بانک‌های خصوصی تحریم‌ها علیه ایران را ناکام گذاشتند

وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت با وجود قطع همکاری بانک های بزرگ بین المللی با ایران اکنون بانک های کوچک و ناشناخته به بازار مبادلات مالی و بانکی ایران وارد شده اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک وال استریت ژورنال اعلام کرد: بانک روسیه چک در مسکو و بانک کانلون چین از جمله بانک هایی هستند که حاضر هستند مبادلات مالی و ارزی را با ایران انجام دهند .

بدین ترتیب با وجود  تحریم ها مبادلات مالی ایران با دنیای خارج متوقف نشده بلکه فقط هزینه های ایران در این زمینه افزایش یافته است.

 بر اساس این گزارش منابع آگاه بانکی اعلام کردند بانک های کوچک و ناشناخته علاوه بر دریافت هزینه های عادی بانکی برای انجام مبادلات مالی ایران با کشورهای خارجی بیش از شش درصد حق کمیسیون دریافت می کنند .

بر این اساس پیش از اعمال تحریم های جدید بانکی بر ضد ایران سیستم بانکی در کشورهای عربی تنها دو درصد کارمزد و حق کمیسیون از ایران دریافت می کردند ولی با تشدید تحریمهای تجاری و بانکی این رقم افزایش یافته است .

تیلور هوسر، کارشناس ارشد اقتصادی آمریکا در این باره تاکید کرد: افزایش هزینه مبادلات مالی و ارزی نیز بر عهده مشتریان ایرانی است و صادر کنندگان کالا به ایران حاضر نیستند هزینه های ناشی از مبادلات ارزی و بانکی را پرداخت کنند . پس از آن که خبر مربوط به همکاری بانک روسیه چک با ایران در ماه فوریه منتشر شد میزان مراجعه مشتریان ایرانی به این بانک برای انجام مبادلات ارزی افزایش داشته است .

سخنگوی بانک روسیه  چک از اظهار نظر در باره حجم معاملات انجام شده برای مشتریان ایرانی این بانک خودداری کرده است . بانک کانلون هم که متعلق به شرکت ملی نفت چین است حاضر نشده در باره روابط مالی با ایران توضیحی بدهد .

منابع آگاه اعلام کردند، بانک هندوجای سوییس نیز به همکاری با شرکت های سوییسی که مواد غذایی و محصولات کشاورزی به ایران صادر می کنند ، ادامه می دهد .

 یک مقام ارشد این بانک تصریح کرد: دولت سوییس اجازه لازم برای باز کردن اعتبار اسنادی برای صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی عمده به ایران را داده است .

این روزنامه افزو:د با تشدید تحریم های غرب بر ضد سیستم بانکی ایران در ماه های اخیر فعالیت بانک های خصوصی ایران در زمینه مبادلات ارزی افزایش یافته است و بانک های پاسارگاد، سامان و کار آفرین فعالیت های خود را در زمینه مبادلات ارزی و بانکی خارجی افزایش داده اند .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  5  =  1