اثرات سازنده اجراي بانکداری اسلامی بر اقتصاد کشور

مديرعامل پست بانك تشریح کرد:

اجرای قانون بانکداری بدون ربا با نماد بانکداری اسلامی به جهت توجه ویژه به ساختارهای زیربنائی و تولیدی، آثار مثبت و سازنده ای در طول سی سال اخیر داشته و موجب پویائی و شکوفائی اقتصاد کشور شده است./توسعه و گسترش عدالت در جامعه اسلامی از مهمترین اهداف بانکداری اسلامی است

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک دکتر محبیان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل پست بانک  ضمن تبریک هفته بانکداری اسلامی با بیان این مطلب گفت: بیش از سه دهه است که قانون بانکداری بدون ربا در کشورمان اجرا می شود و در طی این مدت بسط و گسترش استفاده از روش‌های اسلامی در سیاست‌ها و مناسبات اقتصادی و بانکی، همواره بعنوان یکی از اهداف و دغدغه‌های نظام مدنظر بوده و به دلیل مبنای مشارکتی در بین آحاد جامعه به شدت مقبول واقع شده است.

وی افزود: نظام بانکداری بدون ربا ریشه در ایدئولوژی و ارزش های اقتصاد اسلامی دارد و تحقق آن مستلزم استقرار عدالت اقتصادی و اجتماعی و نیز توزیع عادلانه درآمد و ثروت در جامعه است. بنابراین اساس بانکداری اسلامی برمبنای تسهیم سود، مشخص بودن مسیر مصرف منابع و نظارت در عملیات بانکی است و وجوه سپرده گذاران طبق موازین شرعی و حقوقی و درقالب عقود معین سرمایه گذاری می شود.

دکتر محبیان تصریح کرد: قانون بانکداری بدون ربا تحولی بزرگ در شبکه بانکی کشور ایجاد کرده که یکی از برکات آن حذف ربا از نظام بانکی کشور و گسترش فعالیت های پولی و مالی به سمت اقتصاد سالم، توزیع مناسب ثروت و ایجاد زمینه های لازمه برای گسترش عدالت و رفع فقر و تبعیض بوده است.

مدیرعامل پست بانک اظهار داشت: جلوگیری از فعالیت های واسطه گری، دلالی و سوداگری و فعالیت های کاذب در حوزه اقتصاد و ایجاد اقتصاد مولد، پویا و اثربخش در زندگی مردم و شفاف سازی مجموعه فعالیت های اقتصادی از دیگر آثار بانکداری اسلامی است.

وی عنوان کرد: در بانکداری متعارف ربوی سپرده گذاران هیچ مسئولیتی در قبال فعالیت های بانک و نتایج عملیات آن ندارد و سود و زیان حاصله هیچ فرقی برای آنان ندارد و بانکدار متعهد است در هر وضعیتی اصل سپرده و بهره آن را در موعد مقرر به سپرده گذار بپردازد. درحالی که در نظام بانکی بدون ربا این موضوع کاملاً برعکس است و سپرده گذاران خود را در سود و زیان فعالیت سهیم می دانند.

دکترمحبیان درپایان خاطرنشان ساخت: مبنای فعالیت های پست بانک ایران بعنوان گسترده ترین بانک کشور بر اساس بانکداری اسلامی بوده و با بیش از 14 هزار و 500 شعبه و دفترخدمات بانکی در مناطق محروم و روستایی کشور حضور موثری دارد و تلاش می کند با جذب و بکارگیری منابع راکد در این مناطق و اعطای تسهیلات در چارچوب مقررات مربوطه نسبت به شکوفایی، رونق و آبادانی مناطق محروم و روستایی کشور کمک شایانی داشته باشد.

 

نعمتی:بانکداری اسلامی بر پایه عدالت و اخلاق اسلامی استوار است

در همين عضو هیات مدیره پست بانک گفت:حال بانکداری اسلامی روشی منطقی و پاک برای فعالیت های پولی و مالی است که اساس کار آن بر پایه عدالت و اخلاق اسلامی استوار می باشد و معتقد است سپرده گذار و بانکدار هر دو به انداز ه سهم خود در سود و زیان عملیات بانکی آن شریک هستند.

علی نعمتی عضو هیات مدیره پست بانک در گفتگوئی به مناسبت هفته بانکداری اسلامی ضمن بیان این مطالب گفت: عملیات بانکداری اسلامی در راستای تحقق اهداف و سیاست های عدالت خواهانه و منافع جامعه صورت می گیرد و می تواند با جذب سپرده ها و اندوخته ها مردمی به سمت تولید، اشتغال و رشد اقتصادی جامعه حرکت کند.

وی افزود: با اجرای بانکداری بدون ربا و اسلامی شرایط برای انتقاع بیشتر جامعه، حفظ ارزش پول و تسهیل در امور پرداخت ها و دریافت ها بیش از پیش مهیا می شود.

عضو هیات مدیره پست بانک در پایان تصریح کرد: توسعه و گسترش عدالت در جامعه اسلامی از مهمترین اهداف بانکداری اسلامی است و تلاش می کند با تهیه و اجرای راهکارهای مناسب و منصفانه، اقتصاد جامعه و منابع پولی و مالی را به سمت تولید و اشتغال زائی هدایت نماید که بانک ها و بنگاه های اقتصادی می توانند با اطلاع رسانی درست و دقیق و همچنین با تبلیغات مناسب و گسترده فضای جامعه را برای تحقق عدالت آماده سازد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  40