جلوگیری از جرایم پرداخت و مقابله با پولشویی/سقف تراکنشی که محدود شد، رمزهایی که یک بار مصرف شدند…

تدابیری برای مدیریت بهتر سیستم بانکی کشور؛

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی که در اوجِ کاهشِ ارزش پول ملی به برج میرداماد رفته بود توانست با کسب اختیارات بیشتر بانک مرکزی از جانب سران قوا، بازار پول و ارز و سکه را تا اندازه زیادی کنترل کند و ثبات را به آن بازگرداند و در همین راستا، سیاست هایی را با هدف مقابله با پولشویی و جرایم مالی اجرایی کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،تراکنش های بانکی، اخیرا محور تصمیم‌گیری تصمیم سازان در عرصه بانکداری، پرداخت بود. سقف انجام تراکنش های بانکی به دستور بانک مرکزی و با هدف مبارزه با پولشویی کاهش و محدود به کد ملی افراد شد و از سوی دیگر، با دستور بانک مرکزی اجرای رمزهای دوم های یک بار مصرف کارت های بانکی با هدف جلوگیری از کلاهبرداری در تراکنش های بانکی عملیاتی شد، دو گام مهم و البته ضروری که می تواند به ساماندهی هرچه بیشتر عرصه پرداخت در کشور منجر شود و راه را برای اقدامات موثر دیگر باز کند.
 
محدودیت بر تراکنش های کارتی؛ راهی برای ممانعت از خروج سرمایه از کشور
 
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی که در اوجِ کاهشِ ارزش پول ملی به برج میرداماد رفته بود توانست با کسب اختیارات بیشتر بانک مرکزی از جانب سران قوا، بازار پول و ارز و سکه را تا اندازه زیادی کنترل کند و ثبات را به آن بازگرداند و در همین راستا، سیاست هایی را با هدف مقابله با پولشویی و جرایم مالی اجرایی کند.
 
بر همین اساس، اجرایی شدن محدودیت جدید تراکنش های بانکی بر اساس هر شماره ملی را می توان یکی از اقدامات مناسب بانک مرکزی در چند ماه اخیر و در راستای کنترل بازار ارز و همچنین مقابله با پولشویی دانست.  بر اساس این طرح که از شنبه گذشته رسما اجرایی شد، هر شماره ملی می تواند در طول روز نهایت تا 100 میلیون تومان تراکنش بانکی داشته باشد. هر کارت بانکی نیز نهایت تا 50 میلیون تومان می تواند تراکنش بانکی داشته باشد. ممانعت از خروج سرمایه از کشور، جلوگیری از سفته‌بازی و انجام معاملات مشکوک با ابزار کارت و بالا بردن شفافیت از مهمترین اهداف اجرای این طرح بوده است.
 
اجرایی شدن این طرح موافقان بسیاری داشت و از استقبال خوبی نیز برخوردار بود، در این بین اما بودند اندک منتقدانی که به آن تاختند و ادعا کردند که چرا بانک مرکزی با این بخشنامه تلاش می‌کند تا ارزش پول ملی را بکاهد و مردم را به‌سمت معاملات پایاپای هدایت کند؟! ادعای این گروه آن است که اگر فردی معامله کلان داشته باشد مثلاً اگر بخواهد ملک معامله کند به مشکل می‌خورد! اما در پاسخ باید گفت که برای معاملات ملکی و کلان همیشه طرفین از چک‌های معتبر بانکی استفاده می‌کنند. در سایر معاملات نیز ساتنا و پایا می‌تواند کمک خوبی برای طرفین باشد.
 
رمز دوم یک بار مصرف، آغازی بر پایان کلاهبرداری های مالی
 
ناصر حکیمی، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی نیز روز گذشته اعلام کرد که ارائه رمز دوم یکبار مصرف، با هدف کاهش جرایم مالی از اول آذرماه در شبکه بانکی عملیاتی و از خردادماه سال 98 الزام آور خواهد شد، بر این اساس صدر رمز دوم کارت های بانکی نیز متوقف می شود.
 
سوء استفاده از رمزهای دوم، امروزه به یکی از دغدغه های اصلی شهروندان تبدیل شده است چرا که با افزایش و گسترش ابزارهای پرداخت الکترونیک و سرویس هایی که در این زمینه به شهروندان ارائه می شود، همواره جرایم و کلاهبرداری های ناشی از این موضوع نیز تراکنش های مالی را تهدید می کرد روزی نبود که هکرها و کلاهبرداران از راه های مختلف اقدام به دزدیدن رمز دوم و خالی کردن حساب شهروندان نکنند.
 
بر همین اساس، از خردادماه سال ۹۸ ارائه رمزهای دوم ایستا به دارندگان کارت متوقف و استفاده از رمز دوم یک‌بارمصرف در تمام تراکنش‌های غیرحضوری، اینترنتی و موبایلی برای دارندگان کارت الزام‌آور می‌شود و تمامی بانک ها موظف به ارائه خدمات فوق هستند، اگر بانکی از ابتدای آذرماه این خدمت را به مشتریان خود ارائه ندهد، مسئولیت جبران خساراتی که به دلیل نبود این خدمت برای مشتریانش رخ می‌دهد را بر عهده دارد.
 
به نظر می رسد که نقشه راه مشخصی در زمینه خدمات پرداخت و همگام شدن با استانداردهای مدون در زمینه کاهش جرایم مالی از سوی بانک مرکزی طرح ریزی و در حال اجرا شدن است، تا علاوه بر اینکه کشور در دوران تحریم های بانکی و مالی صدمات کمتری را متحمل شود، بازار ارز و سکه و تراکنش های مالی نیز روی خوشِ آرامش را ببینند.

 

 

 

منبع:فابانیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  40  =  41