چرا با کاهش قیمت بیت کوین، دشواری استخراجش افزایش یافته است؟

نرخ هش (hashrate) شبکه بیت کوین نشانگر میزان توان پردازشی مورد نیاز برای اجرای عملیات تایید تراکنش‌ها و استخراج بیت کوین جدید در شبکه است. با وجود اینکه میزان بیت کوین استخراجی از ژانویه امسال تاکنون ۷۰ درصد کاهش یافته است، نرخ شبکه این شبکه همچنان سیر صعودی دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، افزایش دشواری استخراج به معنای حضور تعداد بیشتر ماینر و یا قدرت پردازشی تجهیزات آنهاست. اما سئوال اینجاست که چرا با کاهش قیمت بیت کوین، استقبال و یا سرمایه‌گذاری برای استخراج آن افزایش یافته است؟

دیوید سپر (David Sapper) که مدیر اجرایی صرافی بلاکبید (Blockbid) در استرالیاست به تازگی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بلومبرگ اعلام کرد که سیر افزایشی نرخ هش در شبکه بیت کوین نشانگر رضایت سرمایه‌گذاران در زمینه استخراج بیت کوین در درازمدت است. او در این مصاحبه اعلام کرد: «افزایش نرخ هش به این معناست که سرمایه‌ گذاران در صنعت استخراج بیت کوین اهدافی بلندمدت را در این حوزه دنبال می‌کنند، زیرا حتی با وجود ضرر هم همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.»

در دوره‌هایی که صف فروش در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد و قیمت‌های آن پایین و رو به نزول است، استخراج آن سودآوری کمتری به همراه دارد. برای نمونه با فرض ثابت ماندن دشواری استخراج بیت کوین، اگر قیمت بیت کوین از ۲۰ هزار دلار به ۸ هزار دلار افت کاهش یابد، ماینرها درآمد به مراتب کمتری را نسبت به حالت اول دارند، زیرا با وجود ثابت ماندن هزینه‌ها، باید بیت کوین‌های استخراج شده را به قیمت ۸ هزار دلار بفروشند.

انتظار طبیعی این است که با کاهش قیمت بیت کوین، فعالان کمتری همچنان در استخراج آن باقی بمانند و همین سبب افت دشواری استخراج (نرخ هش) شود. در واقع می‌توان گفت که از نظر سئوری، دشواری استخراج با قیمت آن باید متناسب باشد.

اما نگاهی به آمار در شبکه بیت کوین نشانگر آن است که با وجود کاهش شدید قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۸، نرخ هش آن افزایش یافته است. در واقع افزایش دشواری استخراج ارزهای دیجیتال در حالی که بازار ارزهای دیجیتال افتی ۷۸ درصدی داشته کاملا خلاف انتظار است.

آقای سپر به عنوان مدیر یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در استرالیا بر این باور است که افزایش پیوسته نرخ هش در شبکه بیت کوین نشانگر شکیبایی سرمایه‌گذاران در این حوزه و باور به بهبود وضعیت این باور دارد.

مارکو استرنگ (Marco Streng) که مدیرعامل شرکت جنسیس ماینینگ (Genesis Mining) است نیز دیدگاه دیگری نسبت به این موضوع دارد. او می‌گوید افزایش نرخ هش با وجود افت قیمت ارزهای دیجیتال نشانگر تغییر و رشد سریع صنعت استخراج ارزهای دیجیتال در سطح بین‌المللی است. حضور شرکت‌های مهمی نظیر سامسونگ و بیتمین و ارایه تجهیزات ماینینگ از سوی آنها را می‌توان از عمده‌ترین تحولات اخیر در این صنعت دانست.

او بر این نکته تاکید دارد که ماینرهای بزرگ با انواع تجهیزات کارآمد و پیشرفته عملا بیشترین نفع را از این بازار می‌برند و کمتر کسی می‌تواند با آنها به رقابت بپردازد. او می‌گوید: «تحولات بزرگی در این خصوص از سوی ماینرهای دارای تجهیزات به‌روز در حال واقع است. این تغییرات آن قدر گسترده‌ است که ماینرهای فاقد این تجهیزات را عملا از دور رقابت خارج می‌سازد.»

تحلیل هر دوی این کارشناسان نشانگر خوش‌بینی فعالان صنعت ماینینگ به افزایش قیمت بیت کوین در آینده است. اما آیا به راستی قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌تواند بار دیگر رشد کرده و با رکوردی بیشتر از گذشته روبرو شود؟

 

منبع: ارزنگار 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

81  −    =  76