آمریکا،مقام اول کلاهبرداری کارت های اعتباری در دنیا/راههای کشف کلاهبرداری در آمریکا

۴۷ درصد آمار کلاهبرداری از کارت های اعتباری دنیا در آمریکا و از سالمندان صورت می‌گیرد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، با نگاه کوتاهی به آمار ارائه شده توسط مراجع ذی‌ربط، به آمار شوکه کننده‌ای در مورد کلاهبرداری از کارت های اعتباری می‌رسیم، به طوری که از اویل سال جاری میلادی تاکنون ۴۷ درصد از مردم آمریکا قربانی کلاهبرداری‌های اخیر کارت‌های اعتباری شده‌اند.این در حالی است که بر اساس برآوردها، ضرر و زیان ناشی از کلاهبرداری از کارت های اعتباری در سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

بنابراین عجیب نیست که بانک‌ها انرژی زیادی را صرف کشف کلاهبرداری از کارت های اعتباری می‌کنند. در این مقاله نگاه دقیق‌تری به چگونگی کشف موارد کلاهبرداری از کارت های اعتباری توسط بانک‌ها و شرکت‌های کارت اعتباری خواهیم داشت و در ادامه به بررسی آنچه که می‌توانیم برای محافظت بهتر از خودمان در برابر این کلاهبرداری‌ها انجام دهیم می‌پردازیم.

آمار تکان دهنده کلاهبرداری از کارت های اعتباری

در این‌جا بخشی از آمار هشدار دهنده‌ای را که در مورد کلاهبرداری از کارت های اعتباری منتشر شده است، بررسی می کنیم.

۴۷ درصد از آمار کلاهبرداری از کارت های اعتباری در سرتاسر دنیا در آمریکا صورت می‌گیرد.اغلب قربانیان افراد سالمند هستند. بر اساس اطلاعات کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) حدود ۲۱٪ از شکایات مربوط به سرقت هویت توسط افراد ۶۰ ساله یا بالاتر و ۲۴٪ توسط افراد ۵۰ تا ۵۹ ساله ثبت شده است.نزدیک به ۶۵ درصد اوقات فردی که قربانی کلاهبرداری از کارت‌های اعتباری می‌شود در پایان به طور مستقیم یا غیرمستقیم پول خود را از دست می‌دهد ومتضرر می‌شود. در سال ۲۰۱۴ میانگین مبلغ کلاهبرداری‌های مستقیم مالی گزارش شده ۲۰۰۰ دلار و میانگین کل ضررهای این کلاهبرداری‌ها ۷۷۶۱ دلار بود.

بخش بزرگی از این مسئله به خاطر نقص‌هایی است که در سیستم امنیتی شرکت‌های بزرگ پیدا می‌شود. این مشکلات باعث افشای اطلاعات کارت‌های اعتباری و سایر اطلاعات خصوصی میلیون‌ها مشتری می‌شود. از اواسط سال ۲۰۱۵ تا اواسط ۲۰۱۶ بیش از ۱۸۰۰ مورد از چنین کلاهبرداری‌هایی در سرتاسر دنیا گزارش شده‌اند که نزدیک به ۱۱۰۰ مورد آن فقط در سال ۲۰۱۶ در آمریکا رخ داده است.

روش شرکت‌های کارت اعتباری برای کشف کلاهبرداری ازحساب‌ها

یک روش کلیدی که شرکت‌ها از طریق آن کلاهبرداری را کشف می‌کنند این است که فعالیت‌های غیرعادی را رصد می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که عادات پول خرج کردن شما چگونه است. مثلا این که می‌دانند معمولا در چه شهرها و مناطقی پول خرج می‌کنید، معمولا از چه مغازه‌هایی خرید می‌کنید و مقدار نرمال پولی که خرج می‌کنید چقدر است. بنابر این اگر به طور مثال شما در جورجیا زندگی می‌کنید ولی بر حسب اتفاق شرکت پی ببرد که مبادلات زیادی با کارت شما در یک نقطه بسیار دور از جورجیا مثلا مینسوتا صورت می‌گیرد ممکن است معامله بعدی را فقط در صورتی انجام دهد که از طرف شما تایید شود. با این کار مشخص می‌شود که واقعا خودتان دارید این معامله را انجام می‌دهید. همین‌طور اگر مخارج ماهانه شما معمولا بین ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ دلار باشد و یک ماه به طور ناگهانی این مخارج به ۴۵۰۰ دلار برسد شرکت کارت اعتباری ممکن است معامله را رد کند یا از شما بخواهد که آنرا تایید کنید.

شرکت‌های کارت اعتباری برای مبارزه با کلاهبرداری از ترکیب فناوری و انسان استفاده می‌کنند. این یعنی برای بررسی مقادیر زیادی از اطلاعات که از میلیون‌ها مشتری و صدها میلیون کارت جمع‌آوری شده است از الگوریتم‌های کشف جرم اتوماتیک استفاده می‌کنند. هنگامی که یک معامله توسط این الگوریتم‌ها به عنوان یک مشکل احتمالی شناخته شود کار بخش انسانی آغاز و با مشتری مربوط تماس گرفته می‌شود. البته نقش قسمت خودکار ماجرا در حال افزایش است. مثلا به جای تماس با مشتری، یک پیام برای مشتری ارسال می‌شود که در آن از او می‌خواهند تا معامله مشکوکی که در حساب کاربری او پیدا شده را تایید کند.

نکته جالب این که وقتی بانک‌ها یا شرکت‌های کارت اعتباری یک کلاهبرداری را کشف می‌کنند با پیگیری موضوع در‌می‌یابند که اغلب موارد از یک کارت چندین استفاده غیرمجاز صورت گرفته است. از نظرات مردم در NerdWallet این‌طور برمی‌آید که:

    کلاهبرداری‌های مکرر صورت گرفته در یک فروشگاه محلی می‌تواند حاکی از این باشد که کارکنان آن سهل‌انگاری یا در جرم شراکت می‌کنند. وجود دسته‌ای از کلاهبرداری‌ها در برخی مناطق ممکن است حاکی از وجود کلاهبرداری‌های زنجیره‌ای در آن منطقه باشد. مورد دیگری که ایجاد شک می‌کند این است که از طرف یک فروشگاه ظرف مدت تنها چند دقیقه با یک کارت چندین تراکنش انجام شود. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که فروشنده بدون اطلاع مشتری در حال برداشت از کارت او است. در عصر اینترنت می‌توان این موضوع را به صورت گرفتن خریدهای اینترنتی متعدد در زمانبندی‌های نزدیک به هم تعمیم داد. در این حالت ممکن است شخص کلاهبردار با نگه داشتن اطلاعات کارتتان اقدام به خرج کردن از کارت شما کند.

محافظت و پیشگیری در برابر کلاهبرداری از کارت های اعتباری

آنچه که مشخص است این است که با توجه لیست بلندبالای نقص‌های امنیتی شرکت‌ها، همه چیز تحت کنترل شما نیست. با این حال کارهایی هست که با انجام آن‌ها می‌توانید احتمال قربانی شدن خود را به حداقل برسانید.

برای شروع باید یاد بگیرید که چگونه فیشینگ را تشخیص دهید و در دام آن نیفتید. برای تعریف فیشینگ فرض کنید که شما یک ایمیل جعلی دریافت می‌کنید یا به یک وبسایت جعلی برمی‌خورید که به نظر قانونی می‌رسد. ممکن است این وبسایت‌ها خود را از طرف بانک شما یا یک فروشنده یا شرکتی که مورد اعتماد شما است معرفی کنند و از شما درخواست اطلاعات شخصی کند. مراقب باشید و تا وقتی واقعا مطمئن نشده‌اید که مخاطب شما چه کسی است اطلاعات شخصی خود را ارائه نکنید. همچنین بدانید که اگر کسی با شما تماس غیرمنتظره‌ای گرفت و از شما درخواست شماره کارت اعتباری و اطلاعات حساب بانکی کرد یا از شما خواست که سریعا پولی را پرداخت کنید، احتمالا قصد کلاهبرداری دارد.

برخی از کلاهبرداران هم دستگاه‌هایی را روی پمپ‌های گاز و دستگاه‌های خودپرداز نصب می‌کنند که با استفاده از آن می‌توانند شماره و رمز کارت اعتباری شما را به دست آورند. برای اینکه احتمال در دام افتادن را کم کنید می‌توانید از استفاده از دستگاه‌های ATM و پمپ بنزین‌های دور افتاده از مسیر که در آن دزدان می‌توانند دستگاه مذکور را راحت‌تر نصب کنند اجتناب کنید.
و بالاخره این که همواره حساب مبلغ موجود در کارت اعتباریتان را داشته باشید. می‌توانید هر چند وقت یک بار گزارش تراکنش‌های کارت اعتباری خود را دریافت و در صورت مشاهده هرگونه فعالیت مشکوکی را برای پیگیری گزارش کنید. همچنین می‌توانید فاکتورهای خرید خود را با لیست تراکنش‌های کارت اعتباریتان تطبیق دهید تا اگر خریدی توسط شما انجام نشده بود آن را پیگیری کنید.

 

 

 

گزارشی از:حسین غیوری

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

66  +    =  70