روح برنامه های بانک مرکزی

با آمدن تیم جدید در بانک مرکزی ؛ روح جدیدی در برنامه های ارائه شده دیده نشد و در واقع همان نکاتی مطرح شد که به طور مرسوم از دهه های پیش مورد تاکید کارشناسان بود. در حالی که اگر قرار است همسو با توسعه دانش و صنعت بانکداری پیش برویم قاعدتا باید در عین رعایت اصول پایه ای نظارت همچون استقلال بانک مرکزی ، روح بانکداری به شکل نوینی متحول شود.

هانطور که می دانیم در بانکداری آینده با توجه به توسعه شبکه های اجتماعی و واحدهای پول مجازی نقش بانک مرکزی نیز در نظارت پول کاملا متفاوت از اکنون است و اساسا ممکن است ،استقلال بانک مرکزی چندان مفهوم خاصی نداشته باشد. در شرایط فعلی نیز حتی اگر چندان نخواهیم به بانکداری آینده توجه کنیم و تنها وضعیت حال را در نظر بگیریم و بر مقوله استقلال بانک مرکزی هدف گذاری کنیم تحقق چنین هدفی زمانی مقدور است که روح برنامه ها و نگرش های ما تفاوت کند.

دیگر نمی توان با نگرش های گذشته ارکان فعلی بانکداری را پابرجا نگه داشت یا استقرار داد. و روحی که نگارنده بر آن اشاره دارد  مقوله فناوری اطلاعات است. نکته دیگری که می بایست بیشتر مورد تاکید قرار می گرفت مبحث کسب و کار بانکداری است. کسب و کاری که اکنون بسیار متفاوت از گذشته است.

ابزارهای بازاریابی و بازارسازی در شرایط فعلی قابل مقایسه با گذشته نیست. اساس کسب و کار فعلی  بر محوریت تام مشتری قرار دارد در حالی که در گذشته چندان این مسئله مورد تاکید نبود. کافی بود تا محصولاتی ارائه شود و مردم خرید انجام دهند اما اکنون ارائه محصول بر اساس نیاز مشتری در نوک هرم کسب و کار بانکی مورد توجه است در حالیکه  بانک مرکزی در این راستا تاکیدی در برنامه های خود نداشت.

نکته اساسی آن است که روح برنامه ها که مبتنی بر فناوری اطلاعات است چنانچه بر نگرش توجه به کسب و کار بانکی منطبق می شد طبیعی بود که برنامه های متهورانه ای را از رئیس کل شاهد بودیم. امید است تا مسئولان جدید در برنامه ریزی های اتی بر این نکته توجه لازم را مبذول دارند که  اکنون کجا قرار داریم و چه می خواهیم.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  7  =