داستان‎های ساختمان اسکناس صدریالی

بزرگترها اسکناس صد ریالی که روی آن عکس شهید مدرس نقش بسته بود را به یاد دارند تصویر پشت این اسکناس عکس مجلس شورای اسلامی بود درباره این ساختمان چه می‌دانید؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از  ایسنا، افکار نیوز درباره تصویر پشت اسکناس صد ریالی نوشته است: یک طرف اسکناس صد ریالی، تصویرشهید مدرس بود و طرف دیگر، ساختمان مجلس. ساختمانی که به طور موقت پذیرای مجلس شورای اسلامی شده بود و بعد که مجلس به جای اصلی خودش درمیدان بهارستان برگشت، محل برگزاری همایش‌های مهم نظام، مثل اجلاس های مجلس خبرگان رهبری شده بود.

این ساختمان در اصل متعلق به مجلس سنا بود. مجلس سنا یا ریش سفید‌ها که با الهام از کتاب «روح القوانین» منتسکیو در قانون اساسی مشروطه پیش بینی شده بود، برخلاف مجلس شورا چندان مورد استقبال نبود و خیلی نقش خاصی در تاریخ معاصر ما ندارد.

ساختمان این مجلس، ابتدا کاخ یکی از پهلوی‌ها بود، ولی چون این بنا، محل مناسبی برای ادارات، کتابخانه و سایر تاسیسات مورد نیاز نداشت، ساختمانی جدید برای آن طراحی شد. معمار این بنا حیدر رغابی بود که ساختمان‌های دیگری نظیر ایستگاه راه آهن مشهد، ایستگاه راه آهن تبریز و هتل هیلتون (استقلال فعلی) را هم طراحی کرده است.

ساختمان این بنا، به شکل نیم دایره‌ای است که قسمت قوسی‌اش در داخل مجموعه است و قطر نیم دایره رو به خیابان است. محل نشستن هیأت رئیسه هم همین قطر نیم دایره است و بقیه صندلی‎ها در دوایری رو به مرکز طراحی شده‎اند.

بعد از پیروزی انقلاب و انحلال دو مجلس، در ابتدا ساختمان این مجلس برای جلسات خبرگان قانون اساسی استفاده شد. بعد از تدوین قانون اساسی هم چون تعداد نمایندگان مجلس، در قانون جدید بیشتر شده بود و ساختمان مجلس قدیم جوابگوی این تعداد نبود، بنا شد از همین ساختمان برای جلسات مجلس شورای اسلامی استفاده شود.

ساختمانی که بعد از بمب گذاری 7 تیر1360، تصاویر شهدای مجلس هم به دیوارهای آن اضافه شده بود. جلسات مجلس شورای اسلامی تا سال1380درهمین محل برگزار می‎شد و بعد با تکمیل ساختمان جدید مجلس درمیدان بهارستان، از این ساختمان تنها برای برگزاری برخی گردهمایی‎های مهم استفاده می‎شود.

از مهمترین تصاویر تاریخی که در ذهن اکثر ماست جلسه قرائت وصیت‌نامه امام(ره)و نیز رای‎گیری خبرگان رهبری برای انتخاب مقام معظم رهبری است که هر دو در همین ساختمان برگزار شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  −  38  =