دلیل علاقه روس ها به کریپتوکارنسی چیست؟

شاید در میان کشورهایی که به بلاک چین علاقه نشان داده‌اند، نام آمریکا، سنگاپور، سوئد و انگلستان بیشتر به چشم می‌خورد اما وقتی پای سرمایه‌گذاری به میان می‌آید، روس‌ها نقش اول نمایش را بازی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دنیای ارزهای دیجیتال به عرصه ارتیاطات پا گذاشته است تا مرزها را از بین ببرد و تمرکزگرایی را به دست فراموشی بسپارد. برنامه‌نویسان و فعالین دنیای ارزهای دیجیتالی در سراسر دنیا پراکنده هستند و نمی‌توان گفت که دنیای کریپتوکارنسی‌ها مخصوص ناحیه جغرافیایی خاصی است. اما برخی از کشورها علاقه زیادی به این دنیای جدید نشان داده‌اند. برای مثال علاقه روس ها به کریپتوکارنسی و نقشی که در این عرصه بازی می‌کنند تا حد زیادی پررنگ است. شاید در میان کشورهایی که به بلاک چین علاقه نشان داده‌اند، نام آمریکا، سنگاپور، سوئد و انگلستان بیشتر به چشم می‌خورد اما وقتی پای سرمایه‌گذاری به میان می‌آید، روس‌ها نقش اول نمایش را بازی می‌کنند.

دلیل علاقه روس ها به کریپتوکارنسی چیست؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل علاقه روس ها به کریپتوکارنسی این است که تعداد برنامه‌نویسان برجسته در این کشور زیاد است. در دورانی که روسیه هنوز اتحاد جماهیر شوروی بود، یادگیری ریاضیات و فیزیک در اولویت روس‌ها بود. آنها دانشمندان و افراد بسیار زبده‌ای در این دو حوزه علمی تربیت کرده‌اند و در چنین شرایطی بدیهی است که استعدادهای زیادی در زمینه برنامه‌نویسی و موضوعات مربوط به بلاک‌چین و… در این کشور وجود دارد. حضور روس‌ها در مسابقات و المپیادهای جهانی ریاضی و کامپیوتر شاهدی بر این ادعا است که روس‌ها نوابغ زیادی در این زمینه دارند.

بعد از فروپاشی شوروی، تعداد زیادی نیروی دانشمند در حوزه ریاضی و کامپیوتر در کشور روسیه وجود داشتند که با بازار کاری خالی مواجه بودند. به تدریج، روس‌ها راه نجات را یافتند. راه نجات چیزی نبود جز فناوری و راه‌اندازی استارتاپ‌هایی در این حوزه. استارتاپ‌هایی که محوریت آنها فناوری و کامپیوتر باشد به هزینه و سرمایه کمتری برای شروع نیاز دارند. همین موضوع باعث شد تا روس‌ها به دنیای فناوری وارد شوند.

استعدادهای روسی از کریپتوها چه استفاده‌ای می‌کنند؟

همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد، روس‌ها مهندسان کامپیوتر و متخصصان زیادی در حوزه ریاضیات و فناوری دارند. بدیهی است که نیروی تحصیل‌کرده و متخصص در زمینه پیشبرد بلاک چین کمک شایانی به این شبکه می‌کند. صدها کنفرانس مختلف در حوزه دنیای بلاک چین، کریپتوها و… در کشور روسیه برگزار می‌شود و به پروژه‌های مختلفی درباره برنامه‌نویسی، معرفی ارزهای جدید و… در آنها پرداخته می‌شود.

رابطه دولت روسیه با کریپتوکارنسی‌ها بسیار عجیب و پیچیده است. سال گذشته، زمزمه‌هایی مطرح می‌شد مبنی بر اینکه بلاک چین به روسیه تعلق پیدا خواهد کرد. بلاک چین در واقع دفتر کلی است که تراکنش‌های مرتبط با بیت‌کوین و کریپتوکارنسی‌ها در آن به ثبت می‌رسد. همه کاربران بلاک چین دارای نسخه‌ای از این دفتر کل هستند و می‌توانند جزئیات تراکنش‌های خود را به دقت از این سیستم پیگیری کنند. این شبکه که دیر یا زود نظام‌های بانکی قدیمی را منسوخ خواهد کرد، کشور و دولت روسیه هم از همین ابتدا با حضور و میل پررنگی که در زمینه فعالیت در این زمینه داشته است، دندان‌ها را برای کنترل بیشتر بلاک چین تیز کرده است.
البته ساختار و عملکرد سیستم بلاک چین و ماهیت آن که مبتنی بر تمرکززدایی است این علاقه روس ها با کریپتوکارنسی و… را نادیده خواهد گرفت. باید دید که در آینده، سرنوشت این نظام جدید به کجا می‌رسد.

رئیس‌جمهوری روسیه و واکنش او به کریپتوکارنسی چیست؟

ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه  با ویتالیک بوترین یعنی خالق اتریوم دیداری داشته است و بر ضرورت دیجیتالی شدن استراتژی‌های اقتصادی روسیه تاکید داشته است. دولت روسیه حتی در راستای عرضه ارز دیجیتالی مخصوص به خود یعنی پِی‌ول  (paywall) هم اقداماتی صورت داده است و هدف از آن کم کردن اثرات برخی از تحریم‌هایی بوده است که دامن‌گیر این کشور در بازارهای بین‌المللی می‌شود.

اما علیرغم دیدار پوتین با بوترین و تمام آنچه گفته شد، رفتار بعدی دولت روسیه چندان با اقدامات قبلی هم‌خوانی نداشت. به طوری‌که دولت روسیه تمام وبسایت‌هایی که از طریق کریپتوکارنسی‌ها معاملات خود را انجام می‌دانند، مسدود کرد و جرایم سنگینی برای استفاده از این سیستم تعیین نمود. حتی پوتین، کار کردن با ارزهای دیجیتال را کار جنایتکاران و خلافکاران دانست. به نظر می‌رسد که علاقه روس ها به کریپتوکارنسی همچنان سر جای خود قرار دارد ولی دولت دوست ندارد که بخش خصوصی در این زمینه چندان جولان بدهد.

برای اینکه آینده دنیای کریپتوکارنسی‌ها، علاقه روس ها به کریپتوکارنسی و خیلی چیزهای دیگر درباره این فناوری تازه روشن و مشخص شود نیاز به گذشت زمان وجود دارد. فعلا همه مترصد استفاده از ظرفیت‌های بلاک چین و … برای رسیدن به اهداف خود هستند و نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آینده داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =