های اضطراری است. این عدم دسترسی به وام بانکی سبب می‌شود الگوهای ناصوابی همچون نزول‌خواری در میان آنها شیوع یابد. از آنجا که فرد دریافت ‌کننده چنین پولی باید سود زیادی را به فرد نزول‌خوار بازگرداند. این امر نه تنها موحب بی‌ثباتی بیشتر مالی می‌شود، بلکه به تشدید فقر می‌انجامد.

فناوری: تسهیل دسترسی به خدمات بانکی

برای بهره‌مندسازی مردم در نواحی محروم از شعبه‌ بانک باید به سراغ خدمات الکترونیکی رفت. بسیاری از افراد در این نواحی به رایانه دسترسی ندارد. اما ممکن است گوشی هوشمند داشته باشند. به همین دلیل، خدمات مالی همراه می‌توان راه‌حلی ارزشمند باشد. اما مشکل اینجاست که کارمزد این خدمات برای این مردم بسیار بالاست.

تعداد زیادی از ساکنان مناطق محروم، فاقد شناسنامه و مدارک رسمی هویتی هستند. از آنجا که ارایه این مدارک یک شرط برای دریافت خدمات بانکی به شمار می‌رود، این افراد نمی‌توانند از آن استفاده کنند. فناوری می‌تواند ضمن کمک به این افراد برای ایجاد هویت در آینده، خدمات مورد نیازشان را در اختیار آنها قرار دهد.

چرا بلاک چین اهمیت دارد؟

فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال می‌توانند خدمات مالی را در اختیار مردم ساکن در نواحی محروم از خدمات بانکی قرار دهند. با وجود اینکه بلاک چین تا چند سال پیش یک فناوری بسیار پیچیده و دشوار شمرده می‌شد، امروزه موجی از اپلیکیشن‌ها و خدمات بر بستر این فناوری به میدان آمده‌اند. همین سبب شده درک این فناوری به مراتب ساده‌تر شود. مزیت بزرگ بلاک چین نسبت به سایر زیرساخت‌های مالی این است که به معنای واقعی بین‌المللی به شمار می‌رود. ارزهای دیجیتال را می‌توان بر خلاف سایر روش‌های پرداخت به راحتی به صورت بین‌المللی تبادل کرد.

ارز دیجیتال و بلاک چین برای مبارزه با فقر

مزیت بعدی ارزهای دیجیتال، کارمزد پایین آنهاست. ارزهای دیجیتال هیچ نوع شعبه فیزیکی ندارند که هزینه زیادی را به آنها تحمیل کند و همه چیز روی بلاک چین ذخیره می‌شود. این کم بودن هزینه به شکل کارمزد کمتر (نسبت به شیوه‌های معمول) نمود می‌یابد. به این ترتیب به راحتی می‌توان بدون نگرانی از کارمزد، حتی مبالغ جز را نیز انتقال دارد.

در نهایت اینکه بلاک چین به خاطر خودکار و دیجیتال بودن به افزایش شفافیت و کاهش قابل توجه فساد می‌انجامد. سیستم‌های بلاک چین سابقه همه تراکنش‌ها را بر روی دفتر کل توزیع شده حفظ می‌کنند. هیچ فرد یا شرکتی نمی‌تواند این سوابق را دستکاری کند. همین به جلوگیری از تقلب و سرقت می‌انجامد. به همین دلیل است که از فناوری بلاک چین برای مقاصدی نظیر ثبت املاک در برخی کشورها نظیر ژاپن و سوئد استفاده می‌شود. این مزایا می‌تواند به کشورهای در حال توسعه نیز تسری یابد.

نقش کسب‌وکارهای کوچک در کاهش فقر

یکی از راه‌ها برای خلق ثروت در کشورهای در حال توسعه، تسهیل رشد کسب‌وکارهای کوچک است. وقتی افراد به وام‌های خرد به منظور راه‌اندازی یک کسب‌وکار دسترسی داشته باشند، می‌توانند یک جریان مداوم درآمدی برای خود ایجاد کنند و در عین حال، خدمتی را به جامعه خود عرضه کنند. پولی که توسط این کسب‌وکارهای کوچک خرج می‌شود، در خود همان جامعه می‌ماند. این درست بر خلاف فعالیت شرکت‌های بزرگ و چند ملیتی است که درآمدشان را از کشورهای در حال توسعه خارج می‌کنند.

نقش ارز دیجیتال در مبارزه با فقر

برای اینکه کسب‌وکارهای کوچک بتوانند توانمند شوند، باید فرصت‌هایی در اختیار کارآفرینان قرار گیرد و امکان قرض گرفتن پول از طریق تراکنش‌های اعتباری خرد فراهم شود. فناوری بلاک چین می‌تواند این فرآیند را تسهیل کند.

با وجود اینکه بلاک چین موجب جلب نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران ثروتمند شده است، اما از پتانسیل لازم برای سودرسانی به طیف گسترده‌ای از مردم و البته افراد محروم و کسانی که نیازمند خدمات مالی امن و ارزان هستند برخوردار است.

 

منبع: ارزنگار

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

28  ⁄  4  =